Pedagogicko-psychologická diagnostika

Kresba a projektivní metody

Samostatná práce 27.3.

Přečtěte si, CELÝ text k DIAGNOSTICE KRESBY ve skriptech Tomáše Kohoutka od strany 56. Vývojovou diagnostiku kresby (Godenough test) budu považovat za probranou -  případně zodpovím na otázky.

Příště se bude se budeme věnovat praktické práci s projektivními kresebnými metodami

1) KRESBA - diagnostika - principy dle: Švancara, Švancarová (1974):

a) pro předškolní děti a část dětí mladšího školního věku je kresba hrou.

b) používáme jednotných formátů papíru a jednotného malířského materiálu.

c) zaznamenáváme důležité údaje (datum, stupeň adaptace, lateralitu, držení tužky,

otáčení kresebné plochy).

d) v individuální diagnostice se opíráme především o kresby, jejichž vznik jsme

sledovali.

e) při diagnostice zařazujeme kresbu z hlediska vývojové úrovně a  z hlediska

neobvyklých znaků.

f) kresbu chápeme jako výsledek činnosti, která je ponejvíce multidimenzionální. Tato

činnost může, ale nemusí být polem projekce intenzivních zážitků.

g) kresba by neměla být jediným východiskem projektivní interpretace.

h) kresba může být indikátorem tvořivých schopností i patologických procesů, a to

funkčních i organických.

i) kresba je spolehlivým ukazatelem rozumového vývoje.

Prezentace:

Reyovka:


Skripta - Kresba od strany 56 

Baum Test


2) PROJEKTIVNÍ METODY - nejen kresebné

Projektivni metody
Studijní materiál_souhrn
Projektivni metody praxe
prezentace vyučujícího, praktické příklady