Školský management Vize školy Řízení škol Školský management •Víceúrovňový systém řízení a organizace školství •Ministerstvo školství, krajský úřad, obecní úřad •Výkon funkce právního subjektu, řízení a provozování školy • Oblasti •Škola – celek •Úseky -Pedagogický -Provozní – školník, uklízečky -Ekonomický – ekonom, hospodářka, personalista, mzdová účetní -Školní stravování -Školní družinia Organizační struktura ve školství •hierarchické uspořádání vztahů mezi jednotlivými pracovními místy v rámci organizačních útvarů a vztahů mezi útvary v rámci organizace •vztahy nadřízenosti a podřízenost; vzájemné pravomoci (kompetence), vazby a odpovědnost •nezbytná pro řízení většího počtu lidí •bez organizační struktury se neobejde žádná organizace, protože nastavuje komunikační pravidla a tím sjednocuje Organizační struktura ve školství •nevhodné organizační struktury pro danou organizaci může být příčinou řady nedostatků v manažerské práci •nedostatky se mohou projevit qbyrokracie -zátěž způsobená například vysokou úrovní centralizace -např. každý dílčí krok nutnost dokumentovat, dokladovat a předávat ke schválení nejvyššímu vedení organizace qnedořešená pravomoc a zodpovědnost -nedostatečně nebo nevhodně vymezeny vztahy nadřízenosti a podřízenosti -pracovníkům není jasně vymezen prostor pro rozhodování a s ním spojená odpovědnost qzpožďování rozhodovacího procesu qvznik konfliktů mezi spolupracovníky - nedorozumění, neefektivní předávání informací a z toho vznikající konflikty qpozdní či nesprávná reakce na příležitosti Management školy •zabezpečování nezbytných zdrojů a podmínek pro vzdělávání a chod školy •organizační a administrativně kontrolní činnosti •zajišťování nezbytných finančních materiálních a lidských zdrojů Management školy •Řízení a organizace provozu školy •Vedení lidí ve škole •Plánování a hodnocení rozvoje školy •Řízení pedagogického procesu •Kontrolní činnost •Řízení vnějších vztahů a reprezentace školy • Odpovědnost ředitele školy •výchova vzdělávání •organizace a podmínky provozu školy •finance a majetek •pracovněprávní vztahy •bezpečnost a ochrana zdraví Ředitel školy – důležité právní normy -zákon č. 561/2004 Sb., školský zákon = ředitel školy -zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce = zaměstnavatel, vedoucí zaměstnanec -zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech = statutární orgán -zákon č. 500/2004Sb., správní řád = správní orgán Základní managementu školy •Ředitel •Zástupce ředitele školy •Výchovný poradce •Koordinátoři specializovaných činností (ŠVP, ICT, EVVO) •Vedoucí učitel 1. stupně •Vedoucí učitel 2. stupně •Vedoucí učitel praxí •Vedoucího vychovatel školní družiny •Vedoucího učitele mateřské školy •Vedoucího školní jídelny •Vedoucího správního úseku •Vedoucího metodického sdružení nebo předmětové komise Poradní orgány ve školách •Pedagogická rada •Kolegium učitelů (grémium) •Metodické orgány 1. stupeň •Předmětové komise 2. stupeň •Žákovská, studentská rada – zástupci, mluvčí, jednotlivých tříd, výchovných skupin domova mládeže atd. •Rada rodičů - zástupci rodičů jednotlivých Vize školy •Jasně definovaný, věrohodný a realistický obraz toho, čeho chce škola v budoucnu dosáhnout •Měla by být pozitivní •Odráží potřeby „zákazníků“ a kroky (postupy) vedoucí ke zlepšení současného stavu •Dává odpověď na otázku, jak bude organizace vypadat v budoucnu •Bezcílné řízení nemá cenu • • Vize pro české školství Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, MŠMT ČR Vize školy •představa (idea), jakou školu chce její management vytvořit •základem vize -orientace na budoucnost -jedinečnost -dobrá sdělitelnost -komunikace (jasná, jednoduchá formulace vize) Příklad vize školy •být bezpečnou, otevřenou, tvořivou, komunitní školou •být školou otevřenou novým trendům a poznatkům ve vzdělávání •být školou zaměřenou na výuku jazyků •být školou, do které chodí všichni rádi •být školou s přátelskou atmosférou založenou na důvěře a zodpovědnosti •být školou s jasnými pravidly vzdělávání i chování • • Poslání školy •Zpravidla přináší odpovědi na sérii fundamentálních otázek: •Kdo jsme? •Proč jsme? •Jak jsme? •Pro koho jsme? •Jaké hodnoty uznáváme? •Případně čeho se nám podařilo dosáhnout? •Poslání má zpravidla dvě verze: rozsáhlou a zkrácenou, snadno zapamatovatelnou (tzv.motto verzi) Poslání školy •poskytovat žákům teoretické i praktické poznatky a dovednosti ve vyrovnaném poměru •vštěpovat žákům hodnoty spolupráce, pomoci a sociálního cítění •budovat v žácích povědomí o sociálně-patologických jevech – kriminalita, drogová závislost, gamblerství, šikana, pokrytectví, prospěchářství, lež a další •budovat partnerské vztahy s rodiči i ostatními členy místní komunity a tím je vést ke spolupodílení se na výchově a vzdělávání dětí •budovat u žáků a rodičů vědomí odpovědnosti za výsledky výchovy a vzdělávání a vytvořit u nich pozitivní vztah ke škole •připravovat žáky pro celoživotní vzdělávání ve 3. tisíciletí •zajišťovat všestranný rozvoj osobnosti všech žáků •