ÚVOD
- Předmět Didaktika českého jazyka 2 se věnuje didaktice komunikační a slohové výchovy na 1. stupni ZŠ.
- K plnění průběžných úkolů se předpokládá znalost základů stylistiky.
- Účast na seminářích je povinná. Povolena je jedna neomluvená absence. Za účast se považuje přítomnost
v semináři od zahájení výuky vyučující až do ukončení semináře vyučující. - Vzhledem k charakteru výuky se očekává aktivní individuální či skupinová práce a také samostudium.
Předmět je zakončen písemnou zkouškou skládající se z učiva Didaktiky českého jazyka 1 a Didaktiky českého jazyka 2.
Předpokladem k připuštění k písemné zkoušce je odevzdání průběžných úkolů v termínu a realizace skupinové práce
v semináři.
Průběžné úkoly (celkem 4):
- Oprava 2 žákovských slohových prací (proběhne v semináři).
- Vlastní slohová práce ve zvoleném slohovém útvaru o délce 1 normostrany. Je nutné ji dodat v tištěné podobě do 20. dubna 2023. Pozdější odevzdání nebude akceptováno.
- Přednes mluvního cvičení na libovolné téma v seminářích od středy 1. května 2024.
- Tandemová aktivita v semináři.
Oprava 2 žákovských slohových prací:
Během souvislé praxe požádejte o kopie dvou žákovských slohových prací, s nimiž budete pracovat v semináři po návratu
z praxe.
Tandemová aktivita pro žáky do komunikační a slohové výchovy:
Mluvený projev v semináři:
V semináři přednesete připravený projev na Vámi zvolené téma. Vaše prezentace nebude čtená, ale přednesená zpaměti.
V případě, že si zvolíte odborné téma, můžete při projevu použít oporu v podobě psaných poznámek.
Projev by měl trvat přibližně 3 minuty (max. 5 minut) a bude přednesen spisovnou češtinou, kultivovaně
a plynule. Hodnotí se:- jazyková úroveň: spisovnost x nespisovnost, užití lexikálních prostředků
- stylistická úroveň
- kompozice
- argumentace
- mluvený projev: spisovná a srozumitelná artikulace, přirozená intonace, dynamika hlasu, tempo řeči
- neverbální aspekty: oční kontakt, mimika, posturologie, gestika
K Vašemu mluvenému projevu si můžete připravit demonstrační pomůcky (fotografie, obrázky, předměty),
ne však prezentaci v programu PowerPoint.
Vlastní slohová práce:
Literatura:
- povinná:
- BRABCOVÁ, Radoslava. Didaktika českého jazyka pro studující oboru učitelství na prvním stupni základní školy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 183 s. ISBN 8004242510.
- HUBÁČEK, Josef. Didaktika slohu: pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 236 s.
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně I. 1. vyd. Praha: Grada, 2013. 296 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4112-3.
- KLÍMOVÁ, Květoslava a Ivana KOLÁŘOVÁ. Čeština zajímavě a komunikativně II. 1. vyd. Praha: Grada, 2014. 336 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4120-8.
- doplňující:
- ČECHOVÁ, Marie a Vlastimil STYBLÍK. Čeština a její vyučování: didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upr. vyd., v SPN vyd. 1. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. 264 s. ISBN 80-85937-47-6.
- HAUSER, Přemysl, Helena KNESELOVÁ, Eva MINÁŘOVÁ, Květoslava KLÍMOVÁ, Karla ONDRÁŠKOVÁ a Ivana KOLÁŘOVÁ. Slovník jazykovědné terminologie k učebnicím českého jazyka pro základní školy. 1. vyd. Brno: Nová škola, 2001. 108 s. ISBN 80-7289-032-8.
- KNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ. Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 70 s. ISBN 80-210-2540-9.
- Výchova k národnímu vědomí a národním hodnotám. Sborník příspěvků z konference k 80. výročí vzniku samostatného státu. 1999. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1999. SPPFMU, sv. 146, řada jazyková a literární sv. 29. ISBN 80-210-2164-0.