Adobe Systems Obsah odborného výcviku Nikola Straková Adobe Systems zápatí prezentace 2 Obsah odborného výcviku ̶=didaktická soustava učiva -> soustava poznatků a činností, které mají žáci zvládnout na požadované úrovni pod vedením učitele odborného výcviku ̶ ̶=věcný obsah vzdělávání ̶vyjádřený souborem požadavků na učení žáků a jejich výsledky – vědomosti, dovednosti, návyky, postoje, vztahy ̶= rozvíjí osobnost žáka ve všech jeho složkách – kognitivní, psychomotorické, afektivní Adobe Systems zápatí prezentace 3 Respektování požadavků zaměstnavatelů OBSAH práce je vymezen: ̶Ve výrobním procesu: ̶hmotnými statky – výrobky, pracovní prostředky, …) ̶výrobními procesy a organizací práce – automatizace, mechanizace, robotizace ̶ ̶V nevýrobním procesu (služby, obchod, doprava, …) ̶nehmotné statky (služby, činnosti, …) ̶pracovní prostředky ̶specifika odvětví ̶pracovní postupy a organizace práce ̶vybavení pracoviště ̶ ̶SHROMAŽDĚNÉ INFO O OBSAHU PRACOVNÍCH ČINNOSTÍ SE TRANSFORMUJÍ DO OBSAHU UČIVA Adobe Systems zápatí prezentace 4 Složky učiva odborného výcviku ̶učivo je tvořeno různě velkými složkami, které na sebe navazují ̶složky učiva se odvozují od požadavků pracovního procesu, od členění pracovního procesu, jeho technické a technologické stránky ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶ ̶Dávky učiva = metodicky uzavřené celky učiva, obsahové části učiva ̶základní stavební složkou učiva je TÉMA ̶operační: ̶ Složky učiva Členění pracovního procesu Tematický celek Druh práce Téma Pracovní operace Podtéma Úseky operace Heslo Pracovní úkon, pohyb Adobe Systems zápatí prezentace 5 Pracovní pohyby ̶kvalifikovaná práce = pouze nezbytně nutné pohyby, které na sebe navazují ̶pracovní pohyby = části manuálních pracovních úkonů ̶charakteristika pracovních pohybů: ̶prostor – směr, dosah ̶čas – rychlost ̶energie – intenzita pohybu ̶ ̶Příklady: Uchopení zboží … Adobe Systems zápatí prezentace 6 Pracovní úkon ̶ukončená stejnorodá činnost žáka zaměřená na splnění pracovní operace ̶má jednoznačný začátek a konec ̶dělíme je na: ̶intelektuální – převažuje rozumová činnost (vědomosti), výsledkem jsou intelektuální dovednosti (prakticky použité vědomosti) ̶manuální – převažuje senzomotorická činnost, výsledkem jsou manuální dovednosti (pracovní pohyby) ̶Příklady: spočítání ceny jednotlivých položek nákupu zboží výpočet plochy výkladní skříně pro vytapetování položení doplňujících otázek k vyslovenému přání zákazníka počítání zboží v regále přeskládání zboží v regále pro snadnější spočítání kusů krájení cibule, strouhání zeleniny Adobe Systems zápatí prezentace 7 Pracovní operace ̶část práce vykonávána žákem nebo skupinou žáků na jednom pracovišti ̶ ̶Příklady: Zjištění přání zákazníka Soupis chybějícího zboží Řezání ostrých vnějších a vnitřních závitů nožem Vinutí pružin Pájení Adobe Systems zápatí prezentace 8 Druh práce ̶předmětně, funkčně nebo technologicky uzavřená pracovní činnost ̶ ̶Příklady: Obsluha zákazníka Doplňování zboží Soustružení Frézování Vrtání … Adobe Systems zápatí prezentace 9 Struktura učiva ̶V odborném výcviku mají často jednotlivá témata mnoho společných úkonů. Díky tomu můžeme v každém pracovním procesu rozlišit 3 základní fáze: ̶ 1.Přípravná fáze 2.Výkonná a řídící fáze 3.Kontrolní fáze ̶ ̶V každé fázi rozlišujeme pracovní činnosti manuální a intelektové ̶ ̶příklad: Balení zboží (Stejskalová, 2013, s. 34) Adobe Systems zápatí prezentace 10 Dělení pracovních činností ̶Podle stupně vývoje výroby, úrovně vybavení pracoviště ̶práce s ručními nástroji ̶práce s použitím strojů ̶práce na určitém stupni automatizace ̶ ̶Podle stupně kvalifikace ̶práce pomocné (zacvičený