Dřevěné skládanky > Proces a fáze poradenství Jak vypadá člověk, který vyhledá poradenství? Co potřebuje? Somatická úroveň Psychická úroveň Sociální úroveň PŘIROZENÉ MECHANISMY ZVLÁDÁNÍ ZÁTĚŽE Sch. Projevit emoce Sch. Sdělovat a sdílet Sch. Kontaktu s vlastním tělem Sch. Kontaktu s vlastními potřebami Uvědomění vlastních možností / zdrojů Sch. využít zkušenosti Sch. Využít kolektivní vzorce chování či rituály Modré kyvadlo na oranžovém pozadí Zásady poradenství •V. Drapela •Svoboda klienta •Respekt ke klientovi •Důvěrnost poradenských kontaktů •Z. Matějček •Navození spolupráce •Pravda s perspektivou •Optimistický výhled do budoucnosti Digitální zůstatek na stupnici pomocí kruhů Zásady poradenství •Osobnost poradce •Odborná kompetence •Osobnostní charakteristiky • Vzdělání •Komunikační dovednosti •Znalost právních norem •Osobnostní charakteristiky •Empatie •Tolerance •Stabillita a odolnost osobnosti •Etická a morální úroveň, spolehlivost, čestnost • Cíle poradenství PROCES A FÁZE 1 navázání kontaktu akceptace všech projevů, ventilace emocí - prostor pro pláč, hněv, panika – snížení úzkosti, uzemňování K, mlčení – otázky uzavřené ano x ne, prostor pro ticho, první psychická pomoc, zajištění psychosociálních potřeb, informace, kontakt s blízkými 2 zakázka jakou pomoc od nás očekává, co potřebuje, proč přichází - ne vždy jasná formulace – my aktivně zjišťujeme, mapujeme, než budeme hledat řešení, někdy testování - komu se svěřuje, dá se?, vyjadřujeme podporu, oceňujeme, vyjadřujeme zájem, aktivně se ptáme – i na skrytou zakázku 3 mapování, orientace v situaci mapujeme – nenecháme se stáhnout „hledáním a nabízením řešení“ – co spustilo, udržuje, co už zkusil K za řešení , vypovídání, sdílení, vyhýbáme se unáhlenému doporučení 4 hledání řešení, intervencí zaměřujeme se na cíle a plány – „rozkrokovat“, rozpracováváme možné cesty řešení – nabízíme podporu, důležité předání informací, edukace, rozpracování další podpůrné sítě, možnosti další péče 5 závěr podtrhnout doporučení, společná dohoda - kontrakt, co se bude dít dál, jak je na konci rozhovoru Strom na horském kola BÝT DOBRÝM POSLUCHAČEM JE ZÁKLAD - AKTIVNÍ NASLOUCHÁNÍ •Soustředěné naslouchání (tady a teď) •Nespěchat, využít pomlky a pauzy •Nereagovat unáhleně, nedávat hned řešení, připravit si odpověď ( než vám odpovím, potřebuji ještě vědět) •Verbálně i neverbálně dávat najevo, že rozumím – opakovat, parafrázovat, rekapitulovat – „ Říkáte, že…, Jestli tomu dobře rozumím …, Pokusím se shrnout, co jste říkala… •Nekritizovat, raději klást otázky •Instrukce rozčlenit – jednoduché věty, ověřit pochopení, zopakovat •Reflektovat tělesné změny, které na K vidím – vidím, že těžce dýcháte…, Teď jste zbledla v obličeji… • • • TECHNIKY VEDENÍ KONTAKTU S KLIENTEM Základ bezpečný, kvalitní a srozumitelný kontakt s K, přizpůsobení tempu K, „usedět“ emoce a podpořit k vlastní cestě řešení Rozdíl mezi osobním setkáním (face to face) a rozhovoru po telefonu a přes jiná média Neverbální složky hovoru – empatie, aktivní naslouchání, hlas (barva, intonace, výslovnost, dikce), tempo řeči a slovník Základem provázení, vedení a zrcadlení TECHNIKY VEDENÍ KONTAKTU S KLIENTEM PROVÁZENÍ VEDENÍ REFLEXE REKAPITULACE PARAFRÁZE SHRNUTÍ KOTVENÍ ZHODNOCUJÍCÍ FORMULACE A OCENĚNÍ •Základní techniky jsou provázení, vedení a zrcadlení (vzbuzují pocit, že je K přijímán) •přednost má cvičená intuice PROVÁZENÍ VEDENÍ ZRCADLENÍ REFLEXE PARAFRÁZE SHRNUTÍ KOTVENÍ ZHODNOCUJÍCÍ FORMULACE A OCENĚNÍ Člověk pólo tričko EMOCE V KONTAKTU S KLIENTEM •smutek a pláč •strach a úzkost – někdy doprovází mlčení •hněv a vztek, někdy doprovází agrese •lidé v zátěžových situacích prožívají silné emoce – naše