Porucha vestibulárního systému – potíže s rovnovánou u dětí se SP Radka Horáková Vestibulární systém – rovnovážné ústrojí ● Úkolem rovnovážného ústrojí je udržení relativní stálosti prostorového vnímání. ● Závrať je subjektivní pocit poruchy rovnováhy, doprovázený objektivní poruchou souhry postavení a pohybu v prostoru (balancování, pády), vegetativními příznaky (nauzea, zvracení, změny tepové frekvence) a případně úzkostí. Rozlišujeme závrať vestibulární a extravestibulární. ● Vestibulární závrať je buď periferní z poškození labyrintu nebo n. VIII., nebo centrální, z poškození vestibulárních jader, drah a mozečku ● Extravestibulární závrať může být vyvolána poruchami očními a propriorecepce (propriorecepce je vnímání pohybů těla a jeho polohy). SI a vestibulární systém u dětí se SP ● závažná senzorineurální ztráta sluchu je výsledkem trvalého poškození tonotopicky uspořádaných vláskových buněk v uchu, které stimulují sluchový nerv ● u některých dětí se SP se objevují přetrvávající obtíže s rovnováhou u klidových činností, kdy musí delší dobu sedět v klidu, či vydržet ve vzpřímené poloze, stát na jedné noze,… ● po operaci KI lze u některých dětí pozorovat dočasné obtíže s poruchou rovnováhy – narušení struktur vnitřního ucha z důvodu zavedení elektrod do kochley Vestibulární systém ● VS je důležitý pro udržení posturální stability a rovnováhy, pro koordinaci pohybů hlavy, očí a rukou. ● VS je důležitý k rozvoji motorického plánování, zrakově-motorických dovedností, vnímání těla v prostoru. ● VS a proprioceptivní systém spolu spolupracují – informace o tělesném schématu a vnímání aktivního, cíleného pohybu. ● VS zajišťuje: rovnováhu, rovnovážné reakce, posturální stabilitu , zrakovou kontrolu. ● Důležité pro zajištění rozvoje laterality, křížení střední osy - rozvoj prostorové orientace. ● Pokud dítě nemá dobře dobře organizované základní systémy SI (VS, propriocepce, taktilní systém) – potíže v základních dovednostech jako je sebeobsluha, hra, následně akademické dovednosti. Terapie ● senzorická integrace - https://senzorickaintegrace.com/ ● ergoterapie ● fyzioterapie ● neurovývojová terapie/stimulace - https://www.cortexacademy.cz/ ● běžné pohybové aktivity venku - balanční prvky, křížení střední osy, průlezky, houpačky, překonávání překážek v lese...