IHVp/k02 Harmonie Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. Náplň a výstupy předmětu • opakování a rozvoj znalostí z předmětu IHVp01 • základní teorie a principy harmonie • vytváření klavírního doprovodu lidové písně • orientaci v tonálním harmonickém systému Doporučená literatura • KOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. ISBN 80-86385-14-0. • TICHÝ, Vladimír. Harmonicky myslet a slyšet. Praha: HAMU, 1996. ISBN 80-85883-10-4. • HRADECKÝ, Emil. Úvod do studia tonální harmonie. Praha: Supraphon, 1972. Požadavky k ukončení předmětu • aktivní účast na semináři • závěrečný písemný test (odpovědník v IS) • optimismus a víra ve zdárné ukončení !!! • harmonizace vybrané melodie pomocí kytarových značek Vstupní úkol (do příští hodiny) • zopakovat základy hudební teorie z minulého semestru (poznámky z hodin nebo KOFROŇ, J. Učebnice harmonie. První tři kapitoly) • v případě potřeby se doptat na začátku další hodiny Začínáme! Základní terminologie • Homofonie: hudební sloh (princip), kde je melodie doprovázená akordy, resp. kdy je melodie hlavní složkou a doprovodu vedlejší • Polyfonie: hudební sloh spojující více (relativně) samostatných melodií v jeden celek • Nauka o homofonii se nazývá HARMONIE • Nauka o polyfonii se nazývá KONTRAPUNKT • Harmonie: nauka o akordech a jejich spojování (KOFROŇ, kapitola 4) • Tónina: vztah všech tónů melodie k ústřednímu tónu stupnice / vztah všech akordů k základnímu akordu (na prvním stupni) • Pozn. stupně ve stupnici, resp. akordy na těchto stupních značíme římskými číslicemi nebo funkčními značkami – T, S, D (viz dále) (Kvint)akordy v tónině dur a moll (KOFROŇ, kapitola 5) (Kvint)akordy v tónině dur a moll (KOFROŇ, kapitola 5) Hlavní a vedlejší kvintakordy • (Kvint)akordy na ostatních stupních (II., III., VI., VII.) se nazývají VEDLEJŠÍ • Tři vybrané akordy tóniny (viz předešlý snímek) se nazývají HLAVNÍ • leží vždy na I., IV. a V. stupni stupnice (KOFROŇ, kapitola 6) • nazývají se tónika (T), subdominanta (S) a dominanta (D) • např. v tónině C dur jsou to akordy na tónech „c“, „f“ a „g“ Příbuznost (kvint)akordů (KOFROŇ, kapitola 10) • Kvintakordy příbuzné: • Určujeme podle společných tónů • Kvintová příbuznost: základní tóny jsou od sebe vzdáleny o kvintu nebo kvartu (obrat téhož intervalu) a oba akordy mají jeden společný tón • Terc(i)ová příbuznost: základní tóny jsou od sebe vzdáleny o tercii nebo sextu (obrat téhož intervalu) a oba akordy mají dva společné tóny • Kvintakordy nepříbuzné: základní tóny jsou od sebe vzdáleny o sekundu/septimu a akordy nemají žádný společný tón Spojování příbuzných (kvint)akordů (KOFROŇ, kapitola 11) • Nejplynulejší způsob = tzv. přísné spojení • Společný tón (nebo společné tóny) zadržíme, ostatní tóny vedeme nejkratší cestou k ostatním tónům akordu následujícího (u trojhlasu vzniknou akordy v obratech!) • Doporučený postup: • 1. Dle základních tónů zjistíme, o kterou příbuznost jde; 2. Určíme společné tóny; 3. Společné tóny zadržíme; 4. Zbývající tóny vedeme nejkratší cestou ke zbylým tónům dalšího akordu Spojování nepříbuzných (kvint)akordů (KOFROŇ, kapitola 12) • Nepříbuzné akordy vždy spojujeme protipohybem basu a ostatních tónů (pravidlo protipohybu) • U trojhlasu (např. klavírní doprovod v levé ruce) postupujeme nejkratší cestou k tónům následujícího akordu Harmonické napětí • Vytváření a uvolňování harmonického napětí je hlavním principem klasické harmonie (v moderní