Adobe Systems Fiktivní firma Centrum fiktivních firem 2016/2017 Adobe Systems Fiktivní firma (FiF) ̶Nástroj pro rozvoj podnikatelských kompetencí žáků SŠ a VOŠ ̶Aktivní rozvoj obchodních dovedností a znalostí = virtuální společnost, která simuluje reálné procesy, produkty a služby ̶Zakládá se podle zákona o obchodních korporacích pod vedením CENTRA FIKTIVNÍCH FIREM (CEFIF) v Praze Adobe Systems FiF jakou příprava absolventů pro praxi ̶Původně byly určeny především pro žáky OA ̶Dnes fungují i na SŠ s jiným zaměřením a také na některých VOŠ a nástavbách ̶Dopravní školy, hotelové školy, kadeřníci, kosmetičky, … ̶Ročně tímto předmětem projde více než 3 000 žáků středních škol ̶povinný, nepovinný nebo výběrový předmět ̶především pro žáky 3. a 4. ročníků ̶ ̶ Adobe Systems Cíle výuky ve FiF ̶Trénovat: • iniciativu, •samostatnost. ̶Poskytnout žákům znalosti, jak založit a vést obchodní společnost nebo živnost. ̶Žáci se učí: •pracovat v týmu, •přijímat odpovědnost, •rozvíjet iniciativu •zlepšovat své měkké a také odborné dovednosti. ̶Trénink prezentace výsledků jak svých, tak celé společnosti. ̶ Adobe Systems Činnosti ve FiF ̶ Fiktivní firmy spolu obchodují navzájem podle běžných obchodních zvyklostí. ̶Její pracovníci uskutečňují všechny základní podnikové činnosti jako jsou např: •nákup, prodej, reklama •písemný i telefonický hospodářský styk •fakturace a účtování •činnosti podnikového sekretariátu Adobe Systems ORGANIZAČNÍ STRUKTURA FiF ̶odpovídá struktuře středně velké firmy reálné ̶nevyrábí žádný produkt, není třeba zřizovat oddělení výroby ̶je nutné zřídit zejména ekonomické a právní útvary ̶konkrétní struktura je dána především počtem žáků, kteří budou ve firmě pracovat ̶V průběhu celé výuky doporučujeme alespoň jednou provést obměnu žáků pracujících na jednotlivých pozicích. Z této obměny by měl být vyloučen ředitel fiktivní firmy. ̶Ředitel fiktivní firmy ̶Sekretariát ředitele ̶Právní oddělení ̶Personální oddělení ̶Obchodní oddělení ̶Oddělení marketingu ̶ ̶ ̶ Adobe Systems Vyučovací metody ve FiF ̶NE monologické vyučovací metody (používáme při podávání nového učiva) ̶Hlavní metody spojeny se samostatnou prací žáků. •rozhovor, •práce s odbornou literaturou (samostatné studium zákonů, předpisů a směrnic). ̶Celou práci žáků ve FiF můžeme považovat za určitou formu inscenační metody. ̶Práce ve fiktivní firmě svých charakterem patří do problémové výuky. ̶ Adobe Systems Hodnocení ve FiF ̶Začlenit klasické hodnocení tak, jak probíhá ve firmách. ̶ Hodnotící arch (připraví personálním oddělení) •Každý vedoucí ohodnotí práci svých bezprostředních podřízených a navrhne známku. •Taktéž učitel vyplní tyto hodnotící archy. ̶Hodnotící pohovory •Hodnocený se vyjádří k posudkům. •Pokud se navržené známky shodují, je vše v pořádku. •Pokud je mezi nimi rozdíl, můžete dále pokračovat v hodnocení. Konečná zodpovědnost za hodnocení je na učiteli, ale tento způsob hodnocení je mnohem blíže realitě a žáci jej jistě ocení. Adobe Systems Hodnocení učitelem ̶Ve značné míře na základě pozorování ̶Příklady ukazatelů hodnocení pro převod na klasifikační stupně: ̶Včasné vyřizování veškerých písemností ̶Vlastní iniciativa a aktivita ̶Stupeň samostatnosti v rozhodování, pečlivost ̶Znalost potřebné dokumentace ̶Kvalita a rychlost pracovních činností ̶Úroveň organizace práce (vlastní, příp. podřízených) ̶Vlastní náměty na zkvalitňování práce ̶Používání vlastního úsudku ̶Úroveň komunikace ve skupině ̶Úroveň využívání teoretických znalostí ̶Schopnost plánovat, organizovat, řídit a kontrolovat Adobe Systems Požadavky kladené na učitele ve FiF ̶Změna charakteru práce učitele ̶Z podávání učiva k vedení samostatné práce žáků a její koordinaci ̶Předpokladem je dobrá práce žáků i dobrá práce učitele ̶Žáci se mají starat o dobré jméno firmy a její výsledky ̶Učitel má