Deficity dílčích funkcí, rizikové dítě v předškolním věku Prevence SPU: ž PRIMÁRNÍ PREVENCE (………….) ž SEKUNDÁRNÍ PREVENCE(………………………………………………………………). ž TERCIÁLNÍ PREVENCE(…………………………………………………………………). Prevence SPU – PRIMÁRNÍ PREVENCE: ž Deficity dílčích funkcí. ž SINDELAROVÁ – Předcházíme poruchám učení. ž POKORNÁ, KUCHARSKÁ, ŠVANCAROVÁ – Test ke screeningu specifických poruch, 1997. ž Screening POKORNÉ, 1996. ž Sheffieldský screeningový test diagnostiky dyslexie – pro předškolní věk. ž Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky KUCHARSKÁ, ŠVANCAROVÁ, 2001. Deficity dílčích funkcí: dílčí funkce je základní schopnost umožňující diferenciaci, rozvoj řeči a myšlení. U některých dětí v předškolním věku můžeme pozorovat projevy, které by mohly znamenat riziko ve vztahu ke vzniku SPU. Nehovoříme o poruše, ale deficitu některé z dílčích funkcí. Projevují se v různé míře a intenzitě, nemusí být u všech jedinců se SPU. Projevy deficitů dílčích funkcí (ZELINKOVÁ, 2003): Nedostatečná integrace psychických funkcí, pomalé provádění kognitivních operací. ž Zraková percepce, prostorová orientace. ž Sluchová percepce. ž Automatizace. ž Paměť. ž Koncentrace pozornosti. ž Motorika, grafomotorika (GM). SINDELAROVÁ – Předcházíme poruchám učení ž rakouská psycholožka, ž metodika zaměřená na děti předškolního věku a prvních ročníků, ž příručka pomáhá předcházet možným školním obtížím, informace odborníkům, učitelům, rodičům – diagnostika, rozvoj deficitních funkcí. 1. Úvodní část. 2. Diagnostická část: 1) Rozdíly v párových obrázcích. 2) Rozdíly v párových tvarech. 3) Ukryté tvary. 4) Rozdíly mezi dvěma slovy. 5) Rozdíly mezi dvěma slovy nemajícími smysl. 6) Ukrytá slova. 7) Spojení mezi viděným a slyšeným vjemem. 8) Spojení mezi slyšeným a viděným vjemem. 9) Paměť na obrázky. 10) Paměť na tvary. 11) Paměť na řadu slov. 12) Paměť na řadu slabik. 13) Zapamatovat si obrázky – vyjádřit je slovy. 14) Zapamatovat si slova – vyhledat k nim obrázky. 15) Pohotovost mluvidel. 16) Koordinace ruky a oka při psaní. 17) Vyhledávání obrázků. 18) Vyhledávání slov. 19) Vnímání vlastního těla a prostoru. 3. Programy nácviku: ž všechny programy mají tři úrovně obtížnosti, ž cvičení mají formu hry, ž lze využít i cvičení podobná diagnostickým zkouškám ž cvičit pravidelně, ale nikdy příliš dlouho 1) Cvičení na rozvoj zrakového vnímání (úkol 13 a17) 2) Cvičení na rozvoj sluchového vnímání (6 a 18) 3) Cvičení na rozvoj přesného vidění (1,2 a 3) 4) Cvičení na rozvoj přesného slyšení (4,5,6) 5) Cvičení na rozvoj zapamatování si viděného (9, 10) 6) Cvičení na rozvoj zapamatování si slyšeného (11, 12) 7) Cvičení na rozvoj spojení zrakových, sluchových a pohybových vjemů -intermodální kódování ( 7, 8) 8) Cvičení na pochopení a osvojení principu posloupnosti -serialita (11/2, 13, 14, 12/2) 9) Cvičení rozvíjející koordinaci pohybů úst při mluvení (15) 10) Cvičení na rozvoj koordinace ruky a oka –vizuomotorická koordinace (16) 11) Cvičení na rozvoj vnímání vlastního těla a prostoru – prostorová orientace (19)