Kadence • Přirozený sled základních (kvint)akordů (T – S – D – T) (KOFROŇ, kapitola 13) • Základ běžné harmonické struktury (jednodušší písně jsou postaveny jen na kadenci) • Nejsnazší cesta k určení tóniny (dva akordy nemusejí stačit) Harmonizace melodie hlavními (kvint)akordy • Cvičení: podložte každý tón stupnice C dur jedním ze základních (hlavních) akordů (T, S, D) (KOFROŇ, kapitola 16, 17) T má tóny c-e-g S má tóny f-a-c D má tóny g-h-d T/S D T S T/D S D T/S Harmonizace melodie hlavními (kvint)akordy • Obecná pravidla: • Není nutné (ani žádoucí) podkládat každý tón novým akordem (řada lidových, národních i umělých písní prodlévá déle na jednom akordu) • To, že daný tón melodie není obsažen v akordu, který jej doprovází, nemusí být chyba! • Volba akordů bývá závislá na struktuře skladby (forma, hudební fráze, periody) • Nejprve je dobré zvolit akord na začátku melodie (nejčastěji tónika) a v závěru písně/fráze (nejčastěji spoj dominanta – tónika) – viz dále • U většiny jednodušších písní si vystačíme s akordy kadence (T, S, D) (KOFROŇ, kapitola 16, 17) Vedlejší kvintakordy • Použití pro ozvláštnění doprovodu (nad rámec základní kadence) • Např. II. stupeň před dominantou (v dur) • Tzv. střídavá dominanta („dominanta dominanty“ – kvintový poměr) • Akord VI. stupně místo tónického kvintakordu; pokud nastupuje za D, jde o tzv. klamný závěr • Akord II. stupně místo subdominanty (viz výše) (KOFROŇ, kapitola 18) • V durové tónině je na II. stupni mollový akord! (např. v D dur je to akord e moll) • Vedlejší kvintakordy jako „zástupci“ kvintakordů hlavních: • Používá se místo subdominanty (S) • Akord VII. stupně místo dominanty Dominantní septakord (D7) • Vzniká přidáním dalšího tónu (tercie) k dominantnímu kvintakordu; má větší harmonické napětí než dominantní kvintakord (KOFROŇ, kapitola 27) • Rozvod D7: citlivý tón (tercie) stoupá k tónické primě, septima klesá k tónické tercii, základní tón postupuje kvintovým/kvartovým skokem k tónické primě, kvinta postupuje volně • D7 je disonancí, stejně jako ostatní septakordy, a proto je nutné jej rozvést do konsonance (nejčastěji do tóniky) • Durový kvintakord + malá tercie (např. c-e-g-b)! • Dle stavby intervalů se nazývá též „tvrdě malý“ (tvrdý/durový kvintakord + malá tercie) • V obratech (např. v klavírním doprovodu) dbáme především rozvodu tercie a septimy