Hudebně pohybová výchova 1 MgA. Mgr. Hana Havelková 382750@mail.muni.cz / hanahawel@seznam.cz Obsah obrázku diagram Popis byl vytvořen automaticky - hra na tělo (4 různé typy zvuků, např. dupání, pleskání na stehna, tleskání, luskání/pohybová pauza) - zpěv (unisono / kánon/ s nebo bez doprovodu hry na tělo /jako opakující se součást ronda) - hra na Orffovy nástroje Téma: začátky 1) začátek hodiny - motivace (k danému tématu, k hudebním činnostem obecně, k zaujetí pozornosti, podpora) - aktivizace - navození příjemné pracovní atmosféry - kolektivní naladění se - vzájemné seznámení (jména, ale i „zmapování terénu“) ® okamžité zaujetí – překvapení, tajemství, přímá akce, pomůcky (kniha, obrázky, nástroje, předměty…), příprava prostředí (specifické uzpůsobení třídy), hudební ukázka, živá hudba, atd. HRY SE JMÉNY - U: možnost poznat jména žáků, ale i jejich náturu - rytmické hry – s hlasem / s tělem / s nástroji - improvizační a tvořivé hry – možnosti procvičování imitace a variace v různých podobách a) hry se jmény s využitím hlasu a hry na tělo (důraz na rytmiku) · využít celé tělo (ne pouze ruce) · různorodost pohybů a zvuků usnadní zapamatování a zároveň obohatí hudební a pohybovou stránku hry · REPETICE – VARIACE – jednotlivá jména pouze mechanicky neopakovat, zařadit nejrůznější variace (výška, dynamika, tempo, nálady, kontrasty…) · dobré podpořit instrumentálním podkresem – pomáhá udržet pravidelný rytmus, obohatí muzikálnost aktivity, napomáhá k budování samostatnosti žáků b) hry se jmény s využitím pomůcek – míč / šátky / tyče / dřevěné hůlky atd. (důraz na vytvoření pohybového materiálu k pozdější choreografické činnosti) · od hry se jmény k elementární pohybové kompozici = elementární choreografii · pomůcky – obohatí činnost a zároveň u starších žáků mohou pomoci odstranit zábrany samostatně něco vymyslet a předvést; pomůcky napomáhají lepší konkrétnosti a preciznosti pohybů · začít s pomůckou v různých základních polohách (sed zkřižmo / stoj / …) názorný příklad – co nejpřesnější imitace a připojení vlastního nápadu – postupně pomůcku odložit stranou a pracovat s pohybem „jako kdyby s pomůckou“ – ustálit pohybovou vazbu na základě všech nápadů (! tvorba a nápady žáků ! ) – variace dané pohybové vazby podle různých aspektů: Základní vlastnosti pohybu: PROSTOR ČAS REPETICE – VARIACE ENERGIE · základní kontrast: pohyb x pauza (vnitřní pomyslný pohyb) · variace v prostoru: horizontálně x vertikálně, na místě x z místa · variace v čase: tempo · variace v oblasti energie pohybu: dynamika, akcenty… · všechny variace lze provádět samostatně, v páru, skupině · všechny variace lze provádět bez i s hudebním doprovodem (živým i reprodukovaným) – zvažte výběr hudebního doprovodu