Humanistická koncepce vyučování 1. Na vyučování se snažím vžít, vcítit do postavení žáků a tyto pocity využívám při svých vyučovacích postupech. 2. Snažím se být k žákům upřímný a otevřený. 3. To, aby vyučování umožnilo žákům objevit sebe samých a rozvíjet jejich osobnosti, považuji za důležitější než osvojování vědomostí a dovedností žáky. 4. Není dobré důvěřovat žákům. 5. Moje slovo musí ve třídě vždy platit. 6. Moji žáci mohou na vyučování otevřeně vyjadřovat své pocity a myšlenky. 7. Je dobré, když má učitel mezi žáky své informátory. 8. Zájmy žáků naplňuji je do takové míry, do jaké je to v souladu s předepsaným učivem. 9. Když dovolím, aby byli žáci na vyučování aktivní a tvořiví, může to ohrozit můj plán vyučovací hodiny. 10. Disciplína, pořádek ve třídě jsou důležitější než zájmy a potřeby žáků. 11. Žák by neměl polemizovat s učitelem. 12. Myslím, že moji žáci mi důvěřují. 13. Neumím si představit, jak by sem ve třídě udržel pořádek, kdyby sem neměl k dispozici známky. 14. Udržuji si od žáků odstup, aby věděli, kdo je ve třídě „pánem“. 15. Při nezdaru, neúspěchu se snažím žáka povzbudit. 16. Vyučování se snažím orientovat tak, aby žáci byli samostatní, aktivní a tvořiví. 17. Neuměl bych zorganizovat vyučování tak, aby vycházelo ze zájmů a potřeb žáků. 18. K žákům se snažím přistupovat jako jejich starší přítel, poradce a organizátor. 19. Do vyučování se snažím vnést co nejvíce entuziazmu a vitality. 20. Moji žáci na hodinách běžně hodnotí mé vyučovací postupy. 21. Nemám dostatečné vědomosti o tom, jak rozvíjet nekognitivní funkce osobností žáků. 22. Žáci by se měli podílet na rozhodování i hodnocení toho, co se děje na vyučovací hodině. 23. Snažím se zabránit stresu žáků na mých vyučovacích hodinách. 24. Snažím se co nejvíc porozumět žákům (jejich motivům, zájmům, potřebám, pocitům, tužbám apod.) 25. Ve třídě se snažím vytvářet co nejpříznivější klima a stimulující prostředí pro rozvoj osobnosti žáků, jejich sebedůvěru, seberealizaci. 26. Osvojování nového učiva žáky nejčastěji realizuji metodou výkladu. 27. V mém předmětu se nedá formovat prosociální jednání s žáky. 28. Není mi jasné, jak mám realizovat citovou výchovu žáků. 29. Nemůžu říci, že by sem akceptovat potřeby žáků a ve shodě s tím realizovat vyučovací postupy. 30. Vzdělávání žáků je důležitější než jejich výchova. 31. Dokážu se upřímně těšit z úspěchu svých žáků. 32. Ve vyučování realizuji i kooperativní formy práce žáků, např. skupinové vyučování. 33. Myslím si, že není možné dosáhnout, aby žák na vyučování svobodně rozhodoval, nezávisle myslel a poznával, zodpovědně konal a otevřeně vyjadřoval své city a myšlenky. 34. Učitel by měl mít rád nejdříve děti, mládež a až potom předmět, který vyučuje. 35. Často mívám těžkosti před žáky otevřeně projevit své pocity a city. Vyhodnocení: 1 2 3 6 12 15 16 18 19 20 22 23 24 25 31 32 34 35 Humanisticky orientované vyučování Počet bodů: 4 5 7 8 9 10 11 13 14 17 21 26 27 28 29 30 33 36 Tradiční vyučování Počet bodů: Humanismus ve vyučování: Kašová, J. et al. 1995. Škola trochu jinak: Projektové vyučování v teorii i praxi. Kroměříž: Iuventa. Kosová, B. 1996. Humanizační proměny výchovy a vzdělávání na 1. Stupni ZŠ. Banská Bystrica: MC, 1996. Švec, Š. 1995. Základní pojmy v pedagogice a andragogice. Bratislava: IRIS. Turek, Ivan. Didaktika. Bratislava: Wolters Kluwer (Iura Edition), 2008. ISBN 978-80-8078-198-9.