Projevy SPU v období dospívání a dospělosti × Dospělost je dána (Vágnerová 2000): × Větší sebejistotou a sebedůvěrou. × Změnou ve vztahu k rodičům. × Změnou ve vztahu k ostatním lidem. × Reprodukční složka. × Ekonomickou samostatností. Dospělost × Období mladé dospělosti: profesní role, partnerství, rodičovství, zodpovědnost. × Období střední dospělosti: „krize středního věku“. × Období starší dospělosti: riziko ztráty pozice, snížení výkonu, role prarodiče. × Období raného a pravého stáří: zhoršení psychických i fyzických funkcí, větší závislost na okolí. Projevy jedince s SPU v dospělosti × Projevy SPU v dospělosti jsou různorodé a závisí na mnoha faktorech: × Rodinné a školní prostředí. × Rodinné a pracovní prostředí. × Osobnostní vlastnosti a specifika osobnosti. × Dědičnost, proces zrání. × V některých případech porucha v období dospívání výrazně slábne. × V některých případech je porucha v období dospívání výrazně kompenzována. × V některých případech působí porucha v dospělosti výrazné obtíže. × Projevy SPU v dospělosti záleží na nárocích společnosti: × Nepřiměřený tlak společnosti zaměřené na úspěch, kariéru, peníze. × Tempo doby. × Potíže s porozuměním novým informacím. × Neschopnost rychle reagovat na změny. × Obtíže v orientaci ve vztazích. × Obtíže v komunikaci. × Příznaky přetrvávají až v 70% případů: × 1/3 „dozraje“ – dozrání CNS, bez následků. × 1/3 „kompenzuje“ – kompenzace SPU, strategie. × 1/3 má potíže (dodržování norem, sociální problémy). Projevy SPU v dospělosti ve 3 základních oblastech: × Učení – proces nabývání nových vědomostí a dovedností. × Motivace – vliv negativní zkušenosti. × Sociální vztahy – poruchy v oblasti prožívání, rodinný a pracovní život, adaptace ve společnosti. Potíže dospělých jedinců s SPU: × trvající obtíže ve čtení, psaní, pravopisu ð potíže v zaměstnání i osobním životě, × negativní zkušenosti z dětství snižují motivaci, × hyperaktivita způsobuje nesoustředěnost, × změny nálad, výbušnost, problémy s organizací, plnění pracovních úkolů, dochvilností, × omezená přizpůsobivost, problémy s autoritami, × riziko alkoholismu, toxikomanie, trestné činnosti, × tlak společnosti (úspěch, peníze, tempo, flexibilita, vztahy, komunikace), × možnost návštěvy psychologa, psychiatra, rodinná centra, další instituce. × Potíže dospělých jedinců s SPU ve čtení: × Obtíže rychle a přesně rozpoznat slova, zvláště slov delších, méně frekventovaných, se souhláskovými shluky. × Obtíže ve čtení nových nebo neobvyklých slov. × Fonologické funkce nedostatečně rozvinuty. × Dekódování slov vyžaduje velké úsilí. × Nepřesná artikulace. Diagnostika SPU v dospělosti × Porozumění textu: × Hlasité i tiché čtení s porozuměním à úroveň podle normy pro určitý ročník. × Klást otázky, vztahující se přímo k textu. × Fonologické zpracování textu: × Úkoly pro fonologickou vnímavost, fonologickou paměť a fonologické pojmenování. × Stejná slabika na začátku slova: maso x mapa, pomoc x hadr × Stejná slabika na konci slova: postel x kostel, hora x ruce × První dvě hlásky slova, která netvoří slabiku: plavat x plod, proč x sleva × Poslední dvě hlásky, které netvoří slabiku: list x plést, dort x tank × Slovo, která začíná stejnou hláskou: nora x návrat, těsto x kosa × Slovo, které končí na stejnou hlásku: náruč x boháč, nos x lék × Stejná hláska uprostřed slova: beran x národ, plíce x změna × POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. 