Klinické metody. Diagnostika dětí.
A. Klinické metody
UKÁZKA - Karel:
Karel
je chlapec, kterému je skoro 11 let. Je v 6. ročníku běžné základní školy. Má
sestru v 5. třídě. Matka je doma a stará se o domácnost. Otec podniká. Rodiče
přicházejí pro pomoc do poradny a psycholožka s nimi vede vstupní pohovor.
Zaznamenala následující důvod návštěvy rodičů v zařízení a formulovala otázku:
„Karlovi rodiče by chtěli pochopit jeho problémy s koncentrací. Zajímalo by je,
jestli to on sám považuje za problém a jak by mu škola (učitelé) mohli nejlépe
pomoci.“ Učitel popisuje Karlovo problémové chování a ptá se po jeho příčině.
Navrhl rodičům navštívit psychologické pracoviště. Po rozhovoru s učitelem
psycholožka formulovala otázku: „Do jaké míry jsou přítomny problémy s chováním
a poruchy pozornosti?“ Rozhodne se provést diagnostické vyšetření. To se
odehrává v pracovně školního psychologa
Práce s anamnézou - Otázky:
1. Zachytit významné události/zmínky v každém období. Proč jsou významné?
Prenatální
Novorozenec a kojenec
Batole
Předškolní a školní
Později
2. Na základě významností tvořit otázky na rodiče.
3. Jak bych mohl dále postupovat v diagnostice? Které metody zvolit?
4. Kritika anamnézy, co bych přidal/přidala - přeformulovala? Jaký má být cíl anamnézy?
2. Vedení rozhovoru - diagnostický cíl
3. Pozorování
Zdroje klinické metody:
CELEK KLINICKÉ METODY - ZDE:
B. Diagnostika dětí:
Otázky:
Jaké jsou rozdíly. pokud pracují s dítětem a dospělým?
Co z toho plyne pro diagnostiku?