Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 Cíle vyučovacího procesu Nikola Straková Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 Pedagogický cíl ̶= ideální představa toho, čeho se má dosáhnout vých. vzděl. čin. ̶1. Na zákl. jasně a konkr. stanovených cílů 2. sestavuje učitel obsah učiva 3. vlastní realizaci obsahu pak uskutečňuje volbou vhodných didaktických prostředků ̶cíle determinují výběr obsahu, metod, forem i materiálních prostředků výchovy a vzdělávání Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Hierarchie cílů ̶od koncepce vzdělávacích programů (RVP, ŠVP) na jednotlivých stupních kurikula až k přímé kontaktní výuce v sytému vyučovacích hodin 1.Všeobecné cíle výchovy a vzdělávání 2.Cíle jednotlivých typů škol 3.Cíle studijních a učebních oborů 4.Cíle vyučovacích předmětů 5.Cíle tematických celků 6.Cíle vyučovacích hodin (vyučovacích dní) 7.Cíle jednotlivých částí vyučovacích hodin/dni Všeobecný cíl Dílčí cíle Specifické cíle Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Strategie 2030 + ̶Implementace Strategie 2030+ povede k vytvoření a rozvoji otevřeného vzdělávacího systému, který reaguje na měnící se vnější prostředí a poskytuje relevantní obsah vzdělávání v celoživotní perspektivě. ̶Cílem vzdělávání v následující dekádě je základními a nepostradatelnými kompetencemi vybavený a motivovaný jedinec, který dokáže v co nejvyšší míře využít svůj potenciál v dynamicky se měnícím světě ve prospěch jak svého vlastního rozvoje, tak s ohledem na druhé a ve prospěch rozvoje celé společnosti. ̶Strategické cíle: 1.Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život. 2.Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů. ̶rozhovor s ministrem školství Petrem Gazdíkem z 1/2022 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 5 Členění vých. vzděl. cílů ̶cíle etapové ̶stanovují čeho má žák dosáhnout za určité časové období (za 1., 2., 3, ročník …) ̶velký význam pro rovnoměrné rozdělení učiva po celou dobu vzdělávání a pro kontrolu jejich plnění ̶podle míry obecnosti ̶obecné – vycházejí z celkové koncepce školství ve společnosti (např.: vychovat vzdělaného kvalifikovaného pracovníka pro výkon povolání) ̶>odvozují se z nich dílčí cíle pro jednotlivé typy škol ̶zvláštní (specifické) – vycházejí z cílů obecných, jejich prostřednictvím lze realizovat cíle obecné ̶>cíle vyučovacího předmětu, odborného výcviku, … Adobe Systems 6 Specifické cíle ̶Cíle vyučovacích předmětů ̶Cíle tematických celků ̶Cíle vyučovacích hodin/dní ̶Cíle jednotlivých částí vyučovacích hodin/dní (např.: zkoušení) ̶ ̶Jednoznačně definují stav osobnosti žáka, chování žáka, kterého chceme dosáhnout na konci vyučovacího procesu ̶Co konkrétně se má žák naučit ̶Co konkrétně má vědět (které konkrétní vědomosti, dovednosti, návyky, postoje, schopnosti, kompetence si má osvojit, do jaké hlouby a za jakých podmínek) Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Rozdělení specifických cílů dle psychických proces učících se žáků/studentů ̶ Kognitivní cíle ̶oblast vědomostí, intelektových dovedností, poznávacích schopností (vnímání, paměť, myšlení, …) ̶Vzdělávací cíle (převažují při vzdělávání ̶ Psychomotorické ̶oblast motorických, praktických dovedností za účasti psychických procesů (rozvoj pohybových dovedností při TV, obsluha strojů, práce s přístroji...) ̶Výcvikové cíle ̶ Afektivní ̶oblast rozvoje osobnosti (oblast výchovného působení učitele, citová oblast, oblast postojů, hodnotová orientace, sociální a komunikační dovednosti, …) ̶Výchovné cíle ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Požadavky na správně formulované výukového cíle ̶Přiměřenost ̶soulad cíle s reálnými podmínkami (aktuální stav žáků). ̶Jednoznačnost ̶formulace cíle nepřipouští různý výklad. ̶Kontrolovatelnost ̶možnost kontroly dosažení cíle. ̶Vyjádření v pojmech výkonů žáků ̶Např.: nevhodně stanovený cíl: Seznámit žáky s …, Poukázat na funkci …, => při kontrole výsledků výuky nebudeme kontrolovat jestli učitel žáky s něčím seznámil/poukázal na funkci, ale zda žáci dokáží vysvětlit funkci apod. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Chybně definované cíle Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 ̶„Žák si má osvojit logické myšlení.“ ̶„Žák má získat základní vědomosti, dovednosti a návyky z …“ ̶Žák se má naučit řešit technické problémy tvořivým způsobem.“ ̶ = všeobecné, neurčitě formulované cíle ̶Je potřeba je dále specifikovat soustavou konkrétních cílů nižší úrovně. Mají pro učitele i pro žáky takový význam jako mají pro turistu ve Vysokých tatrách mapy zemských polokoulí. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 11 ̶„4P marketingového mixu“ ̶„SWOT analýza“ ̶„výroba kyseliny sírové“ ̶ = cíle zredukované na stručné vyjádření obsahu/tématu výuky ̶Není jasné v jakém rozsahu a na jaké úrovni má být učivo osvojeno Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 12 ̶„Žák se má naučit postup vypracování SWOT analýzy vybrané organizace.“ ̶„Žák si má důkladně osvojit definici marketingového mixu.