být poradcem stojícím mimo firmu ̶Požadavky na učitele ̶Z ekonomické oblasti ̶Z didaktické oblasti Adobe Systems Oblast ekonomická ̶Vědomosti a dovednosti na požadované praktické úrovni ̶Větší hloubka praktických znalostí ̶Schopnost sepsat společenskou smlouvu pro konkrétní podmínky firmy, nejenom znalost právní nauky o náležitostech společenské smlouvy ̶Učitel si nevystačí s pouhým popisem ale musí znát formuláře a praktické činnosti ̶Další požadavky: ̶Znalost platné právní úpravy ekonomických činností ̶Vědomosti a dovednosti nezbytné pro jednání s institucemi ̶Dovednost práce s výpočetní technikou ̶Znalost ekonomických softwarů ̶… ̶ Adobe Systems Oblast didaktická ̶Klíčové je správné nastavení stylu vedení žáků ̶Učitele nemůže ponechat práci žáků náhodě a živelnosti ̶Učitel musí být schopen samostatného rozhodování pro úspěšné vedené problémově orientované výuky ve FiF ̶Další požadavky: ̶Schopnost inovace ve vyučování ̶Schopnost týmové práce ̶Dovednost motivace žáků k dosažení vynikajících výsledků ̶Angažovanost ve vyučovacím procesu ̶Dovednost objektivně hodnotit a klasifikovat Adobe Systems CEFIF PORTÁL obsahuje tyto moduly: •registrace / přihlášení •dotazník •správa zaměstnanců •platby zdravotního pojištění •platby sociálního pojištění - Adobe Systems Registrace ̶registrace fiktivních firem (dále jen FF) bude probíhat elektronicky ̶při první návštěvě aplikace CEFIF portal musí projít registrací všechny firmy, tedy existující i nové ̶v rámci registrace vyplníte základní údaje a název firmy (máte možnost uvést 2 názvy) ̶na základě odeslané registrace Vám, CEFIF e-mailem název FF: •schválí – přijde Vám potvrzující e-mail s vygenerovaných IČ a heslem a bude vytvořen účet pro Vaši FF •zamítne – a to v případě, že název firmy již existuje, nebo je shodný s jiným, nebo není zcela korektní, pokud tato situace nastane, je potřeba procesem registrace projít znovu ̶po obdržení potvrzujícího e-mailu se přihlásíte do aplikace CEFIF portal: ̶IČ = přihlašovací jméno, heslo si po přihlášení můžete v nastavení změnit ̶ ̶… dalším krokem je vyplnění dotazníku … • - - - možné doplnit další důvody Adobe Systems Dotazník Na co získané informace potřebujeme? ̶pro evidenci fiktivních firem v České republice ̶díky specifických údajům bude pro Vás jednodušší najít toho správného obchodního partnera ̶pro evidenci evropské databází Europen-Pen, v rámci které si můžete vybírat své zahraniční obchodní partnery ̶pro různé analýzy a statistiky týkající se českého středoškolského vzdělávacího systému ̶pro mezinárodní statistiky a srovnání v rámci Evropy a dalších vybraných zemí z celého světa Adobe Systems ÚŘADY CEFIF ̶Rejstříkový soud ̶Živnostenský úřad ̶Finanční úřad ̶Správa sociálního zabezpečení ̶ZDRAFIK - fiktivní zdravotní pojišťovna ̶Pojišťovna CEFIF ̶Centrální dodavatel ̶FIBA banka ̶CEFIFBANKA ̶Informační centrum Adobe Systems CEFIF obchodní rejstřík ̶simuluje reálný návrhu zápisu do OR ̶po správném vyplnění a obdržení všech potřebných dokumentů se Vám vygeneruje výpis z obchodního rejstříku ̶dokumenty již nebudete zasílat e-mailem, ale budete je nahrávat formou příloh přímo do této aplikace ̶žádosti o úpravu nebo doplnění bude CEFIF zaznamenávat přímo do aplikace ̶ Adobe Systems správa zaměstnanců •je vlastně databází zaměstnanců Vaší firmy •zaměstnance můžete libovolně přidávat, ubírat nebo měnit jejich údaje •správa zaměstnanců je propojena s dalšími •2 moduly: opro platby zdravotního pojištění opro platby sociálního pojištění - Adobe Systems Platby zdravotního pojištění (ZP) •tento modul je propojen s modulem správy zaměstnanců, ze které se údaje o zaměstnancích automaticky načtou •platby ZP počítáte za jednotlivé zaměstnance a za organizaci zvlášť •hodnoty pro výpočet ZP zadáváte přímo do aplikace •ihned se dozvíte, zda jste výpočet provedli