Je-li dyskalkulie specifická porucha matematických schopností, v jakých konkrétních oblastech matematiky by se obtíže mohly projevovat?
Průvodce začínajícího učitele
Dyskalkulie
Dyskalkulie je specifická porucha počítání projevující se zřetelnými obtížemi v nabývání a užívání základních početních dovedností.
Úkol
Dyskalkulie je jedním z komplexních typů specifických poruch učení, který se může projevovat v jedné či více z následujících oblastí:
- Předčíselné představy / Propedeutická cvičení k vytvoření pojmu číslo.
- Přirozená čísla.
- Základní matematické operace.
- Slovní úlohy o Geometrie.
- Převody jednotek.
- Odhad výsledků.
- Matematika v každodenním životě – finanční gramotnost, prostorová orientace.
Obtíže u žáka se mohou začít projevovat již v předškolním věku, ale i později.
Zejména v matematice a předmětech, v nichž žák využívá matematické postupy (fyzika, chemie) proto tyto obtíže mohou znesnadňovat žákovi osvojování látky.
Zásady práce s žáky s dyskalkulií
- Respektování pomalejšího tempa v matematice a příbuzných tématech.
- Úkoly, které žák nezvládá, je vhodné dělit na dílčí kroky a systematicky fixovat.
- Souběžně s numerickými postupy může žák pracovat s kalkulačkou.
- Vhodné jsou matematické přehledy a pomůcky.
Zdroje k inspiraci:
- BLAŽKOVÁ, R. 2009. Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Brno: Masarykova univerzita
- BLAŽKOVÁ, R. 2017. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. 1. vydání. : Masarykova univerzita.
- JUCOVIČOVÁ D. & ŽÁČKOVÁ, H. 2009. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.