Celestia-R1---OverlayTitleHD.png SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY V MATEMATICE JANA VESELÁKOVÁ KATEDRA MATEMATIKY Celestia-R1---OverlayContentHD.png •NADANÝ ŽÁK Celestia-R1---OverlayContentHD.png NADANÝ ŽÁK •Jak si představujete nadaného žáka? Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- žák, který plní úkoly rychleji než vrstevníci ? Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- žák, který nikdy nechybuje ? Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- žák, který se liší hloubkou vhledu •a pochopení problematiky ? Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- žák s nadprůměrným výkonem v určité oblasti Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Video - nadaní žáci v matematice Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- definice nadání nejsou jednotné Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPICKÉ CHOVÁNÍ, KTERÉ MŮŽE U DÍTĚTE INDIKOVAT NADÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPICKÉ CHOVÁNÍ, KTERÉ MŮŽE U DÍTĚTE INDIKOVAT NADÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPICKÉ CHOVÁNÍ, KTERÉ MŮŽE U DÍTĚTE INDIKOVAT NADÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPICKÉ CHOVÁNÍ, KTERÉ MŮŽE U DÍTĚTE INDIKOVAT NADÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png CHOVÁNÍ, KTERÉ JE MÉNĚ SPOLEČENSKY PŘIJATELNÉ, AVŠAK MŮŽE UKAZOVAT NA NADÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png CHOVÁNÍ, KTERÉ JE MÉNĚ SPOLEČENSKY PŘIJATELNÉ, AVŠAK MŮŽE UKAZOVAT NA NADÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png CHOVÁNÍ, KTERÉ JE MÉNĚ SPOLEČENSKY PŘIJATELNÉ, AVŠAK MŮŽE UKAZOVAT NA NADÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png BYSTRÉ A NADANÉ DÍTĚ •Některé rozdíly mezi bystrým a nadaným dítětem • •Odborné zdroje,Články,Některé rozdíly,Nadané děti (nadanedeti.cz) • Celestia-R1---OverlayContentHD.png IDENTIFIKACE NADANÝCH ŽÁKŮ •Video – identifikace nadaných žáků • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- nadání jako projev vynikajícího, nadprůměrného výkonu Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- jako potenciál podávat nadprůměrný výkon v jakékoliv hodnotné oblasti Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- jako potenciál rozvíjet svou kreativitu Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- velmi častá IQ definice Celestia-R1---OverlayContentHD.png •- nadaný žák je ten, který má nadprůměrnou hodnotu inteligenčního kvocientu (IQ ≥ 130) Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Jak definuje žáka nadaného MŠMT? (školský zákon) Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Za nadaného žáka se považuje žák, který při adekvátní podpoře vykazuje ve srovnání s vrstevníky vysokou úroveň v jedné či více oblastech rozumových schopností, v pohybových, manuálních, uměleckých nebo sociálních dovednostech. Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Za mimořádně nadaného žáka se považuje žák, jehož rozložení schopností dosahuje mimořádné úrovně při vysoké tvořivosti v celém okruhu činností nebo v jednotlivých •oblastech. Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Žáci nadaní tvoří na základě vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných samostatnou skupinu. Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Žáci nadaní a mimořádně nadaní jsou považování za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, jen v případě, že mají přidružené speciální vzdělávací potřeby. Celestia-R1---OverlayContentHD.png NEJOBVYKLEJŠÍ KOMBINACE ROZUMOVÉHO NADÁNÍ A SPECIÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH POTŘEB •Nadání a specifické vývojové poruchy učení (například dyslexie, dysortografie, dysgrafie) • •Nadání a poruchy pozornosti (ADHD, ADD) • •Nadání a Aspergerův syndrom Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY NADANÝCH ŽÁKŮ •Úspěšné nadané dítě • •Učitel toto dítě často správně identifikuje. •Velmi dobře se učí, má samé jedničky. •Dovede jednat s dospělými. •Je poslušné a nemá žádné problémy v chování. Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY NADANÝCH ŽÁKŮ •Vysoce tvořivé nadané dítě • •Takové dítě stále vymýšlí něco nového, experimentuje. •Je pro něj obtížné přizpůsobit se pevnému školnímu systému. •Opravuje dospělé, chce měnit školní pravidla, špatně se ovládá. •Chování bývá velmi konfliktní. Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY NADANÝCH ŽÁKŮ •Nadané dítě maskující své schopnosti • •Obvykle schovává, maskuje své skutečné, často nadprůměrné schopnosti jen proto, aby bylo přijato ostatními spolužáky. •Obecně platí, že tyto děti mívají velmi nízké sebevědomí i sebehodnocení a často jsou velmi frustrovány (obvykle dívky na začátku SŠ). Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY NADANÝCH ŽÁKŮ •„Ztroskotalé, odpadlé“ nadané dítě • •Stojí často v opozici proti všem a všemu. Protestuje proti dospělým, rodičům i učitelům, kamarádům, sourozencům, proti celé společnosti. •Je stále nespokojeno a dává to najevo. •Má snížené sebevědomí a zároveň má pocit, že mu nikdo nerozumí. •Buď vyrušuje, nebo zcela již rezignovalo, ztratilo motivaci a odmítá jakoukoliv školní činnosti. Nedělá školní úkoly a nepřipravuje se. •Jeho školní výkony bývají velmi nevyrovnané, hodnocení průměrné až podprůměrné. Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY NADANÝCH ŽÁKŮ •Autonomní nadané dítě • •Dítě bývá velmi nezávislé, vystačí si samo se sebou. •Je schopno riskovat, má velmi pozitivní sebehodnocení a využívá školní vzdělávací systém tak, aby z něj sám měl co nejvíc užitku. Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY NADANÝCH ŽÁKŮ •Nadané dítě s určitou vývojovou poruchou – tzv. dvojí výjimečnost • •Děti bývají velmi nadané, ale jejich školní výsledky tomu zdaleka neodpovídají. •Jejich školní zadání bývají často nedokončena, nejsou schopny pracovat pod časovým tlakem a bojí se jakéhokoliv selhání. •Většinou jsou hodnoceny jako žáci s průměrnými schopnostmi. Celestia-R1---OverlayContentHD.png Filmový kotouč a klapka •Video - dvojí výjimečnost Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY NADANÝCH ŽÁKŮ •Podvýkon nadaného dítěte • •Podvýkon nadaných žáků Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA •NOMINACE - první etapa celého identifikačního procesu - navržení žáka jako potencionálně nadaného a to mnoha subjekty • •subjekty: např. učitelé, vychovatelé, školní psycholog, školní speciální pedagog, výchovný poradce, klinický psycholog, rodiče, spolužáci, samotný žák Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA •IDENTIFIKACE - vlastní vyhledávání potenciálně nadaných jedinců • •vyžaduje znalost typických charakteristik nadaného a identifikační nástroje Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA •IDENTIFIKAČNÍ NÁSTROJE: •Pozorování •Dotazníky k posouzení projevů žáka •Inspirativní úkoly •Rozbor studijních výsledků žáka •Portfolio •Sebehodnocení žáka •Zapojení do soutěží a olympiád • Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA • IDENTIFIKAČNÍ PROCES ZAHRNUJE: •navržení na základě testu •navržení učitelem •alternativní cesty - použití testu kreativity, rozbor žákových prací, apod. •závěrečný krok - ubezpečení se o správnosti určení nadání Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA •- identifikace vychází ze závěrů pozorování v rodině, z výsledků pedagogické diagnostiky a z výsledků diagnosticko-intervenčního procesu • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA •DIAGNOSTIKA - záležitost odborníků • •provádí se pomocí objektivních metod Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA • •VYŠETŘENÍ V PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADNĚ •- analýza anamnestických dat z rodinné anamnézy včetně předškolního vývoje dítěte •- intelektová úroveň •- osobní charakteristiky a vlastnosti •- standardizovaný individuální nonverbální nebo verbální test kognitivních předpokladů •- test tvořivosti •- analýzu výsledků pedagogické diagnostiky • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA • •VYŠETŘENÍ V PEDAGOGICKO-PSYCHOLOGICKÉ PORADNĚ •- matematické schopnosti a dovednosti •- specifika práce s učivem •- úroveň čtení a psaní •- strategie myšlení •- analýza zájmové činnosti žáka • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •- dále od slidu č. 80 Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA • Koncepce péče o mimořádně nadané děti a žáky •Nezbytnost rozšíření systému identifikace nadaných --> cílené vyhledávání učiteli škol. •Potřeba vzdělávat učitele ve všech oblastech týkajících se nadaných. Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA •škola, ve které jsou identifikováni žáci nadaní by se měla také zaměřovat na podpůrné programy v oblasti prevence problémů v sociálních vztazích (sociální dovednosti, sebeobraz žáka) Celestia-R1---OverlayContentHD.png NOMINACE, IDENTIFIKACE A DIAGNOSTIKA NADANÉHO ŽÁKA •Škála pro hodnocení behaviorálních charakteristik nadaných žáků pro učitele - (viz. Kniha Žijeme s nadáním) Celestia-R1---OverlayContentHD.png MÝTY A PŘEDSUDKY O NADANÝCH •Nadaní dostali všechno bez námahy, zadarmo. •Nadaní se dokáží uplatnit sami, bez pomoci a podpory okolí. •Nadaní jsou od přírody samotáři, kteří nepotřebují ostatní, vystačí si sami. •Vždy dokážou své schopnosti, vysoké nadání bez problémů ukázat a projevit. Celestia-R1---OverlayContentHD.png MÝTY A PŘEDSUDKY O NADANÝCH •Nadaní musí být stejně dobří ve všech oblastech, např. ve všech předmětech ve škole, současně také ve sportu, apod. •Nadaní jsou úspěšní ve všem, a pokud ne, nejsou nadaní. •Nadaní musí být přísněji hodnoceni než ostatní. •Nadaní jsou zodpovědnější než jejich vrstevníci. •Pro nadané je příjemný pocit, když jsou ostatním dáváni za vzor. Celestia-R1---OverlayContentHD.png MÝTY A PŘEDSUDKY O NADANÝCH •Pouze nadaní rodiče mohou mít nadané děti. •Nadané děti jsou výtvorem ambiciózních rodičů. •Z nadaných dětí se automaticky stávají géniové. •Nadaní nemohou mít žádné problémy. •Nadaní jsou schopni a úspěšní v praktickém životě. Celestia-R1---OverlayContentHD.png MÝTY A PŘEDSUDKY O NADANÝCH •Nadaní se rádi učí, rádi chodí do školy. •Mají výborný prospěch a jsou úspěšní v soutěžích. •Nadaní dávají jasně najevo, že jsou lepší než ostatní. •Nadaní jsou sociálně nepřizpůsobiví. Celestia-R1---OverlayContentHD.png MÝTY A PŘEDSUDKY O NADANÝCH •Nadaní jsou u učitelů oblíbení a rádi s nimi pracují. •Učitelé sami dokáží identifikovat nadané. •Nadaní se v běžné třídě rozvíjí tím, že dělají pomocníka učiteli. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ •Vzdělávání nadaných žáků Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŠKOLSKÝ ZÁKON •§ 17Vzdělávání nadaných dětí, žáků a studentů • Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŠKOLSKÝ ZÁKON •Pro nadané žáky může ředitel školy vytvářet skupiny, ve kterých se vzdělávají žáci stejných nebo různých ročníků školy v některých předmětech. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŠKOLSKÝ ZÁKON •Nadaným žákům lze v souladu s vývojem jejich školních dovedností rozšířit obsah vzdělávání nad rámec stanovený příslušným vzdělávacím programem nebo umožnit účast na výuce ve vyšším ročníku. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŠKOLSKÝ ZÁKON •Nadaní žáci se mohou se souhlasem ředitelů příslušných škol současně vzdělávat formou stáží v jiné škole stejného nebo jiného druhu. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •Pojetí péče o nadané a mimořádně nadané žáky ve škole • •Škola je povinna vytvářet ve svém školním vzdělávacím programu a při jeho realizaci podmínky k co největšímu využití potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti. Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH • • •Výuka žáků by měla probíhat takovým způsobem, aby byl stimulován rozvoj jejich potenciálu včetně různých druhů nadání a aby se tato nadání mohla ve škole projevit a pokud možno i uplatnit a dále rozvíjet. Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •Škola je povinna využít pro podporu nadání a mimořádného nadání podpůrných opatření podle individuálních vzdělávacích potřeb žáků. