Průvodce začínajícího učitele

Dyslexie

Úkol

Víte, jaké projevy má dyslexie? Spusťte si následující odkaz a pokuste se přečíst daný text.

https://geon.github.io/programming/2016/03/03/dsxyliea

Dyslexie je nejčastějším typem SPU. Projevuje se až v 80 % všech případů SPU.

Dyslexie se může projevovat dvěma způsoby:

  1. Žák správně rozpoznává písmena, ale čte pomalu a má slabé porozumění textu, nepamatuje si, co přečetl. Na otázky učitele často není schopen reagovat.
  2. Žák čte rychle, ale špatně rozpoznává písmena a slova či části vět si domýšlí. Má však velice dobré porozumění a chápe souvislosti, na otázky učitele tedy často odpovídá správně.
  • U těchto žáků se často používají čtecí záložky (oddělující řádky textu), případně pod vedením učitele také čtecí okénka. Důležité je také správné rozpoznávání písmen.
  • Na 2. stupni se obtíže u žáků s dyslexií projevují zejména v oslabené motivaci ke čtení a schopnosti vyhledávat informace v textu. Žáci mohou mít tendence v textu „spěchat“, aby jej měli co nejdříve za sebou.
  • Obtíže žáka s dyslexií se mohou projevovat nejen v českém, ale i cizím jazyce a jiných předmětech!


Úprava textu

Vyberte jakýkoliv text, který byste ve výuce svého předmětu použili. Zamyslete se, jak byste jej případně upravili pro žáka s dyslexií.

Zásady práce s žákem s dyslexií

  • Respektování pomalejšího tempa čtení.
  • Pro žáky s dyslexií je možné text upravovat vizuálně i obsahově.
    • Mezi vizuální úpravy patří: Bezpatkové písmo (Arial, Calibri, apod.); Větší řádkování (např. 1,5 řádkování) a členění textu do odstavců. Klíčové informace – slova – mohou být vyvedeny tučně. Kurzíva není vhodná.
    • Z hlediska obsahové úpravy textu: Pokud bychom pracovali s žáky s těžkým typem dyslexie, můžeme obsah textu zjednodušit. Používat jednoduché věty či kratší souvětí. Klíčové informace je možné uvést do samostatných odstavců.

Zdroje k inspiraci:

  • BALHAROVÁ. K. PROKŠ, Z. 2013. Astronomie bez dalekohledu. Praha: Dyscentrum.
  • HRKAL, J. 2019. Kolik je v Česku dětí se zdravotním postižením. Statistika&My. 
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2007. Dyslexie. Nakladatelství D&H.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2009. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.
  • KREJČOVÁ, L. & HLADÍKOVÁ, Z. 2019. Zvládáme specifické poruchy učení. Brno: Edika.
  • ZELINKOVÁ, O. 2015. Poruchy učení. Praha: Portál. 
Internetové odkazy