Černá a bílá spirála schodiště Motivační rozhovory Poradenský nástroj a terapeutický přístup Moje motivace – skupinová práce vRogers.jpg Východiska I - atmosféra změny •Konfrontace je součástí procesu změny – je důležité, aby jedinec viděl a přijal realitu a mohl tak nastoupit proces změny •V procesu změny je důležitý styl jednání a chování terapeuta •Carl Rogers (Způsob bytí) •Přístup zaměřený na klienta •EMPATIE ÚTOČNÁ TERAPIE •AKCEPTACE HORKÉ KŘESLO •AUTENTICITA • Východiska II - co lidi motivuje ke změně? •Motivace •Problém osobnosti, povahový rys •Stav připravenosti ke změně •Chtít, být schopen, být připraven •PROMĚNLIVÝ •OVLIVNITELNÝ •záleží (i) na terapeutovi •KOLO ZMĚNY Trvalý výstup Prekontemplace Fáze změny a úkoly terapeuta FÁZE MOTIVAČNÍ ÚKOLY TERAPEUTA Prekontemplace Vyvolejte u klienta pochybnosti, posilte vnímání nebezpečí a potíží, které stávající chování přináší. Kontemplace Nakloňte rovnováhu žádoucím směrem, připomeňte důvody pro změnu a nebezpečí, pokud změna nenastane. Rozhodnutí Pomozte klientovi, aby se rozhodl pro nejlepší variantu akce směřující ke změně. Akce Pomozte klientovi udělat vše potřebné. Udržování Pomozte klientovi najít a použít metody, které zabrání relapsu. Relaps Pomozte klientovi, aby obnovil proces uvažování, rozhodnutí… Bez názvu.png Jak účinně postupovat? •předávání RAD •Rogersova nedirektivita? •Dobrá rada nad zlato •odstraňování PŘEKÁŽEK •Ekonomické, potíže s dopravou, • pohodlí, obavy z neznámé situace •nabídka VÝBĚRU •snižování PŘITAŽLIVOSTI •uplatnění EMPATIE •Vřelost, podpora, respekt, • soucitné pochopení •poskytování ZPĚTNÉ VAZBY •vyjasňování CÍLŮ •Srozumitelných a dosažitelných •aktivní POMOC •Iniciativa a zájem vahy.gif Východiska III - ambivalence aneb dilema změny •Chci, nechci (motivace z hlediska klienta) •Klíčový problém (bez vyřešení ambivalence se klient jen stěží posunuje kupředu), ale potřebuje svůj čas (neženeme) •Formulář rovnováhy a rozhodování • • • Co je motivační rozhovor (MI)? •Mladý poradenský, terapeutický a komunikační přístup (Miller, W., R. Rollnick, S.) • •Metoda, která pomáhá klientům rozeznat jejich stávající nebo blížící se problém a něco s ním udělat. • •Je vhodný pro práci s klienty v počátečních fázích jejich změny, na cestě ke změně i tam, kde je potřeba změnu udržet. • •Původně pro klienty se závislostmi, dnes v probační službě, v práci s mladistvými, s osobami s poruchami příjmu potravy, ve školách, ve zdravotnických zařízeních, v sociální oblasti, v poradenství Co je motivační rozhovor (MI)? •Nedirektivní/ na klienta zaměřený (Rogers) poradenský styl pro napomáhání/podporu změny chování prostřednictvím pomoci klientovi objasnit a vyřešit ambivalenci (rozpolcenost). • •Staví na přirozeném procesu změny: •2 hlavní úkoly: •posílit nesoulad/ rozpolcenost klientových postojů (chci i nechci brát drogy, má to výhody a nevýhody) •využít klientovy rozpolcenosti a nasměrovat ji ke změně chování Principy a strategie MI •VYJADŘUJTE EMPATII •reflektivní naslouchání • •ROZVÍJEJTE ROZPORY •mezi klientovými cíli nebo hodnotami a současným problémovým chováním • •VYHNĚTE SE ARGUMENTACI, TANEC S ODPOREM •zabraňte přímé konfrontaci •svezte se s odporem • •PODPORUJTE VÍRU VE VLASTNÍ SCHOPNOSTI