2008. × CARAVOLASOVÁ, VOLÍN. Baterie diagnostických testů dovedností gramotnosti pro žáky 2. až 5. roč. 2005. × HORŇÁKOVÁ, KAPALKOVÁ, MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi od narození do tří let. 2009. Diagnostika SPU v dospělosti - shrnutí × U dospělých zmapovat školní výkony ve všech předmětech, nejen ve čtení, psaní. × Terapie se musí zabývat také doplnění základních vědomostí a rozvojem slovní zásoby. × Z hlediska fonologického uvědomění je nejtěžší opakovat slovo pozpátku. × Kromě porozumění čtenému textu a fonologického zpracování textu lze také zjišťovat zdatnost zautomatizovaného čtení. × Při diagnostice dospělých lze využít diagnostických testů školních výkonů. × Je nutné s dospělými hovořit o dopadu poruchy. × Dospělí často sami přichází s hypotézami a kompenzačními mechanizmy, které už vyzkoušeli. Přístupy k nápravě SPU jedince v dospělosti × Pokorná (2010) navrhuje nápravu 2 základních oblastí: × Náprava základních dovedností – čtení, psaní a matematiky. × Rozšíření, zpřesnění a systematické uspořádání všeobecných vědomostí. × Náprava základních dovedností – čtení, psaní a matematiky: × Wilson Reading Systém – rozvoj sluchové percepce pro zlepšení techniky čtení + rozvoj obsahu pojmů k porozumění textu. × Metodika Moatsové: Spelling, Development Disability and Instruction – náprava pravopisu a výslovnosti. × Metoda Brigitte Sindelarové. × Metody Fernaldové. × Strukturu gramatiky českého jazyka odvodit s porozuměním. × Technologická podpora (PC programy, které upozorňují na nejdůležitější informace v textu a připraví přehledný zápis, notebooky používané při přednáškách, programy na převod mluveného slova do psané formy, textový editor s jazykovou korekcí používaný při zkouškách, odkaz k doporučením pro studenty s SPU na VŠ, zahraničí). × Feuersteinova metoda Instrumentálního obohacení (rozvoj všech kognitivních funkcí). × Silná kompenzace – „Jakákoli kompenzační technika, mnemotechnickými pomůckami počínaje, zatěžuje mentální možnosti jedince, komplikuje vlastní mentální proces a přitom často nepomáhá v situaci, pro kterou je určena“ (Pokorná 2010, s. 150). Rozšíření, zpřesnění a systematické uspořádání všeobecných vědomostí: × Zabránit přílišnému mechanickému učení. × Vyvozování informací. × Možnost zpětné vazby. Podpora jedince s SPU v zaměstnání × Pokorná (2010) – zahraniční zkušenosti: × „Nedoporučovat klientovi rekvalifikaci a neupozorňovat na nevhodnost vybrané profese „(Pokorná 2010, s. 142). × Zejména využití PC pro zápis dat a organizování úkolů. × Odhalení úrovně gramotnosti zaměstnanců (10-15 % zaměstnanců má SPU). Metakognitivní přístupy a učební strategie dospělých jedinců s SPU Práce s textem u dospělých jedinců s SPU × Pokorná (2010) – zahraniční zkušenosti: × Vyhledávat v textu definovaná slova. × Vysvětlit význam slov ústně i písemně. × Uvažovat, jakým způsobem by se dala slova nahradit. Vyhledávat synonyma, homonyma, antonyma. × Vyhledávat ustálená slovní spojení. × Pokládat otázky, související s textem. × Nácvik čtení v malých skupinkách při vzájemné kontrole. × Nacvičovat čtení současně s psaním. × Psát krátké příběhy. × Čtení se současným poslechem textu. × Knihy, kde je málo slov (pouze motivace). × Frekventovaná slova (zvyšuje rychlost čtení). Doporučení literatura k tématu × BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU PdF. 2004. × POKORNÁ, V. Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha: Portál, 2010. ×