Státní závěrečná zkouška učitelství praktického vyučování Didaktika praktického vyučování 1. Didaktika praktického vyučování, vymezení problému, zařazení v systému pedagogických věd, spolupráce s ostatními vědami. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základní škole. 2. Stanovení výukových cílů v praktickém vyučování a práce s cíli ve vyučovací jednotce. 3. Základní pedagogické dokumenty, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní a rozšiřující učivo, didaktická analýza učiva. 4. Psychomotorické dovednosti a jejich osvojování ve výuce praktického vyučování. 5. Systémy výuky v praktickém vyučování. 6. Výukové metody ve výuce praktického vyučování a odborného výcviku, kritéria volby metod ve výuce praktického vyučování. 7. Instruktáž, její druhy a průběh ve výuce praktického vyučování. 8. Druhy výukových prací. 9. Možnosti využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování. 10. Organizační formy výuky v praktickém vyučování. Základní organizační jednotka výuky, její struktura a typy. 11. Druhy pracovišť pro praktické vyučování žáků. 12. Využití individuální a skupinové výuky v praktickém vyučování. 13. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování. 14. Práce s učebnicí, učebními texty, odbornou literaturou a technickou dokumentací ve výuce praktického vyučování. 15. Možnosti využití didaktické techniky ve výuce praktického vyučování. 16. Procvičování a upevňování učiva praktického vyučování. 17. Hodnocení žáků v praktickém vyučování, kontrolní práce, závěrečná a maturitní zkouška. 18. Příprava učitele praktického vyučování na výuku. Perspektivní (dlouhodobá) a aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Možnosti využití výukových prezentací, výukových opor a multimédií v přípravě výuky praktického vyučování. 19. Výchova k bezpečné práci, ochraně zdraví a péčí o životní prostředí. 20. Odborná praxe žáků. 21. Osobnosti učitele praktického vyučování. 22. Hospitace ve výuce odborného výcviku. 23. Rekvalifikace, nástavbové studium a zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem a středního vzdělání s maturitní zkouškou. 24. Modernizace a racionalizace výuky praktického vyučování. Vedení výuky praktického vyučování. 25. Fiktivní firma. Základní literatura: * ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1081-9. * ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 1.vyd. Brno: CERM, s.r.o., 2003. * STEJSKALOVÁ, P.,ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování II. 1.vyd. Brno: CERM, s.r.o., 2003. Doporučená literatura: * FORMAN, K. Úvod do didaktiky odborného výcviku pro mistry odborné výchovy. 1.vyd. Olomouc: UP, 1995. ISBN 80-7067-527-6. * MELEZINEK, A. Inženýrská pedagogika. 2.přeprac. vyd. Praha: ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01214-X. * VINTR,J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. 1.vyd. České Budějovice: JU, 1998. ISBN 80-7040- 292-X. Č. Učo Student 1.4.23 15.4.23 22.4.23 1. 511112 Barbořík, Jakub 8 17 2. 511172 Koktavá, Alena 9 18 3. 510906 Kříž, Karel 10 19 4. 511517 Kvíčalová, Radka 11 20 5. 326249 Máliková, Pavla 12 21 6. 511241 Michálek, Michal 13 22 7. 54793 Poláčková, Lucie 14 23 8. 511503 Rybníček, Tomáš 15 24 9. 470328 Zach, Michal 16 25 FC5036/Prez01: Čt 8:00–9:50 učebna 58 Průběh semináře: - Studium doporučené literatury, § zpracování otázky k SZZ, § prezentace včetně praktických ukázek z oboru jednotlivých studentů § sepsání myšlenkové mapy k otázce k SZZ, Ukončení - Odevzdání 2 otázek k SZZ včetně myšlenkových map Myšlenková mapa · grafické uspořádání učiva nebo našich myšlenek pomocí klíčových slov, která jsou navíc doplněná obrázky Výhody myšlenkových map: · Pokud se učíme běžným způsobem, u kterého si látku pouze čteme, je zapojena převážně levá hemisféra. Avšak při použití obrázků a různých barev dojde k výrazně větší aktivaci i pravé hemisféry => větší probuzení kreativity => nové nápady a myšlenky · přehlednost myšlenkové mapy => informace v širších souvislostech, nejen izolovaně, a díky tomu si více uvědomujeme jejich vzájemný vztah. · Myšlenkové mapy nám pomáhají k tvoření nových nápadů, k lepšímu chápaní a také výrazně podporují naši paměť. · Můžeme je použít například k učení, plánování, řešení problémů, tvoření projektů atd. Úkol: Vytvořte myšlenkovou mapu pro zpracování BP.