KLIENTA •a optimismus pro změnu past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg PASTI, kterým bychom se měli vyhnout •Vyslýchání •Málo pozornosti věnované klientovi •Ponižování klienta •Past experta •Naivita •Předčasné zaměření se na problém •Zachránce •Obviňování •Manipulace •Zaměřování se na nepodstatné •Netaktnost •Konfrontování •Argumentování • past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg past-na-mysi-kovova-v.jpg IPK příprava •Společně si uspořádáme interaktivní případovou konferenci (IPK) rodiny Severových - mámy Petry, táty Pepy a syna Honzíka (10let), který má potíže s tím, že občas nedorazí do školy a že se nevhodně chová ke spolužákům, zejména dívkám. •Jak budeme postupovat: •Každý dostane jednu roli – na tu se bude do příště připravovat •E-mailem dostane každý bližší zadání své role – každý si přečte kazuistiku a své úkoly •Je dovoleno si projít prezentaci k PK ve studijních materiálech, je možné se připravit teoreticky •Do příště tj. do výuky ve čtvrtek 6.5. 2021 lidé v dané roli udělají následující: •Administrátor - pracovník OSPOD - zformuluje na základě kazuistiky zakázku •Podpůrná osoba dítěte - pracovník Rodinného centra se spojí s dítětem a vypracují jednostránkový profil dítěte(co to je, kde to najdu), budou ho mít s sebou na PK online •Dítě se spojí s pracovníkem RC a vypracují jednostránkový profil •Organizátor - pracovník OSPOD - sepíše a všem včetně vyučující pošle pozvánkový e-mail se základními informacemi (čt 6.5. v 10.30), vysvětlí, jaký je cíl a průběh, tak aby pochopil i desetiletý Honza •Facilitátoři si připraví strukturu a otázky- mohou se průběžně radit i na PK •Rodiče – nastudují si kazuistiku, aby mohli být v roli co nejvíce autentičtí •Svolavatel –vyučující - Věra Linhartová – pošle všem kazuistiku rodiny Severových a případné bližší pokyny individuálně pro roli - je možné se do středy 5.5. do večera doptávat. • • IPK příprava •Role si rozdělíme ve výuce 29.4., ve čtvrtek 6.5. začneme výuku - případovou konferenci rovnou v rolích, IPK bude trvat první výukový blok - cca 90 minut ( plus review cca 30 minut po přestávce), začne svolavatel a předá slovo facilitátorům, měl by v úvodu zaznít kontrakt a měl by dostat prostor jednostránkový profil dítěte... •Svolavatel-zadavatel – vyučující - Věra Linhartová •Administrátor – formuluje kontrakt - bude mít slovo na začátku •Organizátor – příprava PK, pošle pozvánku – děti a rodiče informuje jak probíhá PK – cíl, průběh •Facilitátoři – dva lidé, kteří se mohou střídat – zajištění bezpečného prostoru pro sdílení pohledů všech, neutrální, pouze vede, oceňuje a podporuje, připraví se, nebude v kontaktu s lidmi v roli rodiny •Dítě – spojí se pracovníkem RC a v roli (na základě kazuistiky) vypracují Jednostránková profil - •Táta – nastuduje kazuistiku, bude v roli na PK - •Máma – nastuduje kazuistiku, bude v roli na PK- •Podpůrná osoba dítěte •Pozorovatel – zpětnovazbič /našeptávač facilitátora - píše si poznámky • IPK •https://www.akademie-diversitas.cz/metodiky-prace/ Příprava dítěte na setkání IPK - jednostránkový profil •https://www.amalthea.cz/ipk-jednostrankove-profily-ke-stazeni/ • •https://lumos.contentfiles.net/media/assets/file/Manual_Pracovni_archy.pdf?