Přírodní zahrada jako prostor pro terapii i vzdělávání ¡Zahrady napospas přírodě? ¡ „Zachovat a rozvíjet stávající a dle možností doplnit chybějící“ ¡ ¡ ¡Nepoužívat pesticidy (chemické prostředky pro hubení plevele a škůdců) ¡ ¡Nepoužívat lehce rozpustná minerální hnojiva ¡ ¡Nepoužívat rašelinu k obohacování a úpravě půdy ¡ ¡ ¡http://www.prirodnizahrada.eu/ ¡Přirozená louka, nebo prvky louky ¡Živý plot z planých keřů ¡Využití planých rostlin ¡Mimořádná stanoviště ¡Listnaté stromy ¡Ovocné dřeviny ¡Květiny, byliny – trvalky ¡Úkryty pro zvířecí pomocníky ¡Ponechání divokého koutku ... ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ J:\259119-original1-8u942.jpg J:\259119-original1-8u942.jpg J:\259119-original1-8u942.jpg ¡základní principy / rozdělení ¡Bezbariérový přístup ¡ ¡ ¡- adaptovaná cestní síť ¡ ¡- speciálně navržené prvky a mobiliář ¡ ¡- podněty pro všechny smysly ¡ ¡ 18_07_03_06.jpg ¡Speciální zahradní úpravy pro zdravotně postižené: ¡ ¡ §např. vyvýšené záhony, vodící linie v dlažbě pro nevidomé, bezbariérová řešení dle aktuálních technických norem § § §Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb ¡ ¡Zapojení všech smyslů ¡ ¡ ¡ ¡- rostliny určené ke zkoumání pomocí čichu, chuti, hmatu nebo rostliny vydávající zajímavé zvuky DSCN0347.sized.jpg C:\Users\chaloupky\Documents\CHALOUPKY\PŘÍRODNÍ ZAHRADY\konference fotky\DSCN0351.sized.jpg ¡ ¡Základní principy zážitkových zahrad: ¡ ¡ §Přístupnost § §Mnohostranný požitek § §Podpora fantazie a hravosti (bez závislosti na věku) C:\Users\chaloupky\Documents\CHALOUPKY\PŘÍRODNÍ ZAHRADY\konference fotky\Bird_s_Nest.sized.jpg ¡hlavní zásady / parametry a prostorové požadavky / skladebné prvky ¡Univerzální design ¡bezbariérové zahrady nejsou navrženy jen pro handicapované ¡vytváření bezbariérových prostor, vyhovujících co nejširšímu spektru uživatelů ¡hlavním principem je setkávání všech skupin ¡účast cílové skupiny na vzniku projektu – komunitní plánování DSCN0258 ¡Sedm hlavních principů: §spravedlivost, flexibilita, jednoduchost a intuitivnost, jasně podané informace, bezpečnost, nízká fyzická náročnost a také rozměry a prostor vhodný pro všechny DSCN0257.sized.jpg ¡Vyvýšené záhony ¡- umožňují bližší kontakt s rostlinami ¡- vhodné pro osoby na vozíku a s postižením zraku, pro seniory a děti ¡ ¡Typy: ¡ 1.Záhon s rovnou stěnou (obrázek) 2.Záhon s výklenkem pro kolena (vhodný osoby na invalidním vozíku) 3.Záhon na stole ¡- Základní výška je 80 cm, pro vozíčkáře pak v rozmezí 45 – 90 cm ¡ ¡- Při výklenku pro nohy je podjezdná výška 70 cm, hloubka výklenku má být 45 – 50 cm ¡ ¡- Záhony se sedací obrubou – výška 60 cm ¡ ¡- Šířka komunikace mezi záhony 180 – 200 cm (manipulační prostor invalidního vozíku) ¡ ¡ ¡ DSCN0242.sized.jpg ¡Záhony v nádobách ¡ ¡- květináče, truhlíky – nenáročné, vhodné pro zdravotně postižené - ¡ - vhodné pro zrakově postižené – mohou pěstovat jen jeden druh rostlin, není pro ně matoucí ¡ ¡Nevýhoda: ¡Nutná pravidelná závlaha Herb_Alley.sized.jpg ¡Vertikální zahrady ¡- Popínavé rostliny na konstrukcích ¡- Bezproblémová dostupnost pro osoby se sníženou pohyblivostí, nebo nevidomé ¡ ¡Mobiliář ¡- Přizpůsobený potřebám handicapovaných osob ¡ C:\Users\chaloupky\Documents\CHALOUPKY\PŘÍRODNÍ ZAHRADY\konference fotky\american-school-009.jpg img_9961.jpg ¡zahrady pro tělesně postižené / zahrady pro zrakově handicapované / zahrady pro osoby s postižením sluchu / zahrady pro seniory / zahrady pro handicapované děti ¡- Pohybové postižení klade zvýšené nároky na provedení technických prvků – minimum terénních rozdílů, rampy, výtahy apod. ¡ ¡- Důraz