Mgr. Magda Strouhalová § §17. 2. úvodní hodina – metodologie §18.2. metodologie, teorie a jejich praktické využití §25. 2. hodina odpadá – proběhla 17. 2. §3.3. pomůcky při animačním programu §10. 3. animační programy pro předškolní děti §17. 3. animační program pro I. stupeň ZŠ §24. 3. animační program pro II. stupeň ZŠ §31. 3. animační program pro SŠ, ZUŠ §7. 4. programy pro seniory §14. 4. programy pro rodiče s dětmi, letní ateliéry, kroužky §21. 4. návštěva galerie – praktické ukázky, kolokvium §28. 4. návštěva galerie – praktické ukázky, kolokvium § § § Harmonogram §výuka – (100% účast – omluvená jedna vyučovací hodina) §ukončení předmětu – kolokvium (proběhne v galerii) §referáty § §Graeme K. Talboys §Hannelore Kunz-Ott § https://www.kubi-online.de/ § Propozice 41F8JcQCLUL._SX329_BO1,204,203,200_.jpg 14268879.jpg § §cílevědomosti §soustavnosti (systematičnosti) §aktivnosti §názornosti §uvědomělosti §trvalosti §přiměřenosti §emocionálnosti §jednotnosti výchovného působení § § Pedagogické principy – Vladimír Jůva § §jasně si stanovíme cíl, případně dílčí cíle princip cílevědomosti § §výklad a následná výtvarná aktivita, by měla tvořit logický systém §„Děti, víte, kde se nacházíte? § „Už jste někdy byly v galerii?“ § „Co v galerii můžete vidět?“ § „Jak by se měl člověk v galerii chovat?“ § „Na co si budete dávat pozor?“ § „A co se tady dělat může?“ § princip soustavnosti § §aktivizují poznávací, citové a volní procesy žáků, rozvíjí se tvůrčí přístupy a kreativita §přirozeně udržovat pozornost a zájem – otázky, aktivity § princip aktivnosti P5069215.JPG P5179408.JPG P5179407.JPG § §důraz na přiměřenou komunikaci mezi lektorem a dětmi §přiměřenost ve výtvarné aktivitě, které musí být v souladu s věkem dětí §od blízkého ke vzdálenému § od známého k neznámému § od konkrétního k abstraktnímu § od snadného ke složitému §odborné termíny princip přiměřenosti princip přiměřenosti § §přiměřený výklad a seznámení s pojmem půdorys § §„Představte si, že letíte balónem §nad galerií a pak uvidíte, že má §tento tvar budovy. A právě tomu §tvaru se říká půdorys …“ PB258629.JPG § §pracovat s výstavou princip názornosti PB258620.JPG P1030223.JPG § 1.klasické výukové metody §slovní (vyprávění, vysvětlování, přednáška, práce s textem,rozhovor); §názorně demonstrační (předvádění a pozorování, práce s obrazem, §instruktáž); §dovednostně - praktické (vytváření dovedností, napodobování, §manipulování, laborování, experimentování, produkční metody) § § Metody – Josef Maňák § §2. aktivizující výukové metody §metody diskuzní §heuristické §řešení problémů §situační §inscenační §didaktické hry § Metody – Josef Maňák § §„Jedná se o metodu, kdy se získávané informace netýkají výhradně díla §samotného, ale kdy kroužením kolem ohniska, hledáním i v poměrně §vzdálených sférách napříč obory, se přibližujeme dílu, k němuž se vše §vztahuje…“ § §Yvona Ferencová Metoda kruhové oscilace 6824-orbity_2011_prumer100_150a200cm_platno_drevo_akryl.jpg Metoda kruhové oscilace C:\Users\magda\Desktop\WG prezentace\poprvé v galerii\2.jpg 1. §srovnávání §indukce §dedukce §analýza §syntéza § Metody podle typu myšlenkových operací § §při plánování a přípravy výuky je klíčové: § §1. výběr výukových cílů §2. výběr činností a rozvržení edukační jednotky §3. příprava pomůcek §4. rozhodnutí o způsobu hodnocení žáků § Různé modely přípravy edukačního programu dle Kyriacou §Praktické zásady: §program plánovat tak, aby bylo možné dosáhnout stanovených cílů §program by měl mít logickou strukturu a obsahovat různé typy činností a metod §účastníci by měli být aktivní, nikoliv pasivní §výklad vhodně doplňujme obrazovými materiály či přímo exponáty v expozici §je třeba mít připraveny doplňkové činnosti §je také dobré využívat vhodného týmování § Různé modely přípravy edukačního programu dle Kyriacou § §při plánování a přípravy výuky je klíčové: § §1. potřeby, osobní motivace, cíle a institucionální kontext §2. cíle programu §3. zdroje §4. profily účastníků § Různé modely přípravy edukačního programu dle Buldioski § §Jaké cíle si kladu? §Jakými prostředky chci těchto cílů dosáhnout? §Jaká zvláštní didaktická hlediska je třeba zohlednit? §Jaké výchovné možnosti se zde nabízejí? §Jak zajistit organizaci edukačního programu? §Kolik času si vyžádají jednotlivé fáze edukačního programu? §Jak budu zjišťovat, zda došlo ke splnění cílů? Různé modely přípravy edukačního programu dle Kalhous, Obst a kol. §Čtením a psaním ke kritickému myšlení § §Před edukačním programem: motivace, cíle, nezbytné předchozí znalosti a dovednosti, hodnocení, pomůcky a časové rozvržení, týmování § §Vlastní edukační program: evokace, uvědomění si významu, reflexe, závěr § §Po absolvování programu: další výsledky § § Různé modely přípravy edukačního programu dle Steelové § §kompetence: k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, činnostní a občanské §průřezová témata: § - Osobnostní a sociální výchova § - Výchova demokratického občana § - Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech § - Multikulturní výchova § - Environmentální výchova § - Mediální výchova § RVP předškolní vzdělávání §vzdělávací oblasti: § - Dítě a jeho tělo § - Dítě a jeho psychika (Jazyk a řeč; Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace; Sebepojetí, city, vůle § - Dítě a ten druhý § - Dítě a společnost - vzdělávací nabídka setkávání se s literárním, dramatickým, výtvarným a hudebním uměním mimo mateřskou školu, návštěvy kulturních a uměleckých míst a akcí zajímavých pro předškolní dítě § - Dítě a svět § RVP předškolní vzdělávání § §kompetence: § k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, pracovní § §průřezová témata: § Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova, Mediální výchova § RVP základní vzdělávání § §vzdělávací oblasti: § Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk), Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace), Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie), Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět), Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství), Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis), Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova), Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova), Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) § § RVP základní vzdělávání § §kompetence: § k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské, k podnikavosti §průřezová témata: § - Osobnostní a sociální výchova § - Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech § - Multikulturní výchova § - Environmentální výchova § - Mediální výchova § RVP pro gymnázia § §vzdělávací oblasti: Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk, Další cizí jazyk); Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace); Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Biologie, Geografie, Geologie); Člověk a společnost (Občanský a společenskovědní základ, Dějepis; Geografie); Člověk a svět práce (Člověk a svět práce); Umění a kultura (Hudební obor, Výtvarný obor); Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova); Informatika a informační a komunikační technologie (Informatika a informační a komunikační technologie). § RVP pro gymnázia