Závěrečné hodnocení předmětu Latina pro historiky – semestr jaro 2022 Jméno a příjmení: UČO: 1. Přeložte úryvky textů z latiny do češtiny. … In nocte autem illa ante auroram diei futuri Wenceslaus ambulat ad missam matutinam. Occurrit autem frater suus Boleslaus … Tunc beatus Wenceslaus poterat fratrem suum superare. Sed nolebat. Boleslaus malignus autem ministros suos vocabat. Ministri accurrebant de latebris cum gladiis et vulneribus occidunt Wencelaum… Verba dies futurus – následující den ambulo, as, are – jít, kráčet matutinus, a, um – ranní nox, ctis, f. – noc aurora, ae, f. – Jitřenka/rozednění occurro, is, ere – vstoupit do cesty minister, tri, m. – pomocník, kumpán dico, is, ere – říkat, pravit accurro, is, ere – přiběhnout vulnus, eris, n. – rána missa, ae, f. – mše possum potes, posse – moci supero, as, are - přemoci malignus, a, um - zlořečený latebrum, i, n. – úkryt vulnus, vulneris, n. – rána occido, is, ere – zabít gladius, ii, m. – meč vir, i, m. – muž b) In Creta insula labyrinthus stabat, quem Daidalos aedificabat. Hic monstrum nomine Minotaurus vivebat, quod carne humana vescebatur…Theseus in Cretam insulam venit monstrum necare. Ariadna, filia regis Cretae Minoi, Theseum amat et vitam Thesei servare cupit. Verba insula, ae, f. – ostrov venio, venis, venire – přijít quem, quod – který (akuz.), které (nom.) neco, necas, necare – zabít aedifico, aedificas, aedificare– stavět rex, regis, m. – král monstrum, i, n. – příšera, netvor amo, amas, amare – milovat nomen, nominis, n. – jméno cupio, cupis, cupere – toužit vivo, vivis, vivere – žít servo, servas, servare – zachovat, uchovat caro, carnis, f. – maso idcirco – proto, proto tedy humanus, humana, humanum – lidský licium, licii, n. – nit quotannis – každoročně erro, erras, errare – bloudit nobilis, nobile – vznešený feliciter – šťastně vescor, vesis, vesci – živit se (deponent. sl. 3. kon.) sto, stas, stare – stát 2. Doplňte tabulku o informace pro oba úryvky: Úryvek a) Úryvek b) Autor Název textu, z něhož úryvek pochází Datace vzniku Obsah textu Jakého žánru je celý text, z něhož pochází úryvek? Vysvětlete na konkrétních příkladech z textu (v úryvku nejsou všechny). Kdo byl Theseus? Podrobně uveďte. Význam textu pro kulturní historii 3. Najděte v prvním úryvku 4 předložková spojení. Doplňte do tabulky informace dle zadání. Předložkové spojení v latině Převod do 1. p. sg. v LATINĚ Překlad od češtiny – 1. p. sg. 4. Ke všem slovesným tvarům v obou úryvcích NADEPIŠTE číslicí slovesnou KONJUGACI. 5. Níže pracujte s větou: Ministri maligni accurrebant de latebris cum gladiis. a) Všechny větné členy převeďte do opačného ČÍSLA: b) Větu ZADANOU převeďte do přítomného ČASU a budoucího ČASU: 6. Vysvětlete, co za gramatický jev je spojení nocte illa (v kontextu dané věty) a kdy se nejčastěji používá. 7. Najděte v některém z úryvků znaky středověké latiny a popište je tu: 8. Uveďte, jak konkrétně je jeden z uvedených úryvků využitelný ve výuce dějepisu.