Adobe Systems Organizační formy v OV Nikola Straková Adobe Systems zápatí prezentace 2 Definice organizačních forem OV = vnější rámec uspořádaných podmínek a prostředků, ve kterých probíhá výuk OV ̶hlavní organizační formy OV jsou: ̶ 1.Místo výuky ̶dílny, laboratoře, cvičná pracoviště, provozní pracoviště 2.Způsob výuky ̶individuální, skupinová, kombinovaná 3.Učební den Adobe Systems zápatí prezentace 3 Dílny ̶osvědčená forma organizace OV ̶vhodné pro systematické získávání základních vědomostí a dovedností ̶jejich osvojení vyžaduje delší cvičení na zvolených pracovních činnostech ̶pracovní činnosti jsou tak dlouho procvičovány, aby mohly být využity při řešení pracovních úkolů a byl umožněn přechod žáků na provozní pracoviště ̶výuku v dílnách je účelné kombinovat s výukou v laboratořích, cvičných a provozních pracovištích Adobe Systems zápatí prezentace 4 Dílny z pohledu splnění didaktických požadavků Dílny poskytují vhodné podmínky pro: ̶dodržování správného pracovního postupu v souladu s osnovami ̶systematické používání vhodných vyučovacích metod OV ̶práce učitele se skupinou žáků a individuální přístup ̶osvojování základních psychomotorických dovedností a schopností pro kvalifikovaný výkon prací ̶osvojování vědomostí, dovedností a návyků za dodržování BOZP Adobe Systems zápatí prezentace 5 Nové dílny Odborného výcviku SOŠ Čelákovice s.r.o. Dílna strojního obrábění.jpg Truhlárna.jpg Nástrojářská frézka s indikací.jpg Práce na CNC soustruhu.jpg Pracoviště s PC.jpg Soustruhy MN80.jpg Výrobní hala.jpg Výrobní hala Dílna strojního obrábění Nástrojářská frézka CNC soustruh Soustruh MN80 Pracoviště s PC Truhlárna Adobe Systems Akrylové nehty.jpg zápatí prezentace 6 Akrylová modeláž nehtů Akrylátové barvení nehtů.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 7 Pracoviště dílen odborného výcviku oboru opravář zemědělských strojů – opravárenská dílna, Horšov 1, Horšovský Týn 130826_2.jpg 130826_3.jpg 130826_9.jpg 130826_12.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 8 Přínosy práce v adekvátně vybavených dílnách ̶Pro studenty ̶snazší a samostatnější praktická výuka, ̶vyšší bezpečnost práce – modernější zařízení, ̶díky praktickým dovednostem vyšší konkurenceschopnost na trhu práce, ̶zajištění plnění školního vzdělávacího programu, ̶motivace pro stávající i nové žáky. ̶Pro vyučující (teorie i odborného výcviku): ̶získání praktických zkušeností, ̶získání konkurenční výhody na trhu práce, ̶zvýšení odborné kvalifikace. ̶Pro kraj/mikroregion/obec: ̶zvýšení kvality vzdělávání v kraji, ̶optimalizace nabídky vzdělávání v kraji, ̶rozvoj odborného vzdělávání v kraji, ̶zlepšení spolupráce mezi odbornými školami a potenciálními zaměstnavateli. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 9 Laboratoře ̶výuka se zaměřuje převážně na činnosti rozvíjející poznatky a méně na manuální dovednosti ̶činnosti žáků se zaměřují na: ̶analýzu ̶zkoumání ̶experimentování ̶nevyužívá se ve všech oborech (obchod a služby ojediněle, …) ̶zkoumá se podstata a zákonitosti v provozních podmínkách obtížně pochopitelných: ̶fyzikálních procesů ̶chemických procesů ̶pracovních procesů ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 10 Laboratoř analytické chemie a mikrobiologie VOŠ potravinářská a SPŠ mlékárenská Kroměříž 2910.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 11 Laboratoře v oboru zdravotní asistent ̶příprava první 2 roky studia ̶v předmětu Ošetřovatelství ̶probíhá v nadstandardně vybavených odborných laboratořích ̶žáci se naučí správným pracovním postupům a teoretickému základu učiva lab_červena.jpg lab_modra.