Dana se často zamýšlí nad tím, jak poznat, že její žáci učivu skutečně rozumějí. Někdy má pocit, že jen papouškují informace z prezentací, výkladu nebo učebnice bez toho, aby se nad obsahem hlouběji zamysleli. Na jednom semináři jí velmi zaujaly informace o podpoře porozumění obsahu učiva a rozvoje myšlení žáků prostřednictvím kladení otázek. Tento přístup jí zaujal i proto, že není časově náročný (kontrolní otázky využívá každý učitel), zásadní je však to, jaké otázky pokládá.
Průvodce začínajícího učitele
Kladením otázek k lepšímu učení
Správné kladení otázek může učiteli pomoci v řadě oblastí:
- vede žáky k porozumění probírané látce (univerzálním principům a pravidlům)
- Jak poznáme, že je podstatné jméno rodu ženského?
- 3 – ( – 8 + 2) – 6 = ? Proč nemůže být výsledkem záporné číslo?
- a : Proč můžeme mezi tyto dva zlomky dát rovnítko?
- Proč nemůžeme ve větě “Děti si hrály u vody” ve slově hrály napsat měkké “i”?
- Jaký je rozdíl mezi podmětem a předmětem?
- Proč se v Číně daří pěstování rýže?
- vedeme žáky ke zdůvodňování a obhajobě odpovědí/řešení
- Proč si myslíš, že je to správně?
- Podle čeho jsi poznal, že je to správně?
- Jsi si jistý, že…?
- Proč to nemůže být…?
- Proč je …. lepší než toto?
- vedeme žáky k hypotetickému myšlení
- Co by se stalo, kdyby…?
- Jak můžeme zjistit, že…?
- Jak můžeme prokázat, že….?
- Co bys dělal/a, kdyby…?
- vedeme žáky ke zvědomování postupů a strategií řešení úkolů
- Jak jsi na to přišel?
- Jak jsi postupoval?
- Co musíme udělat jako první?
- Jaký je další krok?
- Proč je dobré začít tím, že…?
- Co se stane, když uděláme….dříve než.…?
- vedeme žáky k uvědomování toho, jak se jim daří dosahovat stanoveného cíle
- Co si myslíš, že ses v hodině naučil?
- Co se ti podařilo?
- Podle čeho poznáš, že jsi dosáhl cíle….?
- Co potřebuješ k tomu, aby ses zlepšil v …?
- Proč si myslíš, že ses zlepšil v…?
- Čím dosáhneme toho, že….?
Úkol: Vytvořte otázky
Vyberte konkrétní vzdělávací obsah učiva a vytvořte k němu 2 otázky zaměřené na podporu porozumění probírané látce a 1 otázku na podporu hypotetického myšlení (vytváření nebo ověřování hypotéz).
Výstupy v níže uvedené struktuře si připravte do diskuze:
- Konkrétní vzdělávací obsah:
- Ročník:
- Otázky podporující porozumění vzdělávacímu obsahu:
- Otázka podporující hypotetické myšlení:
Diskuze bude realizována v druhé polovině semestru.
Příklad řešení Otázky podporující myšlení
Otevřete až po splnění zadaného úkolu :-)