Kniha Čáp - Milena Lukešová | knizniklub.cz JARNÍ TÁNÍ MgA. Mgr. Hana Novotná ROZEHŘÁTÍ - zasněžná krajina - stopy zvířat – pulzace v půlkách, čtvrtky, osminky - hledej si své cestičky - oblíbený úsek cesty - rytmické ostinato - vokalizovat ostinato – propojit hlas s pohybem - převést do hry na tělo (HNT) - procvičovat HNT s pauzou – procvičování s pauzou, např. 2x 4taktí – 1 HNT 2. pauza - Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku klipart Popis byl vytvořen automaticky sbírání koulí – napětí x uvolnění - sbírání a házení koulí s během - stavění SNĚHULÁKŮ Pohybový aspekt: – klasicky z koulí ® abstraktní objekt o 3 oddílech: podstavec, střední část, vrchní část: v trojici staví 1. člověk podstavec, 2. člověk napojí libovolný střední díl, 3. člověk napojí vrchní díl a společně v pomalém tempu klesají k zemi, v rolích se postupně střídají - tání sněhuláků: stavět sněhuláka svižně x pomalé tání Hudební aspekt: procvičování akordů, např. při rozezpívání – nabídnout první tón a studenti se pokusí zazpívat tónický kvintakord od daného tónu, a následuje „tání“: glissando dolů od oktávy Hudba Geirr Tveitt: 100 Hardanger Tunes – Suites Nos. 1 – 4 (Royal Scottish National Orchestra) SNĚŽENKY A BLEDULE - píseň Sněženky a bledule - nácvik písně s pohybovým doprovodem, přidání hry na tělo na výchozích tónech F u každé fráze a při závěrečných 3 tónech F - píseň lze doprovodit čistě v pentatonice od tónu F (F, G, A, C, D), případně lze při doprovodu s použitím pouze jednoho nástroje použít i tón E - impulz k instrumentální melodicko-rytmické improvizaci: 1. fráze – improvizace na tónech F, G, A („podstavec sněhuláka“); 2. fráze: improvizace na tónech A, C, D („střední díl“), 3. fráze – improvizace na 6 tónech od F[2]– F[1] směrem dolů („horní díl a tání“); rytmickou inspirací pro improvizaci mohou být rytmické cestičky zvířecích stop - pohybový doprovod: 3 pohybové fráze: libovolně / geometrický tanec se šátky / geometrický tanec bez šátků, společné pohybové ztvárnění na posledních 3 tónech - skupinová kompozice: vytvořit vlastní hudební a pohybový doprovod ve skupinách a vzájemné předvedení formou ronda (kuplety jsou prokládány improvizační mezihrou) - Obsah obrázku text, anténa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, anténa Popis byl vytvořen automaticky STONOŽKA Skupinová hra – jednotlivci, dvojice, čtveřice, osmice a více - procvičování různých druhů chůze: studenti stojí v zástupu za sebou a drží se za boky, hlava stonožky určuje způsob chůze Tanec – kroky tance vychází z chůze po barevné partituře: barevné papíry rozložené na zemi do oktávy (barvy odpovídají barvám boomwhackerů) – chůze po jednotlivých barvách určuje kroky tance Výchozí postavení: 2 řady proti sobě Chůze: 4 kroky vpřed od P nohy (směrem k sobě) 3x pivotová otáčka od P nohy vpřed směrem doleva (3x nakročit, otočit a stále pravidelně střídat nohy při přenášení váhy) 2 kroky vpřed od PDK 1 krok vzad a pak opět 1 vpřed 2 naskočené kroky vpřed (rytmus: ti-ta) Hra na tělo: probíhá v rámci otáčení se o 180° zpět naproti sobě 2 plesky na hrudník 2 plesky na stehna 2 lusky (rytmus viz partitura) 2 dupy Poskoky: 3 rychlé poskoky mírně roznožmo („jako nad tóny D, F“) 3 rychlé poskoky s posunem doprava („jako nad tóny E, G“) 3 rychlé poskoky s posunem doleva („jako nad tóny D, F“) 3 rychlé poskoky s posunem doprava („jako nad tóny E, G“) Opakování chůze - když se taneční partneři potkají uprostřed, podívají se na sebe a vzájemně si oběma rukama tlesknou Barevná partitura – reakční hra: chodíme po jednotlivých barvách a studenti musí příslušné barvy rozeznívat na nástroj (boomwhackers, ozvučné kameny, nebo jiné melodické bicí nást.) Obsah obrázku text, nábytek Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, anténa Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, dopis Popis byl vytvořen automaticky Zdroje a inspirace: - LUKEŠOVÁ, Milena. Čáp. 2. vydání. Ilustroval Jan KUDLÁČEK. V Praze: Albatros, 2021. ISBN 978-80-00-06142-9. - EBEN, P. (2019). Elce pelce kotrmelce. Praha Bärenreiter. / Supraphone Let čmeláka Hudba: Flight of Bumblebee – album I don’t like classical music but I really like this