pracovník) ̶práce vyžadující kratší výcvik (zaučený pracovník) ̶práce vyžadující nižší kvalifikaci (vyučený pracovník) ̶práce s vyšší kvalifikací (středoškolsky vzdělaný pracovník) ̶práce s nejvyšší kvalifikací (vysokoškolsky vzdělaný pracovník) Adobe Systems zápatí prezentace 11 Mezipředmětové vztahy ̶Obsah vzdělávání žáků zahrnuje složku teoretickou a praktickou (vzájemná provázanost) ̶Příklady: ̶teoretické vyučování obsahující praktické dovednosti: práce na PC, laboratorní cvičení, fyzikální veličiny ̶praktické vyučování: práce na kontrolní pokladně, hodnocení kvality zboží, skladování zboží ̶vertikální koordinace učiva ̶soulad mezi odbornou teorií a praxí ̶horizontální koordinace učiva ̶soulad mezi obsahem učiva jednotlivých předmětů (teoretické předměty, odborné předměty, odborné speciální předměty) ̶Koordinace obsahu vzdělávání má VĚCNOU a ČASOVOU dimenzi. ̶odborný výcvik = stěžejní integrovaný předmět ̶dochází v něm k aplikaci teoretických znalostí v praktickém vyučování Adobe Systems zápatí prezentace 12 Osvojování pracovních dovedností ̶Osvojování si pracovních činností, díky kterým může absolvent vykonávat kvalifikovaně povolání. = hlavní cíl odborného výcviku ̶ ̶pracovní činnosti pro kvalifikovaný výkon povolání najdeme v OSNOVÁCH odborného výcviku (ŠVP) ̶ ̶pracovní činnosti si žáci osvojují POSTUPNĚ ̶ ̶stupeň osvojení sledujeme nepřímo prostřednictvím KVALITY a RYCHLOSTI provedení pracovních činností ̶ ̶základní prvky pracovní činnosti jsou PRACOVNÍ ÚKONY ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 13 Průběh a fáze osvojování praktických dovedností ̶KŘIVKA UČENÍ = závislost stupně osvojení pracovních činností (y, závisle proměnná) na době učení resp. počtu cvičení (t, nezávisle proměnná) ̶Předpoklad: pracovní činnost je plně osvojena, jsou-li učni schopni plnit výkonové normy na 100 % ̶Stupeň osvojení = index výkonu y = skutečný dosažený čas t/normovaný čas to ̶Počet cvičení n ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 14 003.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 15 Fáze osvojování praktických dovedností 1.fáze = INFORMAČNÍ ̶seznámení se s pracovním úkolem ̶žáka přijímá informace a dělá si představu o cíli ̶žák sleduje postup, kterým má dosáhnout cíle a snaží se ho zapamatovat ̶fáze je krátká a probíhá souvisle bez přerušení Adobe Systems zápatí prezentace 16 2.fáze – FIXAČNÍ ̶žák zkouší zadaný úkol sám ̶ ̶cvičením se stávají jeho pohyby koordinovanější a až si je osvojí, vznikne ZÁKLADNÍ DOVEDNOST ̶fáze je bez přerušení u jednoduchých až střednětěžkých úkolů (v jiném případě s přerušením) ̶ ̶BOD ÚNAVY (PLATO) ̶od určitého počtu cvičení dochází ke zhoršení výkonu ̶kvůli únavě, oslabení zájmu, menšímu soustředění ̶NUTNÉ UDĚLAT PŘESTÁVKU ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 17 3.fáze – APLIKAČNÍ ̶následuje po 2. fázi s určitým časovým odstupem ̶ ̶ZDOKONALENÍ A UPEVNĚNÍ ZÁKLADNÍ DOVEDNOSTI => výsledkem je PLNĚ OSVOJENÁ PRACOVNÍ ČINNOST ̶ ̶pohyby jsou koordinované, přesné, plynulé ̶praktická činnost odpovídá výkonu kvalifikovaného pracovníka Adobe Systems zápatí prezentace 18 Doporučení ̶dodržovat rozdělení učení se praktickým činnostem do 3 fází ̶orientační stanovení časových proporcí jednotlivých fází 1.fáze – 10 % času 2.fáze – 50 % času 3.fáze – 40 % času Stanoveno na základě zkušeností a znalostí (K. Vlášek). ̶k vlastnímu nácviku přistupovat až po důkladném provedení 1. fáze učení ̶při vlastním osvojování respektovat individualitu žáků ̶výběr základního a rozšiřujícího učiva ̶pro kvalitnější individuální práci s žáky využívejte: ̶instruktážní návody ̶pracovní listy s algoritmem postupu práce ̶trenažéry ̶videozáznamy ̶…