Víte, jaké projevy má dyslexie? Spusťte si následující odkaz a pokuste se přečíst daný text.
Průvodce začínajícího učitele
Dyslexie
Úkol
Dyslexie je nejčastějším typem SPU. Projevuje se až v 80 % všech případů SPU.
Dyslexie se může projevovat dvěma způsoby:
- Žák správně rozpoznává písmena, ale čte pomalu a má slabé porozumění textu, nepamatuje si, co přečetl. Na otázky učitele často není schopen reagovat.
- Žák čte rychle, ale špatně rozpoznává písmena a slova či části vět si domýšlí. Má však velice dobré porozumění a chápe souvislosti, na otázky učitele tedy často odpovídá správně.
- U těchto žáků se často používají čtecí záložky (oddělující řádky textu), případně pod vedením učitele také čtecí okénka. Důležité je také správné rozpoznávání písmen.
- Na 2. stupni se obtíže u žáků s dyslexií projevují zejména v oslabené motivaci ke čtení a schopnosti vyhledávat informace v textu. Žáci mohou mít tendence v textu „spěchat“, aby jej měli co nejdříve za sebou.
- Obtíže žáka s dyslexií se mohou projevovat nejen v českém, ale i cizím jazyce a jiných předmětech!
Úprava textu
Vyberte jakýkoliv text, který byste ve výuce svého předmětu použili. Zamyslete se, jak byste jej případně upravili pro žáka s dyslexií.
Zásady práce s žákem s dyslexií
- Respektování pomalejšího tempa čtení.
- Pro žáky s dyslexií je možné text upravovat vizuálně i obsahově.
- Mezi vizuální úpravy patří: Bezpatkové písmo (Arial, Calibri, apod.); Větší řádkování (např. 1,5 řádkování) a členění textu do odstavců. Klíčové informace – slova – mohou být vyvedeny tučně. Kurzíva není vhodná.
- Z hlediska obsahové úpravy textu: Pokud bychom pracovali s žáky s těžkým typem dyslexie, můžeme obsah textu zjednodušit. Používat jednoduché věty či kratší souvětí. Klíčové informace je možné uvést do samostatných odstavců.
Zdroje k inspiraci:
- BALHAROVÁ. K. PROKŠ, Z. 2013. Astronomie bez dalekohledu. Praha: Dyscentrum.
- HRKAL, J. 2019. Kolik je v Česku dětí se zdravotním postižením. Statistika&My.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2007. Dyslexie. Nakladatelství D&H.
- JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. 2009. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál.
- KREJČOVÁ, L. & HLADÍKOVÁ, Z. 2019. Zvládáme specifické poruchy učení. Brno: Edika.
- ZELINKOVÁ, O. 2015. Poruchy učení. Praha: Portál.