na použití vhodných materiálů pro povrchy komunikací a dodržování jejich minimální šířky Rainbow_Wall_01_Jan_09.sized.jpg ¡Specifické vnímání prostoru u vozíčkářů: ¡ ¡ - nižší pohledový horizont – potřeba brát v potaz při umisťování informačních tabulí, ovládacích prvků, map parku či řešení pítek ¡ - omezená dosahová vzdálenost – nutná zvýšená pracovní plocha ¡ ¡ ¡Zdravý člověk i vozíčkář vnímá prostor i za pohybu – kontinuálně, pohybově postižený jej vnímá až při zastavení – vytvářet proto odpočinková místa na zajímavých místech zahrady ¡ special_groups.jpg ¡Stupně zrakového postižení: ¡- Slabozrakost ¡- Zbytky zraku ¡- Slepota ¡ ¡Prostor srozumitelný pro zcela nevidomého může být matoucí pro slabozraké: ¡ ¡- Používat také výrazné rozdíly v barvě (hl. sytosti), nejen ve struktuře povrchů ¡ ¡ ¡ lamb_s_tounge.sized.jpg ¡- aromatické rostliny ¡- rostliny se zajímavou texturou ¡- zvýšené záhony ¡- zábradlí ¡- střídání materiálů u zpevněných ploch ¡- označení v Braillově písmu ¡- místo pro umytí rukou ¡ ¡ ¡Měl by být přítomen školený průvodce! ¡ ¡ DSCN0315.sized.jpg ¡Prostor v zahradách pro neslyšící musí: ¡ ¡- Být bezbariérový ¡- Být řešen co ¡nejbezpečněji, jednoduše, přehledně ¡ ¡Zaměřit se na vyžití ostatních smyslů (aromatické rostliny, barevnost, apod.) ¡ ¡Pozor ovšem na příliš kontrastní vjemy! působí u neslyšících rušivě, tříští pozornost ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ queen-anne-high-school-013.jpg sensory_garden.jpg ¡Kombinace několika omezení – často trpí poškozením zraku, pohybového ústrojí, omezené vnímání hmatem, projevuje se ztížená schopnost učit se: ¡ - kontrastní barvy, jasně označené ¡ překážky ¡ - jasné, přehledné členění prostoru ¡ - rostliny zajímavé, barevné, ¡ kvetoucí, aromatické, tradiční ¡ – pozor na rostliny s trny (růže) a jedovaté ¡ - vyvarovat se tzv. smutečních forem ¡ (převislé, jehličnany) ¡ - před bílou dávat přednost žluté, ¡ oranžové ¡ - rostliny, lákající zvířata Mnoho seniorů je vášnivými zahrádkáři – umožnit jim uchovat si koníčka i přes zdravotní potíže - vyvýšené záhony - speciální zahradní náčiní Ducks_02.sized.jpg ¡Nevidomé děti: ¡- snadno čitelné prostředí, jednoduchý půdorys, oválná/kruhová cestní síť, vyhýbat se nepravidelnostem, ve kterých dítě ztratí orientaci ¡ ¡Částečně vidící děti: ¡- barevné atrakce, kontrastní povrchy, vyvarovat se nebezpečně zasahujícím prvkům – větve, ostré rohy apod. ¡ ¡ ¡ ¡ ¡ 2_herbsteindruck2.jpg ¡Postižení pohybového ústrojí: ¡- Bezbariérové komunikace, vyvýšené záhony, speciální herní prvky (trampolíny, místo pro cvičení, vyvýšená pískoviště apod.) ¡ ¡Postižení sluchu: ¡- Bezbariérový prostor, přehledné, jednoduše členěné, předvídatelné prostředí, herní prvky ¡ ¡Velmi přínosná je zahradní pracovní terapie 2_herbsteindruck2.jpg ¡Tematické členění zahrad: ¡ ¡- Zahrady barev ¡ ¡- Zahrady vůní ¡ ¡- Zahrady tvarů ¡ ¡- Zahrady chutí ¡ ¡- Zahrady zvuků ¡ ¡- Venkovní učebna ¡ ¡- Přírodní hřiště ¡ ¡- Pěstební a pokusné ¡ plochy ¡ ¡ ¡Použití všech výše zmíněných prvků tak, aby byla zajištěna výchovná a vzdělávací funkce. ¡ pewley down garden.jpg ¡http://zahradysmyslu.euweb.cz/bezbarier.html ¡http://www.lucygardens.com/sensory-garden-for-kids.html ¡http://accessibletravel.suite101.com/article.cfm/therapeutic_and_sensory_gardens ¡http://www.bbc.co.uk/gardening/gardening_with_children/plantstotry_sensory.shtml ¡http://www.nycgovparks.org/sub_about/accessibility/future.html ¡http://photos.connexus.net.au/sjwells ¡http://www.healinglandscapes.org/healthcare-gardens/a.html ¡ ¡ Zvláštní poděkování patří Ing. Jitce Vágnerové