PdF: IVp003 Praktické postupy při výuce dítěte s poruchou autistického spektra nebo jiným neurovývojovým postižením Vyučující: Mgr. et Bc. Lucie Mudroch Lukášová, M.Sc., BCBA Mgr. Lucie Vozáková, BCBA Co vás čeká 21.2. Úvod do ABA a PAS 7.3. Posílení a motivace 21.3. Párování a NET (Učení v přirozeném prostředí) 28.3. Mandy 1 4.4. Mandy 2 18.4. Problémové chování a instruktážní kontrola 1 2.5. Problémové chování a instruktážní kontrola 2 16.5. Volná diskuze (kolokvium 1. termín) -role play, praktická zkouška dovedností, zkušební imaginární klient pro každého studenta Podmínky splnění kurzu •8 povinných setkání na semináři (jediná vyjímka je omluvenka přes studijní oddělení, v tomto případě není nutné odevzdat úkol z chybějícího semináře). •Kromě prvního semináře, po každém semináři povinný krátký úkol s praktickou aplikací získaných poznatků (rozebereme na dalším setkání) •Celosemestrální úkol-video (upřesnění na konci prezentace) •Kolokvium-rozprava nad semestrálním úkolem, krátká praktická otázka z probraných témat (ne biflování, porozumění:) ) PAS -jedná se o neurovývojovou poruchu, která se projevuje odlišným myšlením, vnímáním, chováním a nižší úrovní sociálních dovedností v sociálním kontextu -váže se k raným fázím vývoje -autismus nelze vyléčit, ale správnou intervencí lze zmírnit obtíže a začlenit dítě do běžného fungování Kritéria pro diagnostiku PAS •Deficity v sociální komunikaci a interakci •Repetitivní chování, zájmy nebo aktivity •Začátek problémů spadá do ranného věku •Příznaky způsobují horší fungování dítěte v sociálním, školním či pracovním prostředí •Nelze je přičíst poruše intelektu (často se ale spolu s PAS objevuje porucha intelektu) Míra závažnosti •Stupeň 1=vyžadující podporu •Stupeň 2=vyžadující značnou podporu •Stupeň 3=vyžadující velmi značnou podporu Příspěvky na péči: ●3 300 Kč, jde-li o stupeň I (lehká závislost) ●6 600 Kč, jde-li o stupeň II (středně těžká závislost) ●13 900 Kč, jde-li o stupeň III (těžká závislost) ●19 200 Kč, jde-li o stupeň IV (úplná závislost) Kategorie základních životních potřeb Kategorie základních životních potřeb (ZŽP) (více vyhláška 505/2006 Sb .): 1. Mobilita – chodit, vstávat a usedat, otevírat a zavírat dveře, chodit po schodech 2. Orientace – orientovat se v prostoru, rozeznávat pomocí zraku a sluchu 3. Komunikace – vyjadřovat se srozumitelně mluvenou řečí, chápat obsah přijímaných a sdělovaných zpráv, psát krátké zprávy 4. Stravování – najíst se a napít, dodržovat dietní režim 5. Oblékání a obouvání – vybrat si vhodné oblečení a obuv, samostatně se obléknout a svléknout 6. Tělesná hygiena – použít hygienické zařízení, vykonávat základní osobní hygienu jako mytí rukou, sprchování, čištění zubů, česání 7. Výkon fyziologické potřeby – včas použít WC, vyprázdnit se, provést očistu 8. Péče o zdraví – dodržovat předepsaný léčebný režim (braní léků, píchání inzulínu apod.) 9. Osobní aktivity – navazovat kontakty a vztahy s jinými osobami, plánovat a dodržovat denní režim, vykonávat aktivity obvyklé věku osoby 10. Péče o domácnost (u osob starších 18 let) – obstarat běžný nákup jídla a základních domácích potřeb, nakládat s penězi, ovládat běžné domácí spotřebiče, udržovat pořádek Výskyt PAS •Prevalence výskytu je zhruba 1/54 dětí •Převažující chlapci (4,3 krát víc jak u holčiček) •Raná diagnóza je velice důležitá pro pomoc dítěti •V ČR by měl probíhat screening v 18 měsících věku dítěte u dětského lékaře •CDC, 2020 First words project •Je to longitudinální studie, která se zaměřuje na vývoj dětí od 9-24 měsíců věku •Díky této studii došlo k vytvoření webového programu, kde je možné otestovat dítě na znaky autismu-mezi 9-24 měsíci •PAMATUJTE brzká diagnóza je velice důležitá kvůli jakékoliv práci s dítětem First words project •16 by 16 aktivit s předmětem •Každý měsíc by dítě mělo umět nějakou