kameny s prostorovými skládankami Projektová výuka PhDr. Helena Zelníčková Zápočet •Vytvořit vlastní přípravu na vybraný projekt na střední škole dle svého oborového zaměření • •Odevzdat přípravu do 30.4. 2023 do odevzdávárny. • • Projektové vyučování •Projektové vyučování je založeno na projektové metodě. •Je to komplexní pracovní úkol. •Žáci řeší problém. •Využití mezipředmětových vztahů. •Cílem je vytvoření výstupu z projektu - výrobek, návrh řešení problému apod. • > Dítě se čtením s brýlemi Základní rysy projektového vyučování •Projekt vychází z potřeb (potřeba získávat nové zkušenosti, odpovědnosti za svou činnost, ...) a zájmů dítěte. •Projekt vychází z konkrétní a aktuální situace, která se neomezuje jen na prostředí školy. • • Mladá dívka užívající si práci Základní rysy projektového vyučování •Projekt je interdisciplinární. •Projekt je předevší podnikem žáka. •Práce žáků v projektu přináší •konkrétní produkt, tj. výstup, kterým se účastníci projektu prezentují. •Projekt se zpravidla uskutečňuje ve skupině (ale může být i projekt individuální). •Projekt umožňuje začlenění školy • do života obce nebo širší veřejnosti. Pozitivní vliv projektového vyučování na žáka •Dimenze žáka: •Projektová výuka umožňuje zapojení žáka dle jeho individuálních možností; •Žák získává silnou motivaci k učení; •Žák přebírá zodpovědnost za výsledek práce; •Rozvíjí se samostatnost žáka; •Žák se učí pracovat s různými informačními zdroji; •Žák se učí řešit problémy; •Žák konstruuje své poznání (konstruktivismus); • Pozitivní vliv projektového vyučování na žáka •Dimenze žáka: •Žák využívá svých nabytých znalostí a dovedností, získává nové; •Žák získává dovednost organizační, řídící, plánovací, hodnotící; •Žák získává globální celkový pohled na řešený problém; •Žák se učí spolupracovat; •Žák rozvíjí své komunikativní schopnosti; •Žák se učí vzájemnému respektu; •Žák rozvíjí svou tvořivost, aktivitu a fantazii. • Pozitivní vliv projektového vyučování na učitele •Učitel se učí se nové roli, roli poradce; •Učitel se učí vnímat dítě jako celek. Dochází ke změně v jeho myšlení o žácích; •Učitel rozšiřuje svůj repertoár vyučovacích strategií; •Učitel užívá nových možností hodnocení a sebehodnocení; •Učitel rozšiřuje své dovednosti organizační. • > Vzdělání Negativa projektového vyučování •Dimenze žáka •Časová náročnost na řešení projektu; •Žák není mnohdy vybaven potřebnými kompetencemi. • •Dimenze učitele •Časová náročnost na přípravu projektu; •Náročnost na hodnocení. • > Složité matematické vzorce na černé tabuli Zdroje •COUFALOVÁ, Jana. Projektové vyučování pro první stupeň základní školy. Praha : Fortuna, 2006. ISBN 80-7168-958-0. •KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2006. 160 s. ISBN 978-80-210-4142-2. •ZORMANOVÁ, Lucie, 2012. Projektová výuka. NPI: Metodický portál RVP.CZ [online]. Praha: NPI ČR, 21.5.2012 [cit. 2023-02-15]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/s/14983/PROJEKTOVA-VYUKA.html •