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 12 SOŠ veterinární Hradec Králové P4270159-150x150.jpg P4270146-150x150.jpg P4270161-150x150.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 13 Cvičná pracoviště ̶cíl výuky na cvičných pracovištích= osvojit si pracovní činnosti, které nelze nacvičit v provozních podmínkách z důvodu: ̶náročnosti pracovního procesu ̶ojedinělosti pracovního procesu ̶dovednosti, návyky, způsoby chování jsou osvojovány za pomoci cvičných prostředků ̶nácvik obsluhy strojů, zařízení daného oboru ̶rozlišujeme např.: ̶anti-havarijní výcvik = činnosti, které v kritických situacích zabezpečí správný chod obsluhovaného zařízení ̶diagnostický výcvik = racionální zjišťování chyb a jejich rychlé odstraňování ̶funkční výcvik = procvičování specifických dílčích činností ̶základní výcvik = nácvik elementárních dovedností v počátcích vzdělávání Adobe Systems zápatí prezentace 14 Cvičná pracoviště ̶nácvik správného pracovního postupu s dodržováním zásad BOZP a hygienických předpisů ̶často jsou využívány cvičné prostředky – modely skutečného zařízení, předmětů, trenažery ̶modelovaná pracovní činnost by měla co nejvíce odpovídat reálnému pracovnímu procesu ̶ ̶Například: ̶nácvik prodejního rozhovoru ̶nácvik krájení na nářezových strojích ̶obsluha konvektomatu Adobe Systems zápatí prezentace 15 Didaktická specifika cvičných pracovišť ̶pracovní činnosti lze rozdělit na dílčí činnosti, které lze opakovat/přerušit ̶tempo cvičení lze přizpůsobit individuálním potřebám žáků ̶nebezpečné pracovní operace lze předvádět a procvičovat bez rizika ̶činnost žáků je průběžně kontrolována učitelem ̶průběh výuky se dá podrobně naplánovat ̶ ̶výuku je nutné kombinovat s výukou v konkrétních pracovních podmínkách ̶reálné pracovní podmínky nelze nahradit plně cvičnými prostředky Adobe Systems zápatí prezentace 16 Ukázky cvičných pracovišť low_skcvicne2.jpg kadernictvi-obor-5.jpg Adobe Systems zápatí prezentace 17 Provozní pracoviště ̶výuka je realizována na základě písemně uzavřené smlouvy o zajištění praktického vyučování mezi školou a FO nebo PO ̶upravuje obsah, rozsah, podmínky praktického vyučování ̶žáci jsou vzděláváni: ̶individuálně pod vedením instruktora ̶skupinově pod vedením učitele OV ̶umožňuje vzdělávání v reálném pracovním prostředí ̶žáci vykonávají produktivní práci a jsou za ni odměňováni Adobe Systems zápatí prezentace 18 Provozní pracoviště ̶musejí splňovat: ̶hygienické předpisy ̶požadavky zákoníku práce v oblasti BOZP pro práci mladistvích ̶žáci si osvojují požadované pracovní činnosti podle přeřazovacího plánu OV ̶příklad organizace odborných praxí: ̶Podle ročníků je praxe organizována jako skupinová nebo individuální. ̶V prvním případě jde zpravidla o 14denní praxe pro skupiny 5–8 osob. ̶Individuální odborná praxe v délce 2 až 3 týdnů se obvykle uskutečňuje v okolí trvalého bydliště žáků a studentů. ̶ ̶Čím kvalitnější je výuka OV ve cvičných prostorách (dílny, laboratoře, cvičná pracoviště), tím dříve může probíhat výuka na provozních pracovištích dle učebních osnov. Adobe Systems zápatí prezentace 19 Přínosy praxí na provozních pracovištích ̶Pro žáky: ̶možnost poznat moderní technologie, které jsou pro školu nedosažitelné ̶týmová práce a nutnost komunikace na pracovištích ̶přehled o podmínkách uplatnění u potenciálních zaměstnavatelů. ̶Pro