VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE PhDr. Jan Dezort Ph.D. Vývojová dysfázie – co to je? ¨Narušení vývoje fatických funkcí (vnímání, rozumění a tvorba řeči, abstraktní myšlení, počítání, psaní a čtení) ¨Klinický obraz: ¨Porucha centrálního sluchového zpracování řeči ¨Oslabení pracovní slovní paměti ¨Oslabení složitých jazykových systémů v mozku ¨Souvislost s poruchami pozornosti a poruchami učení VD – porucha psychického vývoje ¨Charakteristika: 1.Začátek je v kojeneckém věku nebo v dětství 2.Postižení nebo opoždění funkcí ve vztahu ke zrání CNS 3.Stálý průběh (není remise, relaps) 4.S přibývajícím věkem dítěte se opoždění mírní ¨ ¨ Etiologie – multifaktoriální ¨Je prokázána genetická zátěž (20 – 50 %) ¨Dispozice pro mužské potomky 4:1 ¨Polygenní multifaktoriální dědičnost (chr. 7q31) ¨Postižení vývoje vlivem pre, peri a post- natálního poškození mozku (nepotvrzen) ¨Vliv prostředí (matky častěji iniciují dialog, nepodporují a nerozvíjí rozhovor) – reakce na dítě – utlumení podnětů ¨ ¨ ¨ Symptomatologie VD – hlavní znaky ¨Úroveň jazykových schopností se pohybuje pod očekávánou úrovní vzhledem k věku a IQ ¨Neverbální IQ a nonlingvistické aspekty vývoje (např. sebeobsluha, sociální dovednosti) jsou v pásmu normy ¨Jazykové a řečové obtíže nejsou způsobeny sluchovým deficitem, fyziologickou anomálií řečového ústrojí, podnětovou deprivací, či poškozením mozku Narušení rovin ¨Fonologické dovednosti - narušení krátkodobé paměti pro materiál fonologické povahy, - test opakování pseudoslov ¨Lexikálně sémantické dovednosti - potížemi s osvojováním a vybavováním si nových slov ¨Pro osvojení dosud neznámých slov potřebují delší dobu a také zevrubnější vysvětlování jejich významu. ¨Dále děti nejsou schopné v takové míře využít kontextu k dešifrování nejasných slov nebo slov svíce významy ¨Je opožděna fáze, ve které se učí jednotlivá slova spojovat do delších vyjádření ¨Obtíže ve výbavnosti se projevují dlouhými pauzami v řeči, rozvleklostí, či nadužíváním nespecifických slov. ¨Dochází k záměně významově podobných slov (vlk x pes) ¨Gramatické dovednosti – narušena morfologie (tvarosloví) i syntax (větná skladba) – není vždy Příznaky v dalších oblastech ¨nerovnoměrný vývoj jednotlivých složek osobnosti (až roky) ¨narušené zrakové vnímání (3D, figura pozadí) ¨narušená fonematická diferenciace hlásek ¨narušení orientace v čase a prostoru ¨narušení motorických funkcí (hrubá, jemná, oromotorika) ¨lateralita (nevyhraněnná, zkřížená či souhlasně levostranná) ¨narušení paměťových funkcí (narušena krátkodobá fonologická paměť – nedokonalá fixace řečových vzorů) ¨poruchy pozornosti ¨ ¨ Podle rozsahu a hloubky ¨Nemluvnost (mluvená řeč se nerozvíjí) ¨Těžká dysfázie (částečná nemluvnost) ¨Dysfázie ¨Mírné/diskrétní projevy [USEMAP] Dělení VD ¨Expresivní porucha řeči - schopnost dítěte užívat mluvenou řeč je pod úrovní jeho mentálního věku‚ ale jazykové chápání je normální. Mohou být‚ ale nemusejí‚ poruchy artikulace ¨Receptivní porucha řeči - chápání řeči dítětem je pod úrovní jeho mentálního věku. Téměř ve všech případech je také výrazně porušena expresivní. Diagnostika VD ¨Logopedické vyšetření ¨Psychologické vyšetření ¨ORL / foniatrické vyšetření ¨Neurologické vyšetření Komplexní diagnostické vyšetření ¨hodnocení vývoje řečových a jazykových schopností, ¨prenatální, perinatální a postnatální vlivy, ¨rodinnou anamnézu, ¨faktory prostředí, ¨všechny aspekty verbální a neverbální komunikace, ¨kognitivní schopnosti, ¨pozornost, ¨motorické dovednosti, ¨emoční reaktivitu a chování Diagnostické postupy ¨Psychometrické: ¨Testové baterie – není pro český jazyk ¨Diagnostika jazykového vývoje (Seidlová Málková & Smolík, 2014) ¨Dotazník vývoje komunikace II (Smolík 2017) ¨Hodnocení slovní zásoby dětí před zahájením školní docházky (Durdilová, & Klenková, 2014). ¨Stručný dotazníku dětského slovníku a obrázkový test (Bytešníková) ¨Klinické (foniatr, neurolog): ¨Kombinace obou přístupů Logopedické vyšetření 1.Vyšetření artikulace ¨Artikulace při spontánní řeči výrazně horší než při opakování 2.Fonematická diferenciace ¨Testy ¨Během vývoje dítěte se problémy s fonematickým odlišováním vytrácejí 3.Uvědomování si hlasové struktury slova ¨ - Testy 4.Jazykový cit a gramatická správnost řeči 5.Opakování vět 6.Popis tématického obrázku 7.Čtení a reprodukce textu 8.Motorika M-CHAT-R 18 měsíců ¨The Modified Checklist for Autism in Toddlers, Revised with Follow-Up (M-CHAT-R/F; Robins, Fein, & Barton, 2009) ¨dvoufázový nástroj hodnotící riziko poruchy autistického spektra (PAS) na základě informací od rodičů. ¨nejvyšší citlivost, aby bylo odhaleno co nejvíce případů PAS. ¨záchyt i existence jiných vývojových vad či opoždění, a proto je nutné dále vyšetřit každé dítě, které dosáhne pozitivního výsledku ¨http://www.mchatscreen.com ¨Hodnocení: ¨Nízké riziko: Součet bodů je 0–2; Pokud je dítěti méně než 24 měsíců, otestujte jej znovu po dosažení druhého roku. ¨Střední riziko: Součet bodů je 3–7; Použijte navazující dotazník M-CHAT-R/F k získání dalších informací k rizikovým odpovědím. Monitoring, v případně potřeby doplňující diagnostické vyšetření a posouzení stavu ¨Vysoké riziko: Součet bodů je 8–20; okamžitě dítě odkázat k diagnostickému vyšetření a posouzení jeho stavu kvůli rané intervenci. Stručný dotazník dětského slovníku SDDS ¨Smolík, Bytešníková, 2017 ¨dotazník pro rodiče (rychlá administrace) ¨přiřazením počtu slov, které dítě říká/kterým rozumí k věku dítěte lze v tabulce určit, do kterého percentilu se řadí ¨mezní hranici možného narušení jazykového vývoje lze považovat úroveň výkonu do 10. percentilu ¨https://ospdl.webflow.io/posts/strucny-dotaznik-detskeho-slovniku Foniatrické / ORL vyšetření ¨ ¨Má dítě anatomicko-fyziologické předpoklady pro normální vývoj řeči? ¨ Psychologické vyšetření ¨Nutné pro posouzení intelektových schopností dítěte a prokázání souvislosti poruch řeči s jednotlivými složkami intelektových schopností. ¨Postižení intelektu není součástí klinického obrazu vývojové dysfázie (jinak kombