Státní závěrečná zkouška učitelství praktického vyučování Didaktika praktického vyučování 1. Didaktika praktického vyučování, vymezení problému, zařazení v systému pedagogických věd, spolupráce s ostatními vědami. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základní škole. 2. Stanovení výukových cílů v praktickém vyučování a práce s cíli ve vyučovací jednotce. 3. Základní pedagogické dokumenty, uspořádání učiva v učebních dokumentech. Základní a rozšiřující učivo, didaktická analýza učiva. 4. Psychomotorické dovednosti a jejich osvojování ve výuce praktického vyučování. 5. Systémy výuky v praktickém vyučování. 6. Výukové metody ve výuce praktického vyučování a odborného výcviku, kritéria volby metod ve výuce praktického vyučování. 7. Instruktáž, její druhy a průběh ve výuce praktického vyučování. 8. Druhy výukových prací. 9. Možnosti využití simulačních a problémových metod ve výuce praktického vyučování. 10. Organizační formy výuky v praktickém vyučování. Základní organizační jednotka výuky, její struktura a typy. 11. Druhy pracovišť pro praktické vyučování žáků. 12. Využití individuální a skupinové výuky v praktickém vyučování. 13. Materiální výukové prostředky ve výuce praktického vyučování. 14. Práce s učebnicí, učebními texty, odbornou literaturou a technickou dokumentací ve výuce praktického vyučování. 15. Možnosti využití didaktické techniky ve výuce praktického vyučování. 16. Procvičování a upevňování učiva praktického vyučování. 17. Hodnocení žáků v praktickém vyučování, kontrolní práce, závěrečná a maturitní zkouška. 18. Příprava učitele praktického vyučování na výuku. Perspektivní (dlouhodobá) a aktuální (krátkodobá) příprava výuky. Možnosti využití výukových prezentací, výukových opor a multimédií v přípravě výuky praktického vyučování. 19. Výchova k bezpečné práci, ochraně zdraví a péčí o životní prostředí. 20. Odborná praxe žáků. 21. Osobnosti učitele praktického vyučování. 22. Hospitace ve výuce odborného výcviku. 23. Rekvalifikace, nástavbové studium a zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem a středního vzdělání s maturitní zkouškou. 24. Modernizace a racionalizace výuky praktického vyučování. Vedení výuky praktického vyučování. 25. Fiktivní firma. Základní literatura: * ČADÍLEK, M. Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno: MU, 1995. ISBN 80-210-1081-9. * ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. 1.vyd. Brno: CERM, s.r.o., 2003. * STEJSKALOVÁ, P.,ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování II. 1.vyd. Brno: CERM, s.r.o., 2003. Doporučená literatura: * FORMAN, K. Úvod do didaktiky odborného výcviku pro mistry odborné výchovy. 1.vyd. Olomouc: UP, 1995. ISBN 80-7067-527-6. * MELEZINEK, A. Inženýrská pedagogika. 2.přeprac. vyd. Praha: ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01214-X. * VINTR,J. Úvod do didaktiky odborného výcviku. 1.vyd. České Budějovice: JU, 1998. ISBN 80-7040- 292-X. Č. Učo Student 23.2. 2.3. 9.3. 16.3 23.3. 30.3. 1. 511310 Lysáková, Denisa 2 6 10 14 18 22 2. 510831 Špaček, Jan 3 7 11 15 19 23 3. 511356 Vafková, Tereza 4 8 12 16 20 24 4. 511415 Vojnarová, Eliška 5 9 13 17 21 25 FC5036/Prez01: Čt 8:00–9:50 učebna 58 Průběh cvičení: - Studium doporučené literatury, § zpracování otázky k SZZ, § prezentace včetně praktických ukázek z oboru jednotlivých studentů § sepsání myšlenkové mapy k otázce k SZZ, Ukončení - Aktivní účast na alespoň 3 cvičení (aktivní účast = zpracování otázky a její prezentace) - V případě absence na 3 a více cvičení: zpracování individuální samostatné práce zadané vyučujícím Myšlenková mapa · grafické uspořádání učiva nebo našich myšlenek pomocí klíčových slov, která jsou navíc doplněná obrázky Výhody myšlenkových map: · Pokud se učíme běžným způsobem, u kterého si látku pouze čteme, je zapojena převážně levá hemisféra. Avšak při použití obrázků a různých barev dojde k výrazně větší aktivaci i pravé hemisféry => větší probuzení kreativity => nové nápady a myšlenky · přehlednost myšlenkové mapy => informace v širších souvislostech, nejen izolovaně, a díky tomu si více uvědomujeme jejich vzájemný vztah. · Myšlenkové mapy nám pomáhají k tvoření nových nápadů, k lepšímu chápaní a také výrazně podporují naši paměť. · Můžeme je použít například k učení, plánování, řešení problémů, tvoření projektů atd. https://pametauceni.cz/wp-content/uploads/2021/12/myslenkova-mapa-1.jpg 7 pravidel pravého MYŠLENKOVÉHO mapování | Martina Baierová Moderní vyučovací metody – 2. díl – Myšlenkové mapy (aktualizováno) Úkol: Vytvořte myšlenkovou mapu pro zpracování BP. Myšlenková mapa: jak využít její sílu | Marketing Mind 1. Didaktika praktického vyučování, vymezení problému, zařazení v systému pedagogických věd, spolupráce s ostatními vědami. Návaznost praktického vyučování na praktické činnosti na základní škole.