Mgr. Magda Strouhalová Zprostředkování umění § §doprovodné programy - komentované prohlídky, přednášky, workshopy atd. §vzdělávací programy - školní skupiny, programy pro pedagogy, kroužky atd. §společenské akce § §samoobslužné interaktivní prostředky §digitální průvodce výstavou §tištěné materiály §namluvené materiály §muzejní kufříky/batůžky § § § § Zprostředkování umění § §Zrychlení, zkratkovitost, zjednodušení x hravost, rozšířený kontext §asociace a příměry §podněty k přemýšlení §úkoly k tvůrčí reflexi díla §náměty: § - dílo, díla, sbírky § - výrazový prostředek nebo námět § - doba, výtvarný směr, hnutí § - osobnost/život umělce § § § § § § § Zprostředkování umění § §Předpoklady - zajímavé výtvarné/grafické zpracování (vazba, obrazové přílohy) - čtivý text obsahující dostatek faktických údajů - jednoduše vysvětlit principy (díla, období, stylu, směru,..) - vybrat zásadní díla, zasadit do kontextu doby a jiných děl, souvislosti a významy - prostor pro vlastní úvahy - připojeny návrhy na vlastní tvorbu a postup práce § § § § § § § Pracovní listy § §nejjednodušší forma §tištěný průvodce výstavou §doplněk ke komentovaným prohlídkám a edukačním pořadům §založeno na výstavě (otázky, kvízy, tajenky apod.) §forma - A4, leporelo, plakát, popř. sešit, blok atd. § § § § § § § Pracovní list Pracovní list Tvořivé listy § §méně textu §více prostoru pro představivost §více prostor pro tvůrčí aktivitu (skládání, stříhání,..) § § § § § § Tvořivé listy Aktivní knížky § §inspirativní, široké a různorodé pole informací (obrázky, texty) §nejen naučný charakter §vybízejí také k přemýšlení §vybízejí k různým druhům tvorby § § § § § § § Aktivní knížka Další pomůcky § §Dětské katalogy (l´Art en Jeu, Jak se dělá galerie,..) §Komplexní sada doprovodných materiálů § § § § § § § Muzejní kufřík http://www.dvacatestoleti.eu/data/images/kufriky_web.jpg Tvorba pracovních listů § §Lenka Mrázová § §orientace a koordinace po výstavě, práce s výstavou, nové pohledy a spojení §poznávání a utřídění získaných informací §ukazovat možnou cestu, jak nahlížet na exponáty §prostor pro vlastní záznamy, úvahy a poznámky §podněty a úkoly cíleně přitahují pozornost k dílům samotným §usnadňuje vstřebání a zapamatování informací §rozvíjení osobního zájmu o téma, motivace § § § § § § § Tvorba pracovních listů § §Způsob využití § - před vlastní návštěvou muzea; jako motivace § - pro aktivity v muzeu § - k další práci po skončení návštěvy muzea § §Pracovní listy pro práci s lektorem – rozšiřující materiál a pomůcka §Samoobslužné pracovní listy – vyšší nárok na metodickou stránku materiálu, nutné mezi úkoly zařadit instrukce a komentáře § § § § § § § Proces tvorby pracovních listů § §Důkladné zhodnocení výstavy/expozice po obsahové a prezentační stránce § §Čemu se výstava věnuje? §Jaké jsou základní informace o tématu? §Co je výstavě nejdůležitější? §Co je nejvíce atraktivní? §Jakým způsobem téma přibližuje (příběh)? § § § § § § § § Proces tvorby pracovních listů § §Zaměřit se na prostor, kde je výstava instalována § §poloha, rozmístění výstavy §způsob instalace § počet exponátů §ideální trasa prohlídky, kolizní místa pohybu, bezpečnost, odpočinek atd. §světelné podmínky vzhledem k pohybu po expozici, viditelnost (odlesky na skle, apod.) § § § § § § § § Proces tvorby pracovních listů § §Vlastní pedagogické záměry § - na co se chcete zaměřit, co se mají návštěvníci dozvědět § - kompatibilita s RVP § - tematické vazby a úhly pohledu (držet se tématu výstavy nebo „zabočit“) § - logika posloupnosti §Cílová skupina § - Pro koho je téma vhodné? § - jaká jsou specifika této skupiny § - odpovídající typologie (rozsah, vizuál, struktura otázek, úkolů a informací) § § § § § § § § Proces tvorby pracovních listů § §Zhodnotit průběh plánovaného programu § - Kde jsou hlavní momenty, kde mohou pracovní listy výklad podpořit? § - Kdy mohou naopak rozptylovat? § - Se kterými exponáty pracovat? §Vzdělávací cíle § - důvod použití, úloha pracovního listu (co má podpořit, ukázat) § - návštěvníci znají… dovedou… vysvětlí…zhodnotí… §Časový rozvrh § - Kolik času bude věnováno vyplňování/práci s listem? § § § § § § § § § § Proces tvorby pracovních listů § §Podoba listů a vhodný obsah, struktura § - Na které poznatky nebo díla se zaměřit? § - Jaké rozšiřující informace použít? § - logika posloupnosti § - přehlednost (pozor na přehlcení obrázky a textem) § - vyváženost § - reflexe nejdůležitějších poznatků a prožitků, klíčové momenty § - rovnoměrně a promyšleně střídat druhy aktivit (intelektuální, citové, motorické, smyslové,..) § § § § § § § § § § Proces tvorby pracovních listů § §Podoba listů a vhodný obsah, struktura § - Na které poznatky nebo díla se zaměřit? § - Jaké rozšiřující informace použít? § - logika posloupnosti § - přehlednost (pozor na přehlcení obrázky a textem) § - vyváženost § - reflexe nejdůležitějších poznatků a prožitků, klíčové momenty § - rovnoměrně a promyšleně střídat druhy aktivit (intelektuální, citové, motorické, smyslové,..) § § § § § § § § § §