hudbě často porušován) • Akordem klidu je TÓNIKA (= harmonické centrum) (KOFROŇ, kapitola 6) • Hudební skladba vyžaduje „pohyb“, tzn. existují akordy „klidu“ a akordy „pohybu“ • Akordem pohybu jsou ostatní stupně, především DOMINANTA • Pocit pohybu a vytváření napětí jsou způsobeny tzv. citlivými tóny • Citlivý tón je takový, který jeví snahu postupovat k určitému tónu půltónovým krokem (nahoru nebo dolů) • Nejtypičtější a nejčastější je postup (rozvod!) dominantní tercie k tónické primě (např. tón „h“ v akordu G dur, který stoupá k základnímu tónu C dur) Kadence • Přirozený sled základních (kvint)akordů (T – S – D – T) (KOFROŇ, kapitola 13) • Základ běžné harmonické struktury (jednodušší písně jsou postaveny jen na kadenci) • Nejsnazší cesta k určení tóniny (dva akordy nemusejí stačit) Harmonizace melodie hlavními (kvint)akordy • Cvičení: podložte každý tón stupnice C dur jedním ze základních (hlavních) akordů (T, S, D) (KOFROŇ, kapitola 16, 17) T má tóny c-e-g S má tóny f-a-c D má tóny g-h-d T/S D T S T/D S D T/S Harmonizace melodie hlavními (kvint)akordy • Obecná pravidla: • Není nutné (ani žádoucí) podkládat každý tón novým akordem (řada lidových, národních i umělých písní prodlévá déle na jednom akordu) • To, že daný tón melodie není obsažen v akordu, který jej doprovází, nemusí být chyba! • Volba akordů bývá závislá na struktuře skladby (forma, hudební fráze, periody) • Nejprve je dobré zvolit akord na začátku melodie (nejčastěji tónika) a v závěru písně/fráze (nejčastěji spoj dominanta – tónika) – viz dále • U většiny jednodušších písní si vystačíme s akordy kadence (T, S, D) (KOFROŇ, kapitola 16, 17) Vedlejší kvintakordy • Použití pro ozvláštnění doprovodu (nad rámec základní kadence) • Např. II. stupeň před dominantou (v dur) • Tzv. střídavá dominanta („dominanta dominanty“ – kvintový poměr) • Akord VI. stupně místo tónického kvintakordu; pokud nastupuje za D, jde o tzv. klamný závěr • Akord II. stupně místo subdominanty (viz výše) (KOFROŇ, kapitola 18) • V durové tónině je na II. stupni mollový akord! (např. v D dur je to akord e moll) • Vedlejší kvintakordy jako „zástupci“ kvintakordů hlavních: • Používá se místo subdominanty (S) • Akord VII. stupně místo dominanty Dominantní septakord (D7) • Vzniká přidáním dalšího tónu (tercie) k dominantnímu kvintakordu; má větší harmonické napětí než dominantní kvintakord (KOFROŇ, kapitola 27) • Rozvod D7: citlivý tón (tercie) stoupá k tónické primě, septima klesá k tónické tercii, základní tón postupuje kvintovým/kvartovým skokem k tónické primě, kvinta postupuje volně • D7 je disonancí, stejně jako ostatní septakordy, a proto je nutné jej rozvést do konsonance (nejčastěji do tóniky) • Durový kvintakord + malá tercie (např. c-e-g-b)! • Dle stavby intervalů se nazývá též „tvrdě malý“ (tvrdý/durový kvintakord + malá tercie) • V obratech (např. v klavírním doprovodu) dbáme především rozvodu tercie a septimy Mimotonální dominanty • Akordy s funkcí dominanty „vypůjčené“ z jiné tóniny (např. akord A7 v C dur) (KOFROŇ, kapitola 40) • Mimotonální dominanty slouží k ozvláštnění doprovodu; vytvářejí další harmonického napětí • Kterýkoli akord lze v dané tónině považovat za dočasnou tóniku a postavit k němu mimotonální dominantu Závěry • Závěr = uspokojivé a hudebně logické ukončení hudební myšlenky • Hudba je, podobě jako řeč, členěna na věty (fráze) (KOFROŇ, kapitola 25) • Technicky jde o spojení dvou posledních akordů melodie / písně • Věta = několikataktová hudební myšlenka (tradičně 3, 4, někdy 6 až 8 t.) • Spojení více vět = perioda („hudební souvětí“); dělí se na tzv. předvětí a závětí Závěry • Nejčastější druhy závěrů: • Autentický („celý“): D(7) – T (KOFROŇ, kapitola 25) • Závěry, které nekončí tónikou (T) se obecně označují jako „poloviční“ • Plagální („celý“): S – T • Celé závěry se používají zpravidla na konci věty/periody, poloviční uprostřed Závěry • Závěry se dále dělí na: • Dokonalé (KOFROŇ, kapitola 25) • Zeslabené • Harmonicky = oba akordy jsou v podobě kvintakordů a poslední akord je v oktávové poloze, tzn. nejvyšším tónem je tón základní • Melodicky = melodie, resp. nejvyšší hlas postupuje k základnímu tónu závěrečného akordu stupňovitě • Rytmicky = poslední akord je na těžké době (většinou na první) taktu • Harmonicky, melodicky či rytmicky zeslabené závěry jsou takové, které nesplňují výše zmíněné podmínky • Dokonalé se používají zpravidla na konci věty/periody, zeslabené uprostřed Akordové značky • Zjednodušené vyjádření akordické struktury písně (KOFROŇ, kapitola 40) • Především u písní či skladeb, kde není přesně daný prokomponovaný doprovod, někdy též jako harmonické vodítko v písňových textech • Základem je velké písmeno, ke kterému se podle typu a podoby akordu přidávají zkratky nebo číslice v horním a spodním indexu. • Pravidla bohužel nejsou 100% standardizovaná (zpěvníky x učebnice x zápis jazzových skladeb!) Akordové značky • Pro čtení základních akordových značek platí, že: (KOFROŇ, kapitola 40) 1. samostatné velké písmeno značí durový kvintakord v základním tvaru: C = C dur, F = F dur apod; 2. velké písmeno se zkratkou "m" nebo "mi" (zkratka pro minore / minor = malý) pak mollový kvintakord v základním tvaru: Ami = a moll, Dmi = d moll 3. Pokud ke značce pro durový nebo mollový akord přidáme sedmičku (správně v horním indexu, ale běžně i na stejné úrovni), dostaneme septakord s malou septimou, konkrétně tvrdě malý (dominantní) nebo měkce malý podle toho, zda je základem dur nebo moll: G7 (G7) = tvrdě malý septakord od "g", Hmi7 (Hmi7) = měkce malý septakord od "h" Akordové značky (KOFROŇ, kapitola 40) 4. Přidáme-li k sedmičce zkratku "maj", dostaneme septakord s velkou septimou, tedy tvrdě/měkce velký septakord: G7maj (G7maj), Hmi7maj (Hmi7maj) apod. 5. Chceme-li zapsat do akordových značek obrat, vepíšeme k akordové značce lomítko a název tónu, který má být v basu (malým, někdy také velkým písmenem): D/a = kvartsextakord D dur (D dur s tónem "a" v basu), Em/g = sextakord e moll. Nepleťme si obrat s variantou akordu. Obraty píšeme s lomítkem těsně u sebe, varianty akordů v doprovodu jsou v kulatých závorkách nebo odděleny lomítkem s mezerami (D/a vs. G / Hmi/d) 6. !!! Starší literatura pro odlišení durového a mollového akordu používala velkého a malého písmena po vzoru psaní názvů stupnic a tónin (D = D dur, d = d moll) Harmonizace melodie • ÚKOL K ZÁPOČTU: • Vyberte si jednu z melodií v Učebních materiálech předmětu (IS MU) • Obrázek s melodií si vytiskněte • K melodii vytvořte vhodný doprovod, tzn. na vhodná místa nad notami vepište akordové značky (+ zkontrolujte přehráním na klavír!) • Úroveň 1: k doprovodu písně volte jen akordy kadence (dle tóniny) • Úroveň 2: na vhodných místech můžete zkusit vedle akordů kadence použít také vedlejší kvintakordy (např. střídavou dominantu, tedy akord II. stupně, akord na VI. stupni nebo mimotonální dominantu) CVIČENÍ