učitele: ̶zvyšování svých odborných kompetencí ̶například týdenní odborná stáž na pracovištích, která odpovídá zaměření pedagoga uskutečňuje se ve firmách, v laboratořích i na vysokoškolských pracovištích ̶Pro firmy: ̶možnost jak hledat budoucí zaměstnance se zájmem o zvolený obor ̶ ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 20 Výběr vhodných provozních pracovišť ̶důležité je samotné zaměření firmy ̶– výroba určité komodity nebo zaměření laboratoře... ̶důležitou roli sehrává i možnost zajistit ubytování a personální garance kvality péče o praktikanta ̶školy jsou schopny za dobu své existence vybudovat až cca 100 kontaktů ̶na úrovni nadnárodních společností, ̶i drobných podnikatelů a farmářů ̶první kontakty se většinou hledají mezi absolventy školy v dané firmě ̶velmi dobře vědí, jak je odborná praxe na školách nutná ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 21 Video prezentace školy 2020 SOŠ a SOU Vyškov ̶Video ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 22 Způsob výuky ̶Je ovlivněn: ̶počtem žáků, ̶charakteristickými činnostmi oboru vzdělávání, ̶materiálními a ekonomickými podmínkami školy. ̶ ̶Rozlišujeme: 1.individuální výuku 2.skupinovou výuku 3.kombinovanou výuku 4. ̶Volba vhodného způsobu výuky je ovlivněna také: ̶počtem vhodných pracovišť ̶množstvím produktivních prací Adobe Systems zápatí prezentace 23 Individuální výuka v OV ̶v OV spočívá v rozmístění žáků na provozní pracoviště FO nebo PO ̶počet individuálně vzdělávaných žáků je dohodnut ve smlouvě (o zajištění praktického vyučování) ̶žáci jsou vedeni zkušeným kvalifikovaným pracovníkem (instruktorem) ̶vede žáky k naplnění cílů OV ̶zároveň si plní své úkoly ̶hlavně se využívá menších soukromých podnikatelů, kde mají žáci možnost poznat veškeré pracovní operace ̶učitel OV ̶úzce spolupracuje s instruktory ̶sleduje docházku ̶sleduje chování ̶sleduje učební výsledky ̶o průběhu individuální výuky je vedena dokumentace stanovená školou Adobe Systems zápatí prezentace 24 Skupinová výuka v OV ̶může probíhat na všech typech pracovišť ̶učitel OV ̶vyučuje žáky ̶frontální postup výuky ̶zprostředkovává obsah OV všem žákům ̶předpoklady pro využití skupinové výuky: ̶vyhovuje-li tomu charakter pracovních činností v oboru ̶připravuje-li se větší počet žáků daného oboru ̶výhoda: možnost průběžně srovnávat dosahované výsledky jednotlivých žáků Adobe Systems zápatí prezentace 25 Kombinovaná výuka ̶využívá výhod obou předešlých způsobů individuální a skupinové výuky ̶OV vede učitel OV s pomocí instruktorů ̶v případě témat vzdělávání, které nelze jinak zajistit vzhledem k možnostem a podmínkám školy Adobe Systems zápatí prezentace 26 Učební den v OV ̶základní vyučovací jednotka v OV (v teoretickém vyučování = vyučovací hodina) ̶vyučovací hodina v OV = 60 minut ̶počet hodin vyučovacího dne v jednotlivých ročnících je stanoven v učebním plánu ŠVP daného oboru ̶u prvních ročníků 6 hodin, u druhého a třetího ročníku 6 - 7 hodin ̶pro vykonávání OV obdrží žáci osobní ochranné pracovní prostředky ̶žáci se řídí ̶ školním řádem školy ̶a provozním řádem učeben a dílen ̶za produktivní práci jsou žáci v závislosti na počtu odpracovaných hodin a kvalitě práce finančně odměňováni. ̶Pro zajištění OV v jednotlivých oborech sjednávají učitelé OV se zákazníkem formou smlouvy o dílo zakázky pro jednotlivé obory. ̶upravuje vyhláška, nařízení vlády, zákoník práce Adobe Systems zápatí prezentace 27 Rozvržení učebního dne v OV ̶vždy stejné ̶liší se pouze v obsahu jednotlivých částí a době jejich trvání podle konkrétních učebních cílů ̶ 1.