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •Při vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků vychází způsob jejich vzdělávání důsledně z principu nejlepšího zájmu žáka. • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •v ŠVP škola stanoví: •pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP nebo IVP (Příklady IVP) • •ZŠ Křídlovická - ŠVP • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •v ŠVP může škola případně stanovit: • •zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o nadané žáky; • •pravidla pro zapojení dalších subjektů do systému péče o nadané (zájmové organizace, vzdělávací instituce, sponzoři atd.); • •specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH • • specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu: • •předčasný nástup dítěte ke školní docházce; • •o vzdělávání skupiny mimořádně nadaných žáků v jednom či více vyučovacích předmětech; • •o specializované třídy pro vzdělávání mimořádně nadaných žáků; • •o účast žáka na výuce jednoho nebo více vyučovacích předmětů ve vyšších ročnících školy nebo v jiné škole; Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •• specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu: • •občasné (dočasné) vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka; • •o obohacování vzdělávacího obsahu; • •o zadávání specifických úkolů, projektů Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •• specifikace provádění podpůrných opatření a úprav vzdělávacího procesu: • •příprava a účast na soutěžích včetně celostátních a mezinárodních kol; • •nabídka volitelných vyučovacích předmětů, nepovinných předmětů a zájmových aktivit Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •Jak učit nadané • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •dva přístupy, které lze aplikovat na každé úrovni vzdělávání • •akcelerace (urychlení) • •• enrichment (obohacení) • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH • •AKCELERACE • •může nabývat celou řadu forem, ale jen některé z nich jsou v současnosti využívány v našem školském systému • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH • •AKCELERACE • • • • • • Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH • •ENRICHMENT • •obohacení je proces, který rozšiřuje výuku za hranice daných osnov • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH • •ENRICHMENT • • • • • Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH • • učební aktivity pro mimořádně nadané mohou být akcelerované, mohou být současně obohacené, aby odpovídaly schopnostem žáků, jejich potřebám, rozvíjely jejich tvořivost a myšlení, aby snížily nudu ve třídě a případnou frustraci žáků • • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •stejně důležité je však, abychom nadaným poskytli možnost setkávat se s lidmi, kteří jsou stejní jako oni, aby se jim dostalo sociální i akademické podpory • • seskupování žáků v rámci třídy, školy i mimo ni • • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •nadaní nemají příliš v oblibě dril a časté opakování, které se v běžné třídě objevuje poměrně často • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ NADANÝCH •žák určitou informaci ve škole slyší třikrát: nejprve, když učitel představí téma hodiny; potom při samotném výkladu a na závěr při zopakování učiva => tento systém práce je pro nadané ztrátou času, většinou si informaci zapamatují napoprvé • •z tohoto důvodu bychom jim měli umožnit pracovat jejich vlastním rychlejším tempem, méně procvičovat a umožnit jim spíše postup dopředu • • výuka by měla být dostatečně stimulující (dostatečně náročná) • • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png IDENTIFIKACE NADANÝCH ŽÁKŮ •PODPORA NADANÝCH: Úskalí a chyby při identifikaci nadaných dětí, Šárka Portešová - YouTube Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •podstatné rozlišovat mezi orientační diagnostikou nadaných, kterou mohou provádět samotní učitelé a diagnostikou nadání ze strany odborníků ze školských