Pedagogicko-psychologická diagnostika

Sylabus

Sylabus:

Hodnocené - bodové -  spočívá v  přednáškách a samostatné práci - systém průběžných úkolů pomáhá, aby student mohl sám mít pod kontrolou své studium. 

Z každého semináře vznikne teoretická a/nebo jedna praktická práce  

Vyhodnocení seminárních prací: do 19.5. 2023


Harmonogram výuky:

1 BLOK: Úvod do psychodiagnostiky. Druhy a klasifikace metod. Cíle diagnostiky a jak neměřit člověka. Měření v psychologii, vlastnosti testů (reakce na úkol). Téma: Dotazníkové metody.


2. BLOK Dotazník II. Klinická diagnostika: anamnéza, rozhovor, principy vyšetření, zpráva - kazuistika ke zkoušce


3. BLOK Kresba. Projektivní metody. Diagnostika dětí. Pedagogická a diagnostika I (úkol)


4.BLOK Pedagogická diagnostika II. Testy inteligence a testy schopností - klasická a moderní diagnostika: jednodimenzionální a vícedimenzionální testy,  konstruktivismus, IRT testy, Feuerstein.


Bodování

Aktivní účast na semináři 10 bodů (x3).

Úkoly praktické: 20 bodů (x2) 

Kazuistika - max. 30

Zkouška - teoretické okruhy a vlastní práce - ústní:  cca 15  minut s kazuistikou - 30 bodů max. - 1 okruh

Hodnocení:

A 98 a více

B 98 - 88

C 87 -77

D 76 -66

E 65 - 55


Okruhy:

1. Diagnostika a měření v psychologii a pedagogice.  Druhy metod, jejich klasifikace. Vlastnosti testových metod.

2. Dotazníky

3. Klinická diagnostika - rozhovor, anamnéza, pozorování.

4. Kresba a její využití.

5. Projektivní metody, princip, příklady, využití.

6. Dětská diagnostika a její pravidla

7. Možnosti diagnostiky v pedagogice - pedagogická diagnostika:

Jak může pedagog diagnostikovat, jaké metody použít, jaké zásady dodržet. Předškolní diagnostika, Diagnostika školních schopností, Sociometrika

8. Testy inteligence a schopností, moderní a klasický přístup.

Jednodimenzionální a vícedimenzionální testy. Interkulturní využití testů inteligence. Dynamická a statická diagnostika inteligence.


Zdroje - povinná literatura:

Text Tomáše Kohoutka (IS)
Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. (IS)
Mertin, V., & Krejčová, L. (Eds.). (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnnostika. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Urbánek, T., Denglerová, D., & Širůček, J. (2011). Psychometrika: měření v psychologii. Praha: Portál.
Gould, S. J. (1998). Jak neměřit člověka: pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.)

Plus: vybrané kapitoly a texty jako příprava na semináře

Četba ke Úvodu - 25.2.

Četba k Charakteristice psdg metod:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2023/SOk221/124251047/Urbanek2011_-_Psychometrika_VALREL.pdf

Celá kniha psychodiagnostiky - zdroje ke zkoušce:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2023/SOk221/124251047/Svoboda1999_-_Psychologicka_diagnostika_pre_dospelych.pdf