Narušený vývoj řeči a jazykových schopností Gabriela Fojtová, Anastázie Šenková, Anežka Pumrová, Anna Freiwaldová, Lucie Vejvodova, Viktorie Zbožínková KLASIFIKACE NARUŠENÉHO VÝVOJE ŘEČI Z HLEDISKA PRŮBĚHU: 1. OPOZDENÝ VÝVOJ RECI dědičnost, opožděný vývoj CNS, negativní výchovné vztahy, lehká nedoslýchavost obsahová stránka narušena jako první, poté formální stránka - dyslálie 1. OMEZENÝ VÝVOJ ŘEČI mentální postižení, těžké poruchy sluchu, extrémní případy patologie sociálního prostředí nejvíce znatelně narušená je obsahová stránka 1. PŘERUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI úrazy, traumata, psychická onemocnění příznivé případy (vyléčení, odstranění příčiny) x nepříznivé (omezený vývoj řeči) 1. ODCHYLNÝ VÝVOJ ŘEČI jen v některé z jazykových rovin (př. děti s rozštěpy nebo pod vlivem nesprávného řečového vzoru) Z HLEDISKA VĚKU: 1. FYZIOLOGICKÁ NEMLUVNOST do 1 roku života - přípravná stadia vývoje, okolo 1 . roku života vlastní vývoj řeči, první slova 1. PRODLOUŽENÁ FYZIOLOGICKÁ NEMLUVNOST do 3 let života nemusí jít nutně o narušený vývoj í vyloučit postižení, která by to mohla způsobovat - postižení sluchu, intelektu, motoriky, řeč, orgánů 1. VÝVOJOVÁ NEMLUVNOST nutná diferenciální diagnostika odlišení od získané nemluvnosti Z HLEDISKA ETIOLOGIE: 1. DOMINANTNÍ PŘÍZNAK/SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI samostatná nozologická jednotka tkz. specificky narušený vývoj řeči 1. SYMPTOMATICKÉ PORUCHY ŘEČI Symptomy narušeného vývoje řeči • Narušený vývoj řeči se projevuje ve všech jazykových rovinách • jednotlivé symptomy se navzájem prolínají MORFOLOGICKO - SYNTAKTICKÁ rovina • Podle této jazykové roviny lze zjistit nejpřesněji narušený vývoj řeči • Nej nápadnějším projevem je dysgramatismus - (někdy vývojový agramatismus) = Vývojová odchylka / neúplně a nepřesně vyvinutá schopnost (až neschopnost) užívat v mateřské řeči správně gramatická pravidla = V dysgramatickém projevu výrazně převládají podstatná jména nad ostatními slovními druhy, problém se slovosledem = Děti používají nej důležitější slovo na první místo Symptomy narušeného vývoje řeči Lechtá rozlišuje dva druhy dysgramatismu: IMPRESIVNÍ - dítě neovládá systém gramatických pravidel mateřského jazyka kvůli narušení funkcí, které se účastní na příjímání řeči EXPRESIVNÍ - dítě nedokáže správně realizovat syntakticko morfologická pravidla kvůli narušení funkcí, které se účastní na verbální produkci řeči Symptomy narušeného vývoje řeči Dvořák (ve svém Logopedickém slovníku) uvádí následující stupně dysgramatizmu: 1. porucha morfologická - na úrovni slov - V řeči se objevují chyby (agramatizmy) ve slovních tvarech - časování, skloňování 2. porucha syntaktická - na úrovni vět - porucha větné skladby, jedinec má problém ve tvoření vět, ve vyjadřování myšlenek; mluva je fragmentárni, neúplná (chybí např. zvratná zájmena, předložky aj.) 3. jedinec se vyjadřuje víceméně onomatopoickými zvuky (brr, klap, bác aj.), zkratkovitě, nedokáže vyslovit větu 2. a 3. stupeň se označuje též dysfrazie Symptomy narušeného vývoje řeči LEXIKÁLNĚ - SÉMANTICKÁ rovina • Narušení této jazykové roviny je velmi výrazné a jde o tzv. symptomatické poruchy V V • reci • Nápadné projevy jsou především u narušeného vývoje řeči u dětí s mentální retardací, sluchovým postižením nebo mozkovou