L o g o p e d i e G a b r i e l a F o j t o v a , Anastázie Senková, Anežka Pumrová, A n n a Freiwaldová, L u c i e V e j v o d o v a , V i k t o r i e Zbožínková Koncepce o b o r u logopedie • Zařazena p o d speciální p e d a g o g i k u • L o g o s = s l o v o , paidea=výchova (řečtina) • N a u k a o výchově řeči a předcházení a odstraňování p o r u c h řeči. (Sovák ( 1 9 6 5 , s. 8 ) ) • N a u k a o f y z i o l o g i i a p a t o l o g i i dorozumívacího p r o c e s u , p r e v e n c i a ošetřování j e h o p o r u c h . (Vytštejn ( 1 9 7 9 , s. 1 1 6 ) • Předmět o b o r u : zákonitosti v z n i k u , eliminování a p r e v e n c e N K S • Zkoumá N K S - příčiny, p r o j e v y , následky, d i a g n o s t i k a , t e r a p i e , p r e v e n c e • Děti, a d o l e s c e n t i , dospělí, senioři Koncepce o b o r u logopedie • interdisciplinární o b o r -přírodně-společenské a empiricko-normativní vědy o zdravotnický + speciálně-pedagogický o b o r • změna p a r a d i g m a t u ( o d hovoření k e k o m u n i k a c i ) o důraz k l a d e n n a všechny jazykové r o v i n y o p r o c e s přetváření n a moderní vědu • F r a n c i e - lékařské f a k u l t y • Švýcarsko - p s y c h o l o g i e / l i n g v i s t i k a • P o l s k o - aplikovaná f o n e t i k a V z t a h logopedie k jiným vědním oborům a mezioborová spolupráce • L o g o p e d i e využívá p o z n a t k y z různých oborů - interdisciplinární o b o r — > speciální p e d a g o g i k a těsný v z t a h k obecné p e d a g o g i c e i ostatním oborům speciální p e d a g o g i k y ( s u r d o p e d i e , s o m a t o p e d i e , p s y c h o p e d i e , o f t a l m o p e d i e ) — > medicína - f o n i a t r i e , p s y c h i a t r i e , n e u r o l o g i e , O R L , p e d i a t r i e , gerontológie, plastická c h i r u r g i e , o r t o d o n c i e , s t o m a t o l o g i e — > p s y c h o l o g i e - vývojová p s y c h o l o g i e , p a t o p s y c h o l o g i e — > jazykověda - f o n e t i k a , f o n o l o g i e — > n e u r o l i n g v i s t i k a , p s y c h o l i n g v i s t i k a , g e n e t i k a , i n f o r m a t i k a , k y b e r n e t i k a , právní vědy atd... ( p o z n a t k y se stávají stále důležitějšími) Logopéd • zkoumá narušenou komunikační s c h o p n o s t z h l e d i s k a příčin a projevů, důsledků, možností d i a g n o s t i k y , p r e v e n c e , t e r a p i e i prognózy • vzdělání: speciální p e d a g o g i k a s e S Z Z z l o g o p e d i e a s u r d o p e d i e ( B c . ) speciální p e d a g o g i k a s e S Z Z z l o g o p e d i e a s u r d o p e d i e ( M g r . ) A K K - 1 r o k (výuka, stáž, p r a x e n a foniatrii/klinické l o g o p e d i i ) specializační vzdělávání - a t e s t a c e - K L I N I C K Y LOGOPÉD • atestace: m i n 3 6 měsíců (při plném p r a c . úvazku) rozděleno d o 2 částí (základní k m e n , specializovaný výcvik) • o d k a z n a podrobné i n f o r m a c e k e specializačnímu vzdělávání - h t t p s : / / w w w . m z c r . c z / w p c o n t e n t / u p l o a d s / w e p u b / 4 2 2 5 / i m • předpoklady: z n a l o s t angličtiny, výborná úroveň komunikační s c h o p n o s t i , sociální cítění, a p o d . Logopedický asistent logopedický a s i s t e n t vykonává činnost p o d vedením klinického logopéda n e b o speciálně pedagogického c e n t r a získání potřebné k v a l i f i k a c e : a. vysokoškolské bakalářské vzdělání se státní zkouškou z l o g o p e d i e / s u r d o p e d i e b. p e d a g o g i k u - l o g o p e d i i C. h o MŠMT Logopedický asistent Logopedický a s i s t e n t provádí: • přímou l o g o p e d i c k o u i n t e r v e n c i u žáků se zjištěnou p r o s t o u v a d o u výslovnosti • r e e d u k a c i s t a n o v e n o u l o g o p e d e m • depistáž dětí a žáků s narušenou komunikační schopností • činnosti zaměřené n a p o d p o r u přirozeného r o z v o j e řeči a p r e v e n c i v z n i k u p o r u c h řeči a v z n i k u čtenářských obtíží, • poskytování informací o možnostech d o s t u p n o s t i logopedické péče rodičům Osobnostní předpoklady: • výborná úroveň komunikační s c h o p n o s t i • dobrá fonematická d i f e r e n c i a c e Z d r o j e • K L E N K O V A , Jiřina. L o g o p e d i e - vědní a studijní o b o r . I n : Logopedie. P r a h a : G r a d a P u b l i s h i n g , 2 0 0 6 , s. 1 1 - 1 4 . I S B N 9 7 8 - 8 0 - 2 4 7 - 1 1 1 0 - 9 . • Laurenčíková, K . ( 2 0 0 9 ) . C. j . 14 712/2009 - 61 Metodické doporučení k zabezpečení logopedické péče ve školství. Vzdělávací služby. R e t r i e v e d F e b r u a r y 2 0 , 2 0 2 3 , f r o m h t t p s : / / w w w . v z d e l a v a c i s l u z b y . c z / d o k u m e n t y / l e g i s l a t i v a / p l a c e n a - s e k c e / m s m t / i n f o r m doporučeni/14712-2009-61 .pdf • A s o c i a c e klinických logopedů. Asociace klinických logopedů [ o n l i n e ] . P r a h a : -, 2 0 2 3 [cit. 2 0 2 3 - 0 2 - 2 0 ] . Dostupné z: h t t p s : / / w w w . k l i n i c k a l o g o p e d i e . c z