poradenských zařízení (podklad pro IVP) Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •obecně neexistuje přesná definice nadaného žáka a v této souvislosti ani diagnostický nástroj, který by zcela jednoznačně a jednoduše nadání „odhalil“ Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •diagnostika intelektové úrovně a profilu intelektových schopností dítěte/žáka provede psycholog (C-H-C (Cattell – Horn – Carroll) teorie kognitivních schopností, teorie PASS) • •Diagnostika inteligence Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •Psychologická diagnostika •analýzu dat z rodinné a osobní anamnézy, •standardizovaný komplexní individuální test rozumových schopností, •posouzení tvořivosti, •zjištění osobnostních charakteristik a vlastností (včetně sociálních a komunikačních dovedností), •analýzu výsledků pedagogické diagnostiky učitelů zaměřené na různé charakteristiky osobnosti dítěte/žáka a na jejich projevy v jeho chování, •zjištění specifik práce s učivem a strategií myšlení (učební a kognitivní styly), • analýzu motivace a zájmové činnosti, případně dle potřeby též profesní orientaci. Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •Pedagogická diagnostika • zvládnutí školního trivia (čtení, psaní a počítání) • další schopnosti a dovednosti ovlivňujících vzdělávací proces (např. grafomotorika, lateralita, pravorukost/levorukost, prostorové vnímání, sluchová a zraková percepce a matematické schopnosti) • nejčastějšími nástroji pedagogické diagnostiky jsou pozorování, rozhovor a analýza výsledků žákovy práce – mimořádné výkony a produkty v oblasti školní a mimoškolní (např. na základě portfolia) Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •výsledkem celého procesu diagnostiky je závěrečná zpráva, ve které jsou mimo zjištění míry nadání dítěte další doporučení ohledně toho, jak s dítětem dále pracovat Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •Diagnostický nástroj •TIM3-5 - Test pro identifikaci nadaných žáků v matematice, který je vhodný pro testování logicko-matematického myšlení žáků 3.-5. tříd • •Invenio - online diagnostický systém, určený ke screeningu profilu schopností žáků 1.- 6. tříd, pomocí psychodiagnostických počítačových her Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •Invenio •- výsledky jednotlivých testů neslouží výhradně k odhalení nadání, ale i ke stanovení profilu jednotlivých schopností, tedy silných i slabých stránek dítěte •- možno nastavit každému dítěti skutečně individuální přístup a efektivně rozvíjet jeho schopnosti i případné nedostatky • - rodič získá ihned po skončení testu výsledky o různých schopnostech dítěte •- sám se potom může rozhodnout, jestli je předá škole, učiteli, psychologovi nebo bude hledat aktivity, které budou reálně zjištěné a popsané silné či slabší stránky dítěte rozvíjet Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •Invenio (video: PODPORA NADANÝCH: Úskalí a chyby při identifikaci nadaných dětí, Šárka Portešová - YouTube - od 32 min) •- diagnostický systém je založen na moderním přístupu „game-based assessment“ •- při psychologické diagnostice využívá prvky počítačových her jako je příběh, komiksová grafika, jednoduché zvuky, sbírání bodů atd. •- jednotlivé testy jsou pojímány jako jednoduché počítačové hry •- tento přístup napomáhá zvyšovat motivaci dětí a snižovat jejich případnou úzkost a strach z testování, která se může objevovat při diagnostice pomocí klasických testů Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •od roku 2004 jsou školská poradenská zařízení, tedy pedagogicko-psychologické poradny (PPP) a speciálně pedagogická centra (SPC), pověřena zjišťováním mimořádného nadání Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •v roce 2011 dokument s názvem - Standard komplexního vyšetření mimořádného (kognitivního) nadání v PPP, který byl později rozšířen na Standard komplexní diagnostiky mimořádného (intelektového) nadání Celestia-R1---OverlayContentHD.png DIAGNOSTIKA NADANÝCH •Standard komplexního vyšetření mimořádného (kognitivního) nadání v PPP, který byl později rozšířen na Standard komplexní diagnostiky mimořádného (intelektového) nadání • •dokument je určený zejména pro psychology a speciální pedagogy, kterým doporučuje postup při vyšetření mimořádného nadání • Standard nemá charakter závazné normy, jedná se pouze o doporučení Celestia-R1---OverlayContentHD.png LITERATURA •Odborné knihy o nadání Celestia-R1---OverlayContentHD.png SOCIÁLNÍ A EMOCIONÁLNÍ POTŘEBY ŽÁKŮ NADANÝCH •Video - sociální a emocionální potřeby žáků nadaných • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PODPORA NADÁNÍ •Národní pedagogický institut - podpora nadání • •https://www.nadanedeti.cz/prezencni-prezencni-kurzy • •https://deti.mensa.cz/index.php?pg=tipy--knihy--deti&prid=177 • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PODPORA NADÁNÍ V JHM KRAJI •Projekt JMK – Podpora nadaných žáků v JMK •https://www.jcmm.cz/projekt/nadanijmk/pro_ucitele - kurzy • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png • •Tematická zpráva - Česká školní inspekce • Celestia-R1---OverlayContentHD.png ČASOPIS SVĚT NADÁNÍ • •Je odborným recenzovaným periodikem. •Vychází 2x ročně. •Cíl: zveřejňovat původní, zejména psychologické a pedagogické příspěvky, jež se vztahují k široké problematice nadání. •Povzbudit tak zájem odborné i laické veřejnosti o toto téma. •Prostor pro sdílení nových poznatků a zkušeností všech, kteří se zabývají výzkumem nadání nebo pracují s talentovanou a tvořivou populací dětí či dospělých. •Učitelům nabízí možnost podělit se o své vzdělávací a výchovné metody (praktiky), které se jim osvědčily při výuce nadaných dětí. Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ •Koumák • Obsah obrázku mapa Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ •Václav Fořtík • •Zábavná matematika a logika • •- pro žáky od 8 let Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ •Václav Fořtík • • Zábavné rébusy a hlavolamy pro bystré děti • •- algebrogramy, slovní úlohy, číselné řady, šifry •- cvičení na prostorovou a plošnou představivost •- vhodné pro školáky od 11 let •- zpestření školní výuky nebo k domácímu procvičování Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ •vyhledávání učebnic, materiálů - odkaz nadanedeti.cz • •Pracovní listy z projektu „Nadání je třeba rozvíjet“ • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ • • Eva Zelenková, Eduard Fuchs Experimentuj s Máťou Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ • • Laura Overdeck Zábavná matematika pod polštář - 2 díly Chcete, aby si vaše děti zamilovaly matematiku a večer před spaním řešily zajímavé početní úkoly? A vy s nimi? Již druhá úžasná knížka plná veselých příkladů a krásných ilustrací ukáže nejen dětem, že počítání může být zábavnou hrou, při které se pobaví celá rodina. Obsah obrázku mapa Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ • • Veselá matematika aneb kouzla, hříčky, hádanky, rébusy, lamohlavy Jiří Loukota Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ • • Zábavné matematické hádanky Martin Gardner - hrátky s celými s čísly - geometrie v rovině i v prostoru - hádanky týkající se rychlostí, peněz nebo pravděpodobnosti Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ • • Obsah obrázku text, kniha Popis se vygeneroval automaticky. www.matemag.cz - Hejného metoda - pro děti 5 - 9 let - rozvíjí myšlení pomocí úloh zaměřených na procvičení sčítání, odčítání, dělení, násobení, algoritmického myšlení a paměť Celestia-R1---OverlayContentHD.png UČEBNICE, VÝUKOVÉ MATERIÁLY PRO NADANÉ • • Mensa ČR Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png • Krivin - pomůcky • Celestia-R1---OverlayContentHD.png LITERATURA •Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, dostupné z: https://www.msmt.cz/dokumenty/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-ode-dne-1-2-2022?highlightWords=%C5 %A1kolsk%C3%BD+z%C3%A1kon • •Nadané děti, dostupné z: www.nadanedeti.cz • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Děkuji za pozornost!