Mimotonální dominanty • Akordy s funkcí dominanty „vypůjčené“ z jiné tóniny (např. akord A7 v C dur) (KOFROŇ, kapitola 40) • Mimotonální dominanty slouží k ozvláštnění doprovodu; vytvářejí další harmonického napětí • Kterýkoli akord lze v dané tónině považovat za dočasnou tóniku a postavit k němu mimotonální dominantu Závěry • Závěr = uspokojivé a hudebně logické ukončení hudební myšlenky • Hudba je, podobě jako řeč, členěna na věty (fráze) (KOFROŇ, kapitola 25) • Technicky jde o spojení dvou posledních akordů melodie / písně • Věta = několikataktová hudební myšlenka (tradičně 3, 4, někdy 6 až 8 t.) • Spojení více vět = perioda („hudební souvětí“); dělí se na tzv. předvětí a závětí Závěry • Nejčastější druhy závěrů: • Autentický („celý“): D(7) – T (KOFROŇ, kapitola 25) • Závěry, které nekončí tónikou (T) se obecně označují jako „poloviční“ • Plagální („celý“): S – T • Celé závěry se používají zpravidla na konci věty/periody, poloviční uprostřed Závěry • Závěry se dále dělí na: • Dokonalé (KOFROŇ, kapitola 25) • Zeslabené • Harmonicky = oba akordy jsou v podobě kvintakordů a poslední akord je v oktávové poloze, tzn. nejvyšším tónem je tón základní • Melodicky = melodie, resp. nejvyšší hlas postupuje k základnímu tónu závěrečného akordu stupňovitě • Rytmicky = poslední akord je na těžké době (většinou na první) taktu • Harmonicky, melodicky či rytmicky zeslabené závěry jsou takové, které nesplňují výše zmíněné podmínky • Dokonalé se používají zpravidla na konci věty/periody, zeslabené uprostřed