ISPk02 Specifické poruchy učení - kombinované studium

Reedukace dyslexie

Pro zájemce!

Hlavní vyučovací metodou čtení je v českých školách Metoda analyticko-syntetická, která je postavena na slabikování.

Alternativní metody čtení - jsou metody čtení, které nestojí na slabikování, ale naopak hláskování. Mnohé z nich využívají pouze velká tiskací písmena. Společné klasické metodě i těm alternativním je důraz na souběžná rozvoj a podporu dílčích funkcí, které představují jednotlivé schopností zodpovědné za proces učení se dovednosti číst. Mezi příklady alternativních metod využívaných v České republice patří Genetická metoda, Metoda Sfumato - Splývavé čtení nebo Globální metoda čtení. Globální metoda čtení je typická pro výuku žáků s mentálním postižením. V případě žáků se SPU se využívá jen okrajově, spíše jde o využití jejich prvků. Metodika čtení je paralelně vyučována s psaním, tedy zmíněné metodiky jsou využívány i v rámci výuky psaní.

Genetická metoda

Genetická metoda
Genetická metoda čtení označovaná též jako hlásková - spočívá v hláskování slov. Dítě nejprve „přehláskuje“ slovo, pak je teprve přečte dohromady. Spojuje tedy hlásky bez slabikování (s-l-o-v-o – slovo). Zjednodušeně řečeno, vychází se z intuitivního čtení po hláskách, které si osvojují už předškoláci.

Metoda Sfumato - Splývavé čtení

Metoda Sfumato - Splývavé čtení.
Metoda Sfumato® pracuje se zrakem, dechem, hlasem a sluchem a učí žáky číst nahlas (pozor, ne křičet). Každé písmeno, které dítě tvoří hlasem, má hlasitý projev se silným vnitřním nábojem. Při jeho čtení si dítě jakoby drží hlásku, což zní „zpěvně“ a jen co rozliší následující písmeno, vázaně ho přidá k předchozímu.

Interaktivní slabikář Aleny Kupčíkové

Alena Kupčíková je umělkyní v oblasti výtvarné. Sama má dyslexii a kromě jiného se věnuji i vytváření programů pro tyto děti - Multimediální a interaktivní Testy a Slabikář k možnému odhalení a prevenci počátečních problémů pří čtení a psaní pro děti od 4 let.