Sylabus
Sylabus:
Hodnocené - bodové - spočívá v přednáškách a samostatné práci - systém průběžných úkolů pomáhá, aby student mohl sám mít pod kontrolou své studium.
Z každého semináře vznikne teoretická a/nebo jedna praktická práce
Vyhodnocení seminárních prací: do 19.5. 2023
Harmonogram výuky:
1 BLOK: Úvod do psychodiagnostiky. Druhy a klasifikace metod. Cíle diagnostiky a jak neměřit člověka. Měření v psychologii, vlastnosti testů (reakce na úkol). Téma: Dotazníkové metody.
2. BLOK Dotazník II. Klinická diagnostika: anamnéza, rozhovor, principy vyšetření, zpráva - kazuistika ke zkoušce
3. BLOK Kresba. Projektivní metody. Diagnostika dětí. Pedagogická a diagnostika I (úkol)
4.BLOK Pedagogická diagnostika II. Testy inteligence a testy schopností - klasická a moderní diagnostika: jednodimenzionální a vícedimenzionální testy, konstruktivismus, IRT testy, Feuerstein.
Bodování
Aktivní účast na semináři 10 bodů (x3).
Úkoly praktické: 20 bodů (x2)
Kazuistika - max. 30
Zkouška - teoretické okruhy a vlastní práce - ústní: cca 15 minut s kazuistikou - 30 bodů max. - 1 okruh
Hodnocení:
A 98 a více
B 98 - 88
C 87 -77
D 76 -66
E 65 - 55
Okruhy:
1. Diagnostika a měření v psychologii a pedagogice. Druhy metod, jejich klasifikace. Vlastnosti testových metod.
2. Dotazníky
3. Klinická diagnostika - rozhovor, anamnéza, pozorování.
4. Kresba a její využití.
5. Projektivní metody, princip, příklady, využití.
6. Dětská diagnostika a její pravidla
7. Možnosti diagnostiky v pedagogice - pedagogická diagnostika:
Jak může pedagog diagnostikovat, jaké metody použít, jaké zásady dodržet. Předškolní diagnostika, Diagnostika školních schopností, Sociometrika
8. Testy inteligence a schopností, moderní a klasický přístup.
Jednodimenzionální a vícedimenzionální testy. Interkulturní využití testů inteligence. Dynamická a statická diagnostika inteligence.
Zdroje - povinná literatura:
Četba k Charakteristice psdg metod:
Celá kniha psychodiagnostiky - zdroje ke zkoušce: