Naslouchání je zdrojem informací pro vedení rozhovoru • naslouchání a porozumění slovním sdělením klienta • pozorování a čtení klientova neverbálního chování (pozice, výraz obličeje, pohyby, tón hlasu) • začleňování sdělovaných obsahů do celkového kontextu každodenního života Co se doporučuje při naslouchání • Více naslouchat než mluvit • Dávat najevo porozumění (chápu, že je to pro vás těžké) • Nepřetvařovat se/nemáme recepty • Provázení (Nejsi sám, jsme zde, abychom hledali řešení) • Znalosti o chování a sklonech, bezpečí • Zdravé hranice, limity důvěrnosti informací w Empatie x soucit Brené Brown on Empathy • https://www,youtube.com/watch?v=1E vwgu 369JW Překážky naslouchání neodpovídající naslouchání - poradce docela neposlouchá, co mu člověk říká, nechá se pohltit vlastními myšlenkami, nebo si promýšlí, co odpoví hodnotící naslouchání - poradce posuzuje, zda to, co druhý člověk říká, je dobré či špatné, vhodné či nevhodné apod., takové hodnocení se může přenášet i na osobu klienta • filtrované naslouchání - čím větší filtry, tím větší je pravděpodobnost předpojatosti, jsou způsobeny zkušeností, kulturou, životní situací, jsou zdrojem předsudků * soucitné naslouchání - soucit je brzdou, tlumí potřebnou aktivitu a spolupráci klienta Poradenský rozhovor komunikace v intervenci a provázení Znaky poradenského rozhovoru Rámcové podmínky-čas, místo, zasedací pořádek Svoboda klienta - vyjádření se k problému Asymetrie dialogu - usměrňování témat poradcem, opakování Předcházení identifikaci s problémem Poskytuje informace o souvislostech Tabu - problémy poradce 7 Struktura- průběh poradenského rozhovoru (Stop Dropout, 2010) Stížnost • problém, nespokojenost - představa o nefunkčním stavu Objednávka • vyjádření touhy po změně Formulace cílů • posilování odpovědnosti za změnu • základní vymezení pro intervenci Dohoda, kontrakt • formulace pravidel a podmínek intervence • časový rámec 8 Druhy otázek KRUHOVÉ - CO DĚLÁŠ, KDYŽ... BUDOUCNOST-JAK TO BUDE VYPADAT, AŽ... HYPOTETICKÉ - CO BY SE STALO, KDYBY... ZÁZRAK - KDYBY SYMPTOM NÁHLE ZMIZEL... SKALOVACI - 1 AZ. 9 Faktory účinnosti Pozice • oční kontakt - Jsem tu s tebou. • těsná blízkosti, ale odpovídající osobní prostor. • citlivost k odlišným potřebám • Pomůcky na uvolnění stresu - stresový balónek, malé předměty pro zaměstnání rukou Řeč těla • klid poradce • gesta, grimasy, pohyby Verbalizace • pomalá, klidná řeč poradce • čím rychlejší klient, tím pomalejší poradce • používání soucítících vět - to pro vás muselo být... Aktivizace • Podpořit další krok - co budeme dělat??? Na koho se můžeme obrátit? Budoucnost • ujištění, že se může opět obrátit o radu KOMUNIKACE V PORADENSKÉM VZTAHU Vyjednávání při konfliktech - problémech • Společné vzájemné přibližování klienta a poradce • Společné přibližování k řešení problému • Otevřená situace Poradce • vyjadřuje předběžné pochopení problému • nesmí se pokládat za všeznalého, bezchybného 3 kameny strategie PR (srov. Bäurle, in: Kóhn, 2003, s. 279, Mareš, Křivohlavý, 1995, s. 64-66) Aktivní, pozorné akceptující, nonverbální signály Doplnění hypotéz, parafrázování, vlastní názory Zosobnění kontextu, orientace klienta ve vlastní situaci Shrnutí- zápis - dohoda Pilíře cílů Poradenského Rozhovoru Emoce - prožitek Kognice - pochopení Regulace - aktivizace 13 Emoce příprava klienta na nový způsob nahlížení problému Verbalizace prožitků Opis citů, vjemů, zážitků Emocionální prožívání Hodnotící úsudky Volný popis potlačovaných citů, nálad 14 ulace chování sebeaktualizace, Sebepodpora Proces kognitivního zvládnutí_ seberegulace Opis sdělení Opakování více způsoby Přemýšlení v kontextu témat Poznávání Souvislosti Scénáře Interpretování Pozadí problému Koncepty resení 16 Příprava nových životních scénářů Závěr PR - dohoda Zdroje • Bělohlávek, F. (2016). 25 typů lidí: jak s nimijednat, jak je vést a motivovat (3., rozšířené vydání). Grada. https://www.bookport.cz/kniha/25-tvpu-lidi-iak-s-nimi- Íednat-iak-ie-vest-a-motivovat-2889/ . n o r > — i - r "^Qg) integrativnípřístup v poradenství a psychoterapii: r r ° zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Portál. • Motschnig, R., & Nykl, L. (2011). Komunikace zaměřená na člověka: rozumět sobě i druhým. Grada. • Rogers, C. R. (2015). Být sám sebou: terapeutův pohled na psychoterapii. Portál. • Stop Dropout (2011). Metodika prevence ho ukončeni školní zky pro školní psychology a chovné poradce. Learning4Life.