obrnou • Nejnápadnější je především chudá slovní zásoba, převažuje pasivní slovní zásoba nad aktivní FONETICKO - FONOLOGICKÁ rovina • Příznaky narušeného vývoje řeči se v této oblasti projevují poměrně dlouho • Nejnápadnější jsou symptomy této roviny u dysfázie Logopedická prevence ch vad řeči a jazyka primární • - schopnosti • nespecifická - podpora žádoucího chování, o (mateřské školy) sekundární - rizikoví jedinci terciární - již narušený vývoj řeči Ovlivňování vývoje jazyka a řeči • smyslové vnímání: sluch, zrak, hmat, chuť a čich • motorika a vývoj řeci o o základy motoriky mluvních orgánů jsou pozorovány už u plodu dítěte o o hrubá motorika tu ruky kou o jemná motorika ru tvořivost a fantazie se zároveň dětská tkaniček Ovlivňování vývoje jazyka a řeci - metodika rozvoje oromotoriky Ovládání oromotoriky - > správná výslovnost hlásek Hravá forma U zrcadla Procvičování rtů Přetahování rtů přes zuby (starý dědeček) Procvičování jazyka (čertík, korýtko...) Počítaní zubu Opička, bonbón Kroužení na vnější straně zubů Ovlivňování vývoje jazyka a řeči - metodika rozvoje oromotoriky Procvičování čelisti - žvýkání Procvičování měkkého patra - kloktány pití vody slámkou, foukat slámkou do vody, foukat do bublifuku Procvičování mimiky - jako mrak, jako sluníčko, jako kapřík, divíme se Procvičování hlásek - dechové, artikulační, sluchové cvičení, lidové písničky, logopedické básničky, hudebně pohybové hry o A , E , L O , U o M , B, P, K o C, S, Z Opožděný vývoj řeci Pokud ve 3 letech dítě (téměř) nemluví, jedná se pravděpodobně o OVŘ Při správné logopedické péči se řečové opoždění může úplně vyrovnat Nej častější etiologické faktory: • nestimulující prostředí • genetické vlivy • citové strádání (deprivace) • lehká mozková dysfunkce • nedonošenost Opožděný vývoj řeci Na základě příčiny: • OVR prostý • OVR na podkladě sluchové vady • OVŘ na podkladě nedostačujících rozumových schopností • OVŘ na podkladě poruch centrální nervové soustavy - vývojové dysartrie • OVŘ na podkladě poruchy motorického plánování pohybu Terapie • logopedická terapie zabere spoustu času v rozmezí měsíců až let • Skupinová a individuální • Důležité prvky: spolupráce rodičů jaké metody komunikace se používají spolupráce odborníků množství času Terapie - co by měla obsahovat? • rozvoj vizuálního a auditivního vnímání • Rozvoj myšlení • Trénink paměti • Trénink pozornosti • Časoprostorová orientace • Rozvoj slovní zásoby • Hrubá, střední a jemná motorika • Grafomotorika • orofaciální motorika • Koordinace pohybů erapie - dítě a rodič Rodič slouží k tomu, aby vedl dítě k činnostem, které dítě nezvládá samo Je důležité, aby rodič porozuměl, jak se dostat na komunikační úroveň dítěte Využití hry pro dosažení terapeutického účinku Trénování komunikace mezi rodiči a dítětem oční kontakt gesta komentování činností přizpůsobení tempa řeči Zdroje https://is.muni.cz/th/rwwa6/Bakalarska prace.pdf?fbclid=IwAR2UYjxblNwrbyq vSnVMzGS6HTYnTOcQjeSEdCl-VOiUCmrm27AWOsi78-M https://is.muni.cz/th/rwwa6/Bakalarska prace.pdf?fbclid=IwAR2CEyLp WAzQzwKzIb9avFjpU0 xKh7Y6zk-109Lhlx-tKlrF-8f K W z w https://theses.cz/id/2e72gw/22061170 Opožděný vývoj řeči. Klinickalogopedie.cz [online]. Praha, 2023 [cit. 2023-03-06]. Dostupné z: https://www.klinickalogopedie.cz/index. php?pg=verejnost-co-je-to-opozdeny-vyvoj-reci