Akordové značky • Zjednodušené vyjádření akordické struktury písně (KOFROŇ, kapitola 40) • Především u písní či skladeb, kde není přesně daný prokomponovaný doprovod, někdy též jako harmonické vodítko v písňových textech • Základem je velké písmeno, ke kterému se podle typu a podoby akordu přidávají zkratky nebo číslice v horním a spodním indexu. • Pravidla bohužel nejsou 100% standardizovaná (zpěvníky x učebnice x zápis jazzových skladeb!) Akordové značky • Pro čtení základních akordových značek platí, že: (KOFROŇ, kapitola 40) 1. samostatné velké písmeno značí durový kvintakord v základním tvaru: C = C dur, F = F dur apod; 2. velké písmeno se zkratkou "m" nebo "mi" (zkratka pro minore / minor = malý) pak mollový kvintakord v základním tvaru: Ami = a moll, Dmi = d moll 3. Pokud ke značce pro durový nebo mollový akord přidáme sedmičku (správně v horním indexu, ale běžně i na stejné úrovni), dostaneme septakord s malou septimou, konkrétně tvrdě malý (dominantní) nebo měkce malý podle toho, zda je základem dur nebo moll: G7 (G7) = tvrdě malý septakord od "g", Hmi7 (Hmi7) = měkce malý septakord od "h" Akordové značky (KOFROŇ, kapitola 40) 4. Přidáme-li k sedmičce zkratku "maj", dostaneme septakord s velkou septimou, tedy tvrdě/měkce velký septakord: G7maj (G7maj), Hmi7maj (Hmi7maj) apod. 5. Chceme-li zapsat do akordových značek obrat, vepíšeme k akordové značce lomítko a název tónu, který má být v basu (malým, někdy také velkým písmenem): D/a = kvartsextakord D dur (D dur s tónem "a" v basu), Em/g = sextakord e moll. Nepleťme si obrat s variantou akordu. Obraty píšeme s lomítkem těsně u sebe, varianty akordů v doprovodu jsou v kulatých závorkách nebo odděleny lomítkem s mezerami (D/a vs. G / Hmi/d) 6. !!! Starší literatura pro odlišení durového a mollového akordu používala velkého a malého písmena po vzoru psaní názvů stupnic a tónin (D = D dur, d = d moll) Harmonizace melodie • ÚKOL K ZÁPOČTU: • Vyberte si jednu z melodií v Učebních materiálech předmětu (IS MU) • Obrázek s melodií si vytiskněte • K melodii vytvořte vhodný doprovod, tzn. na vhodná místa nad notami vepište akordové značky (+ zkontrolujte přehráním na klavír!) • Úroveň 1: k doprovodu písně volte jen akordy kadence (dle tóniny) • Úroveň 2: na vhodných místech můžete zkusit vedle akordů kadence použít také vedlejší kvintakordy (např. střídavou dominantu, tedy akord II. stupně, akord na VI. stupni nebo mimotonální dominantu)