novou aktivitu s novým předmětem a ve věku 16 měsíců by mělo umět minimálně 16 těchto aktivit •Aktivity: •https://firstwordsproject.com/16-actions-with-objects-by-16-months/#fb0=3 • First words project •16 by 16 gesta •Dorozumívání je pro dítě velice důležité, jelikož se pak dítěti sociální komunikace dítěti pomáhá ve hře, spojení s rodiči. Dobrá komunikace dost často zabraňuje problémovému chování, které může vyplynout y toho, že dítě nekomunikuje •Výzkumy ukazují, že vývoj gest mezi 9-16 měsícem predikuje schopnosti dítěte komunikovat o dva roky později •Tudíž v 16 měsících by dítě mělo mít minimálně 16 gest •Gesta: •https://firstwordsproject.com/16-gestures-by-16-months/#fb0=3 • VB-MAPP (hodnotící nástroj v ABA) ●0-48 měsíců ●3 levely ●v každém levelu určité dovednosti ABA Chování = činnost živého organismu -vše, co děláme (včetně toho, co si myslíme, cítíme) -pohyb organismu, nebo jeho částí v prostoru (Skinner) -interakce organismu s jeho prostředím, která je charakteristická pohybem jeho částí v prostoru a čase, a která vede k měřitelným změnám v alespoň jednom aspektu prostředí (Johnston & Pennypacker) JAK SOUVISÍ ABA S UČENÍM A VÝUKOU? Je to chování? Co dělám? test •Musí být určitá akce/aktivita! •Díváme se po aktivních slovesech •trhám svůj domácí úkol, cítím hlad Nejedná se o popisy stavů (není chování) •jsem frustrovaný z úkolu •mám špatný den, pozitivní přístup •jsem tvrdohlavý •očekávám výplatu Test mrtvého •Jestliže může něco “dělat” mrtvola, pak to NENÍ chování •vznášet se na hladině, nevyrušovat, nespolupracovat •může být kopnuta, nechat si dělat manikúru To, co mrtvola “dělat” nemůže, je chování. •mluvit •chodit •přemýšlet o tom, co bude vařit •dýchat Definice chování Při definování chování se snažíme vyhnout explanatorním fikcím (vašim domněnkám, co je příčinou a funkcí chování): Holčička při testu vše zvládá, ale když se zeptám během hodiny, tak nereaguje nebo reaguje špatně. >> Nesnaží se / Nezajímá jí to / Má málo motivace k učení / Je v takovém vývojovém stádiu (popis stádia takovým způsobem je v pořádku, ale jako vysvětlení/ definice NE) = EXPLANATORNÍ FIKCE Podobnými výroky nic neřešíme, jen znovu a znovu jinými slovy říkáme, KDE JE problém. Učitelům takové popisy nepomáhají - neříkají, co změnit. Budoucí cíl také není nejvhodnější jako vysvětlení chování (budoucnost nemůže ovlivňovat současnost - co když cíle nedosáhne? Správná operacionální definice •objektivní (pozorovatelné - co vidíme, měřitelné) •jasná (každý, kdo ji čte, musí být schopen poznat co chování, které popisuje je, a co není) •kompletní (obsahuje příklady a výjimky, způsoby měření) >> topografická definice (jak to vypadá) -pokud známe funkci chování, můžeme napsat funkční definici chování Příklady Dobrá topografická definice Během ranního kruhu se dítě zvedne a jde k druhé paní učitelce, začne s ní mluvit a při tom si bere do rukou předměty (papíry, tužky) ze stolu a háže je do koše (nejedná se o předměty na vyhození - odpadky). Špatná topografická definice Když chce dítě pozornost, chodí za druhou paní učitelkou a dělá nepořádek. •nedělejte předpoklady o tom, PROČ, může se tak dít pro to, že je kruh pro dítě moc dlouhý a nudí se (ne pro to, že by chtělo pozornost) Topografická definice chování Funkční definice chování Cvičení Napište svou (topografickou) definici těchto chování: HLÁSIT SE AGRESIVNÍ CHOVÁNÍ Semestrální video -Max. cca 15 minut (min. 10 minut) -S dítětem, případně jiným studentem, přítelem atd. -Vyzkoušet si párování a komentování během hry -Termín odevzdávání je do půlnoci 10.5.2023 -Pokud zjistíte jakýkoliv problém s odevzdáváním, s předstihem se nám ozvěte. Doporučuji se ujistit před odevzdáním, že víte, jak na to! -Videa neakceptujeme přes email, jediná vyjímka je nefunkční odevzdávárna (pokud nefunguje, pošlete nám fotku, ať můžeme věc řešit).