role umět adekvátně reagovat, přijmout je a unést, podpořit , nebát se pojmenovat, dát jim prostor a pomoci ventilovat •ventilace emocí snižuje napětí, uvolňuje a dává prostor řešení •emoce na počátku, ale i v průběhu, možné opakovaní •průběh emocí - křivka • Kapka vody a vlnka SMUTEK A PLÁČ •Pláč umožňuje vyjádřit psy i fyz bolest, zármutek i štěstí – odplavení napětí •Pláč nestopujeme – přijímáme, vyjadřujeme podporu – odplavení, ventilaci ( Tady můžete plakat…) •Reagovat na pláč- vidím, slyším, že pláčete, jsem tady s Vámi •Dát prostor a svolení pro pláč – můžete plakat, někdy to tak je, že se musíme plakat, máme čas vyplačte se •Zpočátku dávat uzavřené otázky, k se těžko mluví •Pláč přijmout a podpořit •Zrcadlit, přizpůsobit tempo a hlas K •Nechat K mluvit, pokud už se trochu zklidnil •Ptát se, co se stalo – Co vás rozplakalo? •Nabídnout kapesník, vodu, kontakt tělesný •Patologický pláč, účelový pláč – vést k racionalitě • Zamlžená hornatá krajina odrážející se v jezeře za soumraku TICHO… •Proč klient mlčí ? • Osoba v temnu STRACH A MLČENÍ •Řada důvodů – na počátku jiný význam než v průběhu – stud, tajemství, jak začít, potlačovaný pláč, silné emoce, nebezpečí – okolí i pracovník, testování, osamělost •Čtení neverbálních signálů, popis a doptávání – vidím/slyším, že těžce dýcháte, jiné lidi okolo vás… •Dát prostor a čas – můžeme mlčet, někdy může být těžké začít •Podpora, pobídka k hovoru •Přizpůsobit tempo a hlas k – vlastní vnímání času, oddělení k tempa od našeho – nenechat se strhnout •Uvědomění, že se k může v mlčení cítit dobře a bezpečně •Uzavřené otázky – stalo se dnes něco? Týká se to ještě někoho? •Ohraničit čas a informovat o čase – máme na sebe ještě pár minut, ukončit konzultaci, můžeme se domluvit na jindy až se budete cítit Detailní záběr řvoucího tygra proti černému pozadí VZTEK, HNĚV A AGRESE • •Psychomotorické – neklid, pohyb, nervozita, zvýšená gestikulace, přešlapávání, podupávání x stažené tělo, strnulost, mimika – stažená tvář, vyhýbaní se očnímu kontaktu, sklený výraz, řeč – zvýšená hlasitost, tempo, výhružky, nadávky, pohyb v prostoru – nerespektování osobní zóny, odmítá se posadit •Základní přístupy - dynamický – energie,, hlasitý pevný hlas, jasné hranice, direktivní přístup, postupné zklidňování x zklidňující – pevný, klidný hlas, vyrovnanost, pomalejší tempo, ustát provokaci, dát prostor pro ventilaci, vyjednávání, diskuze • Dát prostor pro verbalizaci agrese, vymluvení •Respekt k o osobnímu prostoru K, bezpečná vzdálenost •Po ventilaci více strukturovat rozhovor –co potřebuje, vymezit možnosti konzultace •Nezlehčovat situaci, nelhat a neslibovat, jednoznačně a srozumitelně •Používat jméno a udržovat oční kontakt, na hrubost a vulgarity odpovídat rázně a pevně Záchranné kolo plovoucí na moři BEZPEČNOST •vždy na prvním místě •zásady •prostor pracoviště a konzultovny •týmová spolupráce •metodika bezpečnosti práce •realistický odhad událostí – naše limity •pohled psychiatra – dle závažnosti či diagnózy, možnost nedobrovolné hospitalizace • •Redukce dalších rušivých faktorů, v případě extrémně emotivního projevu přerušit konzultaci a domluvit jiný termín – direktivní ukončení Moře bílých deštníků s jedním modrým v davu > INSPIRACE Zdroje •Drapela, V.(2011). Teorie osobnosti. Portál 2011 •Geldard, K. (Ed.). (2009). Practical interventions for young people at risk. SAGE Publications. •Geldard, K., & Geldard, D. (2008). Dětská psychoterapie a poradenství. Portál. •Kopřiva, K. (2016). Lidský vztah jako součást profese. Portál •Matějček, Z. (1992). Praxe dětského psychologického poradenství. SPN •Valentová,L.(Ed) (2009).Školní poradenství I a II, Praha: Pedagogická fakulta UK