správně •v případě nesprávného výsledku se výpočet neuloží •zapomenete-li za některý měsíc platby zdravotního pojištění vypočítat, systém Vás při dalším přihlášení upozorní •po správném vyplnění všech výpočtů za daný měsíc se platby automaticky odešlou zdravotního pojišťovně - - Adobe Systems Platby sociálního pojištění (SP) •tento modul je propojen s modulem správy zaměstnanců, ze které se údaje o zaměstnancích automaticky načtou •platby SP počítáte za jednotlivé zaměstnance a za organizaci zvlášť hodnoty •hodnoty pro výpočet SP zadáváte přímo do aplikace •ihned se dozvíte, zda jste výpočet provedli správně •v případě nesprávného výsledku se výpočet neuloží •zapomenete-li za některý měsíc platby zdravotního pojištění vypočítat, systém Vás při dalším přihlášení upozorní •po správném vyplnění všech výpočtů za daný měsíc se platby automaticky odešlou zdravotního pojišťovně Adobe Systems CEFIF_portal_vyvoj.diagram.jpg Adobe Systems Veletrhy fiktivních firem ̶Pořádání = pravidelná náplň činnosti pro marketingová oddělení jednotlivých FiF ̶Regionální, národní i mezinárodní úrovně ̶Rozšíření kontaktů s dalšími FiF ̶Nabídka výrobků a služeb FiF i návštěvníkům ̶Velké nároky zejména na marketingová oddělení ̶vytvářejí letáky, katalogy, propagační materiály i webové stránk ̶Realizátoři veletrhů ̶chystají různé soutěže (–např. o nejlepší stánek, o nejzdařilejší katalog, prezentaci firmy, nejlepšího prodejce pro FiF), ̶zvou významné hosty (zástupce obcí, firem, novináře, regionální TV, …) Adobe Systems Příklady FiF ̶Krystal ̶Výroba skla, spolupráce s reálnou firmou Bohemia Krystal ̶Študák ̶Pivovar, spolupráce s reálným pivovarem v Žatci ̶Módní salóny, autoškoly, pekárny, cukrárny, cestovní kanceláře, reklamní agentury, knihkupectví, prodejci krmiva pro zvířata, prodejci zahradního nábytku, prodejci oblečení nebo kosmetiky… Spolupráce fiktivní a reálné firmy Některé fiktivní firmy spolupracují s reálnou firmou, prodávají výrobky reálné firmy, poskytují její služby, nesou její jméno nebo svým jménem sponzora připomínají. Jde o oboustranně výhodnou spolupráci – žáci se seznámí s chodem reálné firmy, na oplátku dostávají propagační předměty, rady a někdy i technickou a materiální pomoc od partnerské firmy pro svou činnost. Pro reálné firmy má spolupráce s fiktivní firmou také mnoho výhod. Mohou touto cestou získat dobře připravenou pracovní sílu a spolupráci využít i jako trénink budoucích zaměstnanců, kteří se rekrutují z řad žáků fiktivní firmy, nebo snížit náklady na vyhledávání nových zaměstnanců i čas nutný na jejich zapracování. Spoluprací se žáky má reálná firma možnost také volně otestovat průzkum trhu pro nové výrobky a může se také vyvarovat chybného umisťování nových pracovníků. Adobe Systems cefif_clanek_1 (1).png cefif_clanek_2.png dsc-0474v_denik-630-16x9.jpg cefif_clanek_3 (1).png Adobe Systems Video z veletrhu FiF ̶https://www.youtube.com/watch?v=wTFjyj07mtY&feature=emb_logo&fbclid=IwAR3wrbPZs-_s1hvh7jGoiEqv_MG1 xcR-NjNC0DmVXfl8sfoIfvAVmsF4vhE ̶ Adobe Systems Příklad alternativního využití principů FiF Adobe Systems Využití FiF v oboru kosmetické služby Adobe Systems Řešení žáků Adobe Systems Adobe Systems Adobe Systems Zdroje ̶BOUŠKOVÁ, Jitka. VYUŽITÍ FIKTIVNÍCH FIREM NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH. Brno, 2020. Diplomová práce. Masarykova univerzita. Vedoucí práce PhDr. Jan Válek, Ph.D. ̶HULA, Lukáš. FIKTIVNÍ FIRMY V ČESKÉ REPUBLICE 1992 - 2008. Praha: NÚOV, 2008, , 62. ̶Národní ústav pro vzdělávání [online]. Praha: NÚV - Národní ústav pro vzdělávání, 2020 [cit. 2020-11-12]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/ ̶STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb: Určeno pro studenty učitelství praktického vyučování. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6456-0. ̶