Pokročilé postupy měření chování a experimentálního designu

Jednopřípadový výzkumný design: Reversal design, Alternating treatment design, grafické znázornění

Základní pojmy

konstrukce grafu, Výhody a nevýhody jednopřípadového designu, využití jednopřípadového designu, reversal, multiple baseline, multielement design, multiple treatment reversal design, alternating treatment design, A-B-A design, A-B-A-B design

BACB Tasklist 5th Edition:

D-4 Describe the advantages of single-subject experimental designs compared to group designs.

D-5 Use single-subject experimental designs (e.g., reversal, multiple baseline, multielement, changing criterion).

D-11 Interpret graphed data.


Obsah

  1. Typy grafů jejich využití
  2. Vizuální analýza dat (zejména liniové grafy v ABA)
  3. Reversal design
  4. Withdrawal design
  5. Alternating treatment design
  6. Grafické znázornění jednotlivých designů - praktické cvičení


Infografiky

Withdrawal Reversal
(reverzní schéma)
Alternating Treatment
(schéma střídající více druhů intervencí)


Prezentace

Typy a konstrukce grafů
Karel Pančocha (.pdf)
PDF ke stažení
Reverzní design
Helena Vaďurová (.pdf)
PDF ke stažení

Pracovní listy pro výuku:


Literatura

Cooper, J. O., Heron W. E., Heward W. L. (2019). Applied Behavior Analysis (3rd Ed). Pearson Education. (kapitola 6 a 8)


Materiály ke stažení

Cooper, CZ, kapitola 8: Reverzní a střídavý design
pracovní verze bez obrázků, pouze pro studijní účely

Video: Ukázka konstrukce grafu pro Reverzní design

Data pro pokusnou konstrukci vašeho grafu:

Příklady výzkumných studií (dostupné online):

Wacker, D., McMahon, C. Steege, M. Berg, W., Sasso, G., & Melloy, K. (1990). Applications of a sequential alternating treatment design. Journal of Applied Behavior Analysis, 23, 333-339.

Gallagher, Stephen & Keenan, Michael. (2000). Independent use of activity materials by the elderly in a residential setting. Journal of applied behavior analysis. 33. 325-8. 10.1901/jaba.2000.33-325.

Barrish, H. H., Saunders, M., & Wolf, M. M. (1969). Good behavior game: effects of individual contingencies for group consequences on disruptive behavior in a classroom. Journal of applied behavior analysis. 2(2), 119–124. https://doi.org/10.1901/jaba.1969.2-119

Reucii, T., Pančocha, K. (2019) Využití aplikované behaviorální analýzy při snižovaní výskytu chovaníspojeného s PIKA syndromem u dítěte s poruchou autistického spektra. Dostupné na: https://www.unipo.sk/public/media/26527/Štúdie%20zo%20špeciálnej%20pedagogiky%202020,%20roč.%209,%20č.%201.pdf

Jeníčková, L., Hájková, R., Procházka, R., Dominik, T. (2019) Využití NCR v rámci intervence problémového chování u dítěte s poruchou autistického spektra. Dostupné na: https://www.unipo.sk/public/media/26527/Štúdie%20zo%20špeciálnej%20pedagogiky%202020,%20roč.%209,%20č.%201.pdf


TEST - Experimentální design