Hudebně pohybová výchova MgA. Mgr. Hana Novotná 2023 Masopust Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Masopust držíme – upravila Lenka Pospíšilová (celý zdroj viz níže) ® Doporučuji Tanec: Výchozí postavení – kruh, všichni čelem do kruhu 1. – 4.T 3 kroky vpřed a přísun, 3 kroky vzad a přísun 5. – 6. T 3 tlesky oběma rukama se sousedy v kruhu 7. – 8. T Ln dup Pn přísun a 3 tlesky 9. – 10. T Pn dup Ln přísun a 3 plesky na stehna 11. – 12. T vyšlapávaná otočka na místě · Obměna 1: v 7. – 12. T se natočit dvojice proti sobě (polovina tanečníků po směru kruhu, polovina proti směru pohybu) a tlesky a plesky provádět s partnerem naproti. · Obměna 2: podobně jako v obměně 1, akorát se přidá výměna míst s partnerem místo vyšlapávané otočky na místě (3 kroky po směru, kam tanečník kouká – dojde tak k výměně partnerů, míjení L rameny) · Obměna 3: místo tlesků a plesků si žáci vymyslí vlastní verzi společné hry na tělo · píseň lze doprovodit tancem, hrou na tělo, hrou na rytmické a melodické nástroje Hojačky Slovo stojáčky v dalších slokách nahrazujeme dalšími výrazy vyjadřujícími způsob, jakým budeme v následující sloku hrát a zpívat. Vždy jednou zazpíváme a podruhé předvádíme s nástroji, na které zároveň hrajeme. Hráči na melodické nástroje (zob. flétna / housle…) se mohou naučit hrát melodii, kytaristi mohou hrát akordy. Malé děti mohou hrát na dřívka nebo bubínek. Obsah obrázku tabulka Popis byl vytvořen automaticky Zápis písně vychází opět z předlohy Lenky Pospíšilové, celý zdroj viz níže. K písni lze vymyslet bezpočet dalších pohybových možností. Pod šable - Píseň je možné hrát i v ¾ T. - Nácvik charakteristické chůze s nadskočením ® nácvik původního tance s využitím dřevěných mečů/ tyčí /delších boomwhackerů / dostupného materiálu Pod šable (Folklórní soubor Kijov): https://www.youtube.com/watch?v=dusKju2-lWQ - Tvorba vozembouchu / fanfrnochu (typické nástroje používané při masopustu), procvičování udržení správného metra - Procvičení rytmu písně pomocí hry na tělo, hry tyče, hry na nástroje (doprovod / melodie) - Slova tučně – inspirace k pohybové improvizaci a procvičování různé kvality pohybu i hry na nástroje (ruce – hra na tělo - tleskání, ostrý pohyb – staccato, třesení – tremolo, improvizace, zpomalení – ritardando). - Na základě zkušeností z pohybu, improvizace a variace hudebního doprovodu na nástroje. - Tvorba vlastních veršů, která by šla dále využít k masopustnímu reji a především by šla využít jako inspirace pro další pohybový a hudební doprovod. Obsah obrázku diagram Popis byl vytvořen automaticky 1. Pod šable, pod šable, aj pod obušky, my všecko bereme, aj plané hrušky. 2. Pod šable, pod šable, můj milý pane, dejte nám slaniny jako dvě dlaně. 3. Tady nám nedali, tady nám dajú, komára zabili, slaniny majú. 4. Fašánek, fašánek, Velká noc bude, kdo nemá kožucha, zima mu bude. 5. Já nemám kožucha, zimú sa třasu, dajte mně slaniny, nech sa napasu. 6. Fašanky, fašanky s červenými fúsy, Aj ten čert bachratý tancovat musí. Zdroj: POSPÍŠILOVÁ, L. (2014). Český rok v lidových písních a říkadlech. Prague: Hrajeto. ISMN 979-0-9004026. Jemine domine Vybraná masopustní říkadla: Franta rasů hrál na basu starý krávě na ocasu. A ta kráva byla ráda, že má Frantu kamaráda. Král, král, na dudy hrál. Králová za času hrávala na basu. Král, král, na dudy hrál. Píseň a dětská hra: Děti stojí v kruhu, uprostřed 1 dítě jako medvěd. 2 přísunné kroky vpravo a vlevo po kruhu s vyskočením do pauzy, hra na tělo (tlesky, plesky) podle rytmu písně. Děti z kruhu zavolají na medvěda huja, huja, já a medvěd odpoví „báby do chlíva“ poté se všichni rozprchnou a medvěd chytí další dítě, se kterým si vymění roli. Lze hrát i bez honičky, že medvěd nabídne ruce dítěti z kruhu, spolu se zatočí na mezihru a tím si vymění místa. Skákej medvěde, čert pro tě jede. S drátovaným měchem, stojíš za ořechem, s drátovaným talířem, budeš v pekle malířem. Huja, huja, já báby do chlíva.