“ ̶ ̶Takto vymezené cíle připouštějí různé interpretace ̶Nevyplývá z nich jasná návod na studium a jeho kontrolu Naučit se na zpamět? Umět vytvořit? Popsat na příkladech? Originálně zpracovat? S využitím jakých analýz vnějšího a vnitřního prostředí? Ziskové/neziskové organizace? Včetně návrhů strategií? Na základě jakých podkladů? Samostatně nebo ve skupině? Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 13 ̶„Seznámit žáky se smyslem tvorby SWOT analýzy.“ ̶„Poukázat na užitečnost SWOT analýzy pro úspěšný chod organizace.“ ̶ ̶Místo cílů je popsána zamýšlená činnost učitele Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Stanovování psychomotorických cílů v praktickém vyučování ̶Žákův výkon se vymezuje činností (operací), kterou má žák zvládnout. Tyto cíle nazýváme operacionalizované. ̶Operacionalizovaný cíl obsahuje: 1.požadovanou činnosti (druh a předmět činnosti), 2.podmínky činnosti (mohou se týkat pomůcek, pracovního místa, formy spolupráce, …) 3.a normu činnosti (kvalita, výkon). Správný cíl je vyjádřen aktivními slovesy: předvést, seřídit, smontovat, zhotovit, vyhledat, stanovit, změřit, nastavit, zregulovat, sestavit, opravit…atd. Naopak by cíl neměl obsahovat nejednoznačné vazby jako: porozumět, vyjasnit si, mít přehled, žák dobře pochopí, žák se naučí apod. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15 Příklady operacionalizovaných cílů ̶Žák umí ušít sako z předem nastřihaných dílů s konečnou úpravou za 60 minut. ̶Žák umí obsloužit zákazníka v pultovém prodeji s uplatněním základních pravidel správné obsluhy. ̶Žák umí osadit topná tělesa podle dokumentace za dodržení stanovené tolerance nastavení a pokynů výrobce. ̶Žák umí připravit polotovary na výrobu skříně podle výrobní dokumentace a v požadované toleranci. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 16 Výchovné cíle ̶formování charakterových vlastnosti žáků, vztah k danému povolání (oboru) a vztah i ke světu, společnosti a přírodě. ̶Výchovné cíle jsou dlouhodobější a zpravidla přesahují do dalších předmětů. ̶Příklady: ̶ Žák dodržuje pravidla bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. ̶ Žák udržuje pořádek na pracovišti. ̶ Žák vždy vykoná precizní kvalitní práci podle požadavků na danou činnost. ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 Taxonomie cílů vyučovacího procesu ̶Existuje více úrovní osvojení si učiva než jen zapamatování ̶Taxonomie cílů pro: ̶Kognitivní oblast – Bloomova ̶Psychomotorickou oblast – Simpsonova ̶Afektivní oblast - Krathwohl Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 Revidovaná Bloomova taxonomie cílů Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Př.: SWOT analýza – aktuální příležitosti a hrozby škol v ČR ̶Charakterizovat pojem vnější prostředí organizace. (2. kategorie cílů podle revidované Bloomovy taxonomie) ̶Charakterizovat pojem příležitost. (2. kategorie) ̶Charakterizovat pojem hrozba. (2. kategorie) ̶Porozumět článku. (2. kategorie) ̶Vysvětlit obsah článku vlastními slovy ostatním studentům ve třídě. (2. kategorie) ̶Rozlišit, které informaci z článku mohou mít dopad na střední školy. (4. kategorie) ̶Uvést argumenty proč bude mít informace z článku dopad na střední školy. (4. kategorie) ̶Rozhodnout, zda dopad na střední školy bude pozitivní nebo negativní. (5. kategorie) ̶Kategorizovat dopady do příležitostí a hrozeb sepsáním matice příležitostí a hrozeb. (5. kategorie) ̶Navrhnout možné strategie (opatření), jak může střední škola reagovat na změny vnějšího prostředí (6. kategorie) ̶Odvodit kritické faktory úspěchu středních škol ukazující, na jakých faktorech závisí jejich úspěch. (6. kategorie) ̶ Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Taxonomie cílů M. Simpsonové v psychomotorické rovině Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 22 Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 23 Taxonomie cílů D. B. Kratwohla v afektivné oblasti 1. Přijímání Žák si uvědomí, že barva pokožky nemá nic společného s hodnotou člověka jako jedince. Žák si uvědomí, že třídění odpadu má pozitivní vliv na životní prostředí. 2. Reagování Žák se dobrovolně zúčastní besedy o životě černochův Africe. Žák se dobrovolně podívá na dokument o recyklaci tříděného odpadu. 3. Oceňování hodnoty Žák věří, že je důležité stýkat se s lidmi z jiných zemí. Žák věří, že třídění odpadu má smysl. 4. Integrování hodnoty Žák dokáže obhájit, zdůvodnit výrok Všichni lidé jsou potřební. Žák dokáže vysvětlit, proč je třídění odpadu přínosné pro životní prostředí. 5. Začlenění hodnoty do charakterové struktur osobnosti. Chování žáka vůči lidem jiných ras a národů, jeho přesvědčení je v souladu s jeho slovy. Žák sám začne aktivně třídit odpad. Adobe Systems Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 24 Zdroje ̶ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. Brno: CERN, S.R.O. 2003. ̶ČADÍLEK, M. STEJSKALOVÁ, P. Didaktika praktického vyučování II. Brno: CERN, S.R.O. 2003. ̶STEJSKALOVÁ, Pavla. Didaktika praktického vyučování obchodu a služeb: Určeno pro studenty učitelství praktického vyučování. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6456-0. ̶TUREK, Ivan. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2008. ISBN 978-80-8078-198-9. ̶ ̶ ̶ ̶