Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je uvést vás do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů. E-learningem vás bude provázet učitelka Dana, která vstupuje do nové školy. Dana nastupuje jako učitelka druhého stupně - českého jazyka a zeměpisu, chystá se učit na druhém stupni, převážně v šesté třídě, do budoucna by se chtěla stát třídní učitelkou. Škola, do které nastupuje (po dokončení svého studia), je škola střední velikosti v okresním městě. V okresním městě jsou ještě další podobně veliké základní školy.
Úvodní informace
Na začátku semestru bude realizováno jedno POVINNÉ hybridní setkání, kdy budou vysvětleny všechny náležitosti kurzu. Středa 22.2.2023 od 16:00 (1. sk.), a od 16:30 (2. sk.)
V druhé polovině semestru proběhne jedno POVINNÉ osobní diskuzní setkání (témata diskuzí podle interaktivní osnovy). V týdnu od 24.-28.4.2023 - bude zpřesněno podle domluvy s vyučujícími
Cíl kurzu
Kurz má za cíl seznámit začínající učitele a učitelky se situacemi, na které mohou na začátku své praxe narazit. Kurz provází studentky a studenty následujícími tématy: jak navázat vztah s ředitelem/ředitelkou a kolegy/kolegyněmi, jak najít svůj styl vzdělávání, jak poznat třídu, jak plánovat a poskytovat podpůrná opatření, jak spolupracovat se školním poradenským pracovištěm, asistentem/asistentkou pedagoga, jak poskytovat formativní zpětnou vazbu a hodnocení, a také jak pracovat s chováním žáků/žaček. Celý e-learning je koncipován tak, aby propojoval teoretické znalosti s praktickými činnostmi. Cílem e-learningu je tak uvést studenty a studentky do školní praxe a jejího fungování bez větších problémů.
Výstupy kurzu
Studenti/studentky budou po absolvování předmětu seznámeni/y s běžnými situacemi, na které mohou ve své začínající praxi narazit. Budou schopni/y se připravit na vstup do nové třídy a školy. Budou schopni/y využívat techniky pro práci se třídou v praxi. Osvojí si základní postupy spolupráce s asistentem pedagoga, zástupci školního poradenského pracoviště. Budou se orientovat v základních dokumentech, které se týkají práce se třídou a žákem/žákem s IVP. Budou schopni adekvátně reagovat na krizové momenty při práci se třídou a žákem.
Osnova
- Seznámení se školou - s ředitelem/ředitelkou, učitelským kolektivem, školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga.
- Setkání s ředitelem/ředitelkou.
- Seznámení a hledání partnerů/partnerek ve sborovně.
- Setkání s asistentem/asistenty pedagoga.
- Setkání se školským poradenským pracovištěm.
- Seznámení s třídou.
- Kdo jsou oni a kdo jsem já?
- Takhle učím já a jak se učíte vy?
- Plánování a poskytování podpůrných opatření prvního stupně.
- Spolupráce se školním poradenským pracovištěm a asistenty/asistentkami pedagoga.
- Spolupráce s kolegy/kolegyněmi.
- Spolupráce s asistentem/asistentkou pedagoga.
- Spolupráce se školním poradenským pracovištěm.
- Každodenní práce ve třídě.
- Poskytování formativní zpětné vazby.
- Práce s chováním ve třídě.
- Náročné situace ve třídě.
Literatura
- https://bein.ped.muni.cz/
- http://inkluze.upol.cz/ebooks/standard-pap/standard-pap.pdf
- www.podporainkluze.cz
- www.pbiscr.cz
- www.zapojmevsechny.cz
- Braun, R. (2014). Praktikum školní psychologie.
- Kolařík, M. (2019). Interakční psychologický výcvik.
- Mašát, V. (2012). Vybrané postupy sociální práce se skupinou.
- Starý, K., Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.
- Tannenbergerová, M. (2016). Průvodce školní inkluzí, aneb, Jak vypadá kvalitní základní škola současnosti? Praha: Wolters Kluwer.
- William, D., Leahy, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. Praha: EDUkační LABoratoř,
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
Výukové metody
Povinná účast na prvním setkání (organizace předmětu) a diskuzním setkání, dále samostatné studium lekcí, vypracovávání úkolů (podle příslušného zadání). Osobní účast na diskuzním setkání týkající se témat daných lekcí (co je důležitá informace, kterou si z lekce odnáším, případně jakékoliv nejasnosti), včetně reakce na kolegy či kolegyně.Metody hodnocení
Kontrola vypracovaných zadání a kontrola aktivní účasti v diskusním fóru kurzu.Pro absolvování předmětu je potřeba splnit 75 % zadaných úkolů v e-kurzu (tzn. odevzdat min. 9 vypracovaných úkolů do příslušných odevzdáváren) a aktivní účast v diskuzi.
Při zpracovávání úkolů se držte zadání - tedy, jedná se o prostředí školní třídy základní školy (ne družina či volnočasové zařízení, ani mateřská škola).
Cílem diskuzí je vzájemná reakce na prezentované příspěvky, názory.
Práce s kurzem
Celý kurz funguje v rámci informačního systému Masarykovy univerzity (IS MUNI). Úvodní strana e-learningu obsahuje odkaz na všechny kapitoly, po kliknutí na vybranou je možné pokračovat ve čtení kliknutím na následující v dolní části obrazovky. Nebo interaktivním proklikem na další podkapitolu.
Po pravé straně se nachází menu, které umožňuje snadnější průchod jednotlivými kapitolami, podkapitolami a orientaci v celém e-kurzu.
Některé pojmy jsou vysvětleny ve slovníčku pojmů, kde je jejich detailnější popis/definice. V průběhu textu na něj najdete odkazy.
V textu jsou uvedeny různé úkoly ke zpracování nebo zamyšlení.