Obsah Úvod............................................................................................... 5 1 Pohádky ve výuce německého jazyka...................................7 1.1 Úvod..........................................................................................................7 1.2 Vybrané cizojazyčné texty s metodicko-didaktickými návrhy......... 9 1.2.1 Gebrüder Grimm: Rotkäppchen...............................................................9 1.2.2 Die große Rübe.......................................................................................19 1.2.3 Die Bremer Stadtmusikanten.................................................................24 1.3 Vybrané pohádkové texty v německém jazyce (výběr)...................32 1.3.1 Hans Christian Andersen: Des Kaisers neue Kleider............................32 1.3.2 Wilhelm Hauff: Das Wirtshaus im Spessart..........................................36 1.4 Doporučená literatura кtématu pohádka v německy mluvícím prostředí (výběr)..............................................42 2 Příběhy pro děti a mládež ve výuce německého jazyka... 43 2.1 Úvod........................................................................................................43 2.2 Vybrané cizojazyčné texty s metodicko-didaktickými návrhy.......45 2.2.1 Janosch: Mein lieber Fusch....................................................................45 2.2.2 Peter Härtling: Oma. Was an Oma anders ist........................................52 2.2.3 Otfried Preußler: Der Räuber Hotzenplotz. Der Mann mit den sieben Messern ....i,.................................................. 61 2.3 Vybrané příběhy pro děti v německém jazyce..................................69 2.3.1 Erich Kästner: Emil und Detektive. Ein Spion schleicht ins Hotel (Elftes Kapitel)....................................... 69 2.3.2 Christine Nöstlinger: Geschichten vom Franz. Wie sich der Franz zu helfen wusste......................................................73 2.4 Doporučená literatura к tématu příběhy pro děti a mládež v německy mluvícím prostředí (výběr)..............................................77 3 Básničky ve výuce německého jazyka................................79 3.1 Úvod........................................................................................................79 3.2 Vybrané cizojazyčné texty s metodicko-didaktickými návrhy.......81 3.2.1 Gedichte - Zahlen.................................................................................. 81 3.2.2 Gedichte - Farben.................................................................................. 87 3.2.3 Gedichte - Verb „sein“............................................................................92 3 3.3 Vybrané cizojazyčné texty básniček německy píšících autorů (výběr)..................................................96 3.4 Doporučená literatura к tématu básničky pro děti a mládež v německy mluvícím prostředí (výběr)........................101 4 Summary.............................................................................. 102 5 Zusammenfassung.............................................................. 104 6 Seznam literatury............................................................... 106