Pokročilé postupy měření chování a experimentálního designu

Četba a diskuse

Krok 1: Anotace

Z následujících textů si vyberte jeden, popřípadě vyhledejte studii dle vlastního výběru. Tento text přečtěte a vložte do diskusního fóra jeho anotaci.

Anotace bude obsahovat bibliografický záznam studie (nepočítá se do rozsahu příspěvku) a dále informace o tom proč, kdo, co, jak a s jakými výsledky zkoumal. Můžeme také říci, že nás zajímá: výzkumný problém a výzkumná otázka, výzkumný soubor, design výzkumu, závěry a doporučení.

Anotace musí mít minimální rozsah 200 slov.

Anotaci vložte do 7. 5. 2023, 23:59. 

Reakci na jiný příspěvek vložte do 14.5. 2023, 23:59.

Krok 2: Reakce

Následně si vyberte diskusní příspěvek, který představuje anotaci jiného výzkumu. Zhodnoťte, zda příspěvek obsahuje všechny informace uvedené výše a Vám jako čtenáři je jasné, co autor zkoumal, jak to udělala a k jakým závěrům dospěl.

Pokud budete mít nějaké poznámky nebo otázky, prosím, položte je autorce anotace.


Krok 3: Kontrola

Po ukončení diskuse se vraťte ke své anotaci a odpovězte na položené dotazy.



Doporučení a tipy, jak číst odborný text.

Při psaní odborných textů se nejdříve musíme naučit odborné texty číst. Studujícím, kteří přicházejí na vysokou školu, se nezřídka stává, že poprvé dostanou do rukou dlouhé odborně napsané texty, věnují hodiny jejich čtení a po jejich dočtení nemají tušení, o čem texty byly.

Existují ale techniky, které nám mohou pomoci se v odborných textech zorientovat, pochopit je, a dokonce si zapamatovat jejich hlavní myšlenky.

Co můžete dělat:

  1. podtrhávání a poznámky přímo v textu,
  2. výpisky z četby,
  3. rešerše či anotace,
  4. vlastní reflexe textu.

1) Podtrhávání a poznámky přímo v textu

  • Můžeme si je dovolit pouze tehdy, pokud text vlastníme. Do vypůjčených knih bychom je dělat neměli. Zvažte proto už při pořizování textu, nakolik je pro vás zásadní a zda si vypůjčenou knihu nechcete třeba okopírovat či oskenovat.
  • Podtrháváme si – co nás zaujalo; co může být důležité (třeba s ohledem na státnicové otázky); s čím nesouhlasíme.
  • Píšeme si poznámky – naše originální nápady; interpretace toho, jak jsme text pochopili; otázky k tomu, čemu nerozumíme, co rozporujeme, s čím nesouhlasíme; nápady, jak se nám přečtené spojuje s tím, co známe odjinud.

2) Výpisky z četby

  • Formou, která nám vyhovuje, zachytíme pro nás důležité myšlenky či fakta z textu.
  • Je dobré si výpisky systematizovat, ať už si je děláte elektronicky, či rukou, vymyslete si systém, jak si je uchováte.
  • Opatřete výpisky bibliografickým údajem, abyste za čas věděli, z kterého textu pocházejí.

3) Anotace

  • Anotace shrnuje obsah celého textu v jednom odstavci (cca 800 znaků včetně mezer).
  • Měl by být strukturován jako odpovědi na následující otázky:

  1. Co je cílem studie (o čem studie pojednává)?
  2. Jak to bylo uděláno (z jaké teorie studie vychází, jaká byla použita metodologie)?
  3. Kdo tvoří zkoumaný soubor?
  4. Jaká jsou zjištění?
  5. Jaká jsou následná doporučení?

4) Vlastní reflexe textu

Jakmile dočtete, zkuste si sami něco o textu napsat. Nemyslete na to, zda je to dost chytré či užitečné, ale prostě si sepište vše, co vás bezprostředně po přečtení napadlo.

Anotaci připravujte v několika krocích Nejdříve si text přečtete a rozčleníte a až potom budete psát anotaci. Stáhněte si text XY, buď si ho vytiskněte, nebo otevřete v programu, který umožňuje opatřit ho poznámkami a podtrhávat. Poté postupujte v následujících krocích:

  1. Text si přečtěte.
  2. Text čtěte znovu a ke každému odstavci do poznámky vepište nadpis (o čem ten odstavec byl?).
  3. Tužkami různých barev označte v ;textu jeho části, které říkají,o čem text je (co je jeho cílem); z jakých teorií vychází; jaká byla použita metodologie; jaká jsou hlavní zjištěník čemu ta zjištění slouží.
  4. Napište jednu věc, která vás při čtení zaujala.
  5. Nyní napište vlastní abstrakt strukturovaný dle bodu 3 v zadání úkolu


Texty pro vytvoření anotace

JABA Aplication of Sequential Alternating Treatment Design
David Wacker, Colleen McMahon, Mark Steege, Wendy Berg, Gary Sasso, and Kris Melloy
JABA The Changing Criterion Design
Donald P. Hartmann and R. Vance Hall; University of Utah and University of Kansas
JABA The Effect of Simplified Habit Reversal on Thumb Sucking
Sam D. Stansbery, Sean D. Casey, Brooks R. Vostal, and Cheryl Ostryn
JABA A Method to Establish Stimulus Control and Compliance with Instructions
J. G. Borgen, F. CH. Mace, B. M Cavanaugh and K. Shamlian, K. R. Lit and J. B. Wilson and S. L. Trauschke
JABA Shaping Complex Functional Communication Responses: Shaping Complex Communication Responses
Mahshid Ghaemmaghami, Gregory P. Hanlex, Joshua Jessel, Robin Landa