NEPLATÍ, ŽE TEN/TA JE Z DOBRÉ RODINY, TEN/TA URČITĚ NEFETUJE
Návykové látky ve škole a testování
Náročné situace mohou ve škole nastat i v souvislosti s experimentováním či zneužíváním návykových látek. Myslíte si, že se to týká až deváťáků? Pletete se. V současné době jde hranice první zkušenosti s návykovou látkou stále níž a první zkušenosti se objevují mnohdy už na prvním stupni. Možná si vzpomenete, že některé děti mluví o “dětském pivu”. Zkuste se jich zeptat co tím myslí, jak to pivo vypadá. A najednou zjistíte, že pijí s maminkou ochucené 12° pivo. Alkohol však není jedinou návykovou látkou, se kterou se žáci setkávají. Patří mezi ně cigarety, marihuana, léky, pervitin, extáze (záleží vždy i na povaze oblasti a rodinného zázemí, ze které děti pocházejí).
Pojďme se společně podívat na to, co vy jako učitelé ve škole můžete v případě podezření na užití návykové látky dělat:
- nemůžete testovat - je to nezákonné, i když budete mít souhlasy rodičů (podle §21 zákona č. 65/2017 - o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek).
- Pokud máte podezření na užití alkoholického nápoje - volejte rodiče, RZS.
- Důležitá je prevence - věnujte se jí nejen s dětmi, ale pořádejte zajímavé workshopy i pro rodiče.
- U dlouhodobějších problémů spolupracujte s rodiči, případně s OSPOD a dalšími organizacemi (PPP, SVP, Poradenská centra, adiktoligické služby).
Paní učitelka Dana po přečtení všech dokumentů začala přemýšlet nad přístupem společnosti k návykovým látkám. A zabývala se také tím, jak to vypadalo, když ona byla na základní škole a jak reagovali její rodiče na všechna tato rizika.
Pojďte se i vy zamyslet nad situací návykových látek ve společnosti a odpovězte na pár otázek (max. 900 znakú).
- Vzpomeňte si, kdo vám jako první nabídl pivo a kolik vám bylo let?
- Vzpomeňte si, jak se u vás doma k alkoholu či jiným návykovým látkám přistupovalo?
- Vzpomeňte si, jak se na vás dívali ostatní lidé, když jste si zrovna nemohli dát skleničku (nemoc, řízení auta, atp.)?
- Jaké návykové látky jsou v naší zemi nejvíce propagovány?
Pozn.: V našem výčtu nejsou všechny náročné situace. Pro realizování prevence na míru je důležité znát žáky/žákyně a vytvářet pro ně bezpečné prostředí, ve kterém se vám budou chtít svěřit se svými problémy. Nepodceňujte proto práci se vztahy ve třídě, ale i ve sborovně, protože ve škole jste propojené nádoby a co se děje mezi pedagogy se pak promítne i ve vztazích mezi dětmi.