Absolventi předmětu dokáží analyzovat a rozhodnout, které měřitelné dimenze chování (frekvence, doba trvání, latence, intenzita a topografie) je vhodné použít pro měření chování u konkrétního klienta/pacienta. Dokáží prakticky provést kontinuální a diskontinuální měření všech měřitelných dimenzí chování a vést při měřeních asistenty behaviorálního analytika a behaviorální techniky. Dokáží prakticky použít pokročilé prostředky pro zaznamenávání dat (behaviorální formuláře, check-listy) a vytvořit odpovídající grafické znázornění vývoje chování včetně akceleračních grafů. Absolventi mají pokročilé znalosti kvality měření, zejména konceptů validity, reliability a přesnosti měření. Využívají pokročilé metody a techniky experimentálního designu a dokáží navrhnout a vypracovat komplexní studii v rámci vnitosubjektového experimentálního designu s využitím reverzního formátu, formátu měnících se intervencí, měnících se kritérií, několikeré základny a kombinací těchto formátů.
Organizační informace
BCBA Tasklist 5th Edition
C. Measurement, Data Display, and Interpretation
C-10 Graph data to communicate relevant quantitative relations (e.g., equal-interval graphs, bar graphs, cumulative records).
C-11 Interpret graphed data
D. Experimental Design
D-1 Distinguish between dependent and independent variables.
D-2 Distinguish between internal and external validity.
D-3 Identify the defining features of single-subject experimental designs (e.g., individuals serve as their own controls, repeated measures, prediction, verification, replication).
D-4 Describe the advantages of single-subject experimental designs compared to group designs.
D-5 Use single-subject experimental designs (e.g., reversal, multiple baseline, multielement, changing criterion).
D-6 Describe rationales for conducting comparative, component, and parametric analyses.
Požadavky pro úspěšné zakončení kurzu
Průběžný test (20%): Z každého setkání budou mít studující zadánu studijní literaturu a navazující online test. Studenti test splní v daném časovém rozmezí. Každý test má váhu 6% z celkového hodnocení.
Anotace (20%): Studující dle zadání zpracují anotaci a okomentují jednu jinou anotaci v diskusním fóru. Podrobnosti pro zpracování anotace a výběr textů jsou uvedeny v interaktivních osnovách IS MU.
Výzkumný projekt (60%): zpracují student dle zadání a vloží do odevzávárny. Podrobné zadání výzkumného projektu je uvedeno v interaktivních osnovách v IS MU.
Anotace a diskuse
Krok 1: Anotace: Z vybraného textu bude obsahovat následující informace o tom proč, kdo, co, jak a s jakými výsledky zkoumal. Můžeme také říci, že nás zajímá: výzkumný problém a výzkumná otázka, výzkumný soubor, design výzkumu, závěry a doporučení. Anotace musí mít minimální rozsah 200 slov.
Anotaci studující vloží do 7. 5. 2023 23:59.
Krok 2: Reakce: Následně si vyberte diskusní příspěvek, který představuje anotaci jiného výzkumu. Zhodnoťte, zda příspěvek obsahuje všechny informace uvedené výše a Vám jako čtenáři je jasné, co autor zkoumal, jak to udělala a k jakým závěrům dospěl. Pokud budete mít nějaké poznámky nebo otázky, prosím, položte je autorce anotace/autorovi, popřípadě navrhne doplnění.
Reakci na jiný příspěvek studující vloží do 14.5. 2023 23:59.
Výzkumný projekt
Na konci kurzu studující odevzdají zpracovaný výzkumný projekt o maximální délce 2000 slov.
V tomto projektu představí navržený výzkumný design, jehož cílem je hodnocení efektivity určitého intervenčního postupu. Studující představí důvody pro volbu tohoto výzkumného designu (uvedou studie, které se daným chováním/dovedností zabývali, jaké postupy využili a jak byla hodnocena jejich efektivita). Studující dále poskytnou definici cílového chování a detailní popis způsobu měření a grafického znázornění dat. Studující se také vyjádří k možným etickým otázkám.
Pro zpracování projektu není nezbytné mít skutečná data. Můžete využít jen ilustrační data, která představíte v grafech a popíšete.
Výzkumný projekt musí obsahovat následující části:
- Představení závisle proměnné (popis, definice cílového chování).
- Představení nezávisle proměnné (intervence) a stručné zdůvodnění, proč je tato intervence vhodná (opřeno o literaturu, publikované výzkumy atd.).
- >Popište výhody a nevýhody navrženého výzkumného designu (můžete využít Coopera).
- Popište, jak bude měřena závisle proměnná.
- Uveďte příklad grafického znázornění dat.
- Uveďte možné etické otázky spojené s daným výzkumným designem.
K citování studující využijí citační normu APA.
Výzkumný projekt studenti vloží do odevzdávány v interaktivních osnovách IS MU do 14. 5. 2023 23:59 a následně jej budou prezentovat na závěrečném setkání.
Pravidla chování a komunikace v kurzu
Semináře jsou otevřeným prostředím pro sdílení názorů, zkušeností a myšlenek. Vždy zvažujte to, že studující mohou mít odlišné životní zušenosti a/nebo sociální a kulturní zázemí. Jakákoli forma diskriminace, obtěžování a nevhodné komunikace je naprosto nepřípustná. Je to naše sdílená zodpovědnost.
Kontakt
V semestru je možné se s námi spojit e-mailem a domluvit se na online konzultaci prostřednictvím ZOOM nebo MS TEAMS.
Helena Vaďurová: vadurova@ped.muni.cz
Karel Pančocha: pancocha@ped.muni.cz
V případě dotazů týkajících se průběhu nebo zakončení kurzu nás neváhejte kontaktovat
Bailey, J. S., & Burch, M. R. (2017). Research methods in applied behavior analysis. Routledge.
Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education. (chapters 3 to 9)
Šulovská, M. 2015. Analýza dát v single-subject design. Speciální pedagogika 2015/1. s 52-70.
Rabušic, L. Výzkumná metodologie typu N=1.
Kratochwill, T. R., & Levin, J. R. (2014). Single-case intervention research: Methodological and statistical advances. American Psychological Association.
Kennedy, C. H. (2005). Single-case designs for educational research. Prentice Hall.
Wolf, M. (1978). Social validity: The case for subjective measurement or how applied behaviour analysis is finding its heart. Journal of Applied Behavior Analysis, 11, 203-2014.
Ward-Horner, J. & Sturmey, P. (2010). Component analyses using single-subject experimental designs. Journal of Applied Behavior Analysis, 43, 685-704.