úvodní část 2.pracovní část 3.závěrečná část ̶ ̶žáci jsou povinni nastoupit na odborný výcvik podle týdenních plánů nebo podle pokynů učitele odborného výcviku nejpozději 5 minut před jeho zahájením ̶OV začíná nástupem žáků a jejich převzetím učitelem OV nebo instruktorem v místě stanoveným ředitelem SOU ̶OV končí po ukončení učebního dne učitelem OV ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 28 Obsah jednotlivých částí učebního dne ̶podmínky: ̶vyučován je nový obsah ̶výuka probíhá skupinově ̶místo výuky = dílny, laboratoře nebo cvičná pracoviště ̶Úvodní část ̶zahájení – nástup, kontrola docházky ̶výklad – cíle učebního dne, motivace, ověření si teoretických znalostí ̶instruktáž ̶Pracovní část ̶nácvik pracovních činností, průběžná kontrola, průběžné dílčí hodnocení, průběžná instruktáž ̶Závěrečná část ̶kontrola práce žáků i pracoviště ̶hodnocení dosažených výsledků i splnění cílů ̶ukončení ̶Odlišný obsah má učební den ̶na provozních pracovištích ̶při výkonu kontrolních prací Adobe Systems zápatí prezentace 29 Dávky učiva v OV ̶dávky učiva = obsahově uzavřené didaktické celky učiva ̶velikost dávky učiva závisí na tom, aby žáci učivo pochopili a osvojily si ho ̶1 dávka učiva = obsah 1 učebního dne ̶realizuje se v ní 1. a 2. fáze učení ̶složitější, rozsáhlejší tematické celky -> dávka učiva = více učebních dní ̶efektivní výuka v OV = ̶osvojení 1 dávky učiva bez přerušení ̶pochopení pracovních činností -> napodobení -> osvojování ̶Dávka učiva se dělí na 3 části: 1.úvodní – motivace, cíle, úvodní instruktáž 2.pracovní – osvojování, průběžná instruktáž, dílčí hodnocení, individuální pomoc 3.závěrečná – závěrečná instruktáž, hodnocení výsledků, klasifikace Adobe Systems zápatí prezentace 30 Struktura učebního dne v závislosti na realizaci osvojování dávky učiva ̶Obecné schéma učebního dne Úvodní č. Pracovní č. Závěrečná č. ̶1 Dávka učiva rozdělena do více učebních dnů Úvodní den Úvodní č. Pracovní č. Ukončení ̶ Průběžný den Zahájení Pracovní č. Ukončení ̶ ̶ Závěrečný den Zahájení Pracovní č. Závěrečná č. ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 31 Typy učebních dnů ̶podle cílů: ̶k osvojení si dovedností ̶k prohloubení osvojovaných dovedností ̶k upevnění osvojovaných dovedností ̶běžný učební den ̶učební den souborné práce ̶cíl = upevnění a prohloubení již osvojených dovedností na produktivních pracích ̶krátká úvodní a závěrečná část ̶cíl: kontrola a hodnocení úrovně osvojených dovedností v OV ̶3. fáze učení – upevňování a prohlubování učiva ̶kontrolní učebních den ̶cíl = kontrola učebních výsledků a hodnocení ̶ Adobe Systems zápatí prezentace 32 Stanovení organizačních forem ̶volba závisí na: 1.obsahu tematického celku – didaktických funkcích 2.reálných možnostech SOŠ a provozních pracovišť 3.učebním období – jeho didaktických cílech, řazení učiva 4. Příklad organizačních forem v učebních obdobích ̶1. ročník, úvodní část ̶skupinová výuka v dílnách, laboratořích, cvičných pracovištích ̶cvičné práce vyučované frontálně ̶2. ročník (konec 1. ročníku) ̶největší volnost ve výběru org. forem ̶obecně: skupinová výuka v dílnách na produktivních pracích + individuální/kombinovaná výuka na provozních pracovištích alespoň na kratší dobu (po probrání několika témat, k procvičení a upevnění dovedností) ̶3. ročník (poslední ročník) ̶provozní pracoviště, individuální výuka, produktivní práce