Dana se s Olgou domluvila, že se půjde podívat do její hodiny matematiky ve stejné třídě, ve které učí. Chce vědět, jakým způsobem třída funguje s jiným vyučujícím a jestli se objeví stejné výzvy pro Olgu, jako se objevují pro Danu.
Náhledové hodiny
Náhledové hodiny jsou velmi užitečný nástroj, kterým můžete získat zpětnou vazbu. Přestože může být získávání zpětné vazby pocitově velmi náročné, je to jeden z velmi efektivních způsobů, jak dosáhnout vlastního rozvoje. Názor někoho z vnějšku, či mimo třídu, vám může pomoci objevit nové možnosti při práci se třídou. Je možné, že kolegům nebo kolegyním pomůže, pokud je pozvete k sobě do hodiny a požádáte je o zpětnou vazbu. Pravděpodobně si tak otevřete dveře do třídy svého kolegy či kolegyně a můžete tak získat inspiraci pro svoji práci ve třídě.
Prostudujte si následující zdroje:
Po hodině je vhodné si s učitelem/učitelkou dát čas k tomu, abyste mohli probrat to, co se v hodině dělo a dát si zpětnou vazbu. Dobré je toto si mezi sebou vyjasnit dopředu zvlášť, pokud jdete k někomu na náslech - bude mít zájem o Vaši zpětnou vazbu? Pokud se domluvíte, že učitel/učitelka jde na náslech do vaší hodiny, je vhodné vysvětlit hospitujícímu "zadání" - na co se má zaměřit a jaké informace potřebujete získat. Níže uvádíme některé otázky, na které se může zaměřit.
Při dávání zpětné vazby je dobré začít tím, co se vám v hodině líbilo a až potom se dostat k problematickým aspektům.
- Co bylo v hodině dobré? Co se vám nejvíce líbilo? Co si odnesete do svých hodin?
- Kdy žáci změnili chování? Co je k tomu vedlo?
- Jaké části hodiny byly problematické? Proč?
- Kdy jste se v hodině cítil/a ztracený/á? Jak k tomu došlo?
- Pokud ve třídě funguje AP: Co se vám líbilo na práci s AP? Zaznamenal/a jste nějaké krizové momenty?
- Udělal/a byste v hodině něco jinak?
Podívejte se na následující video z hodiny (prvních 10-15 minut) a dejte vyučujícímu zpětnou vazbu podle předchozích otázek v maximálním rozsahu 1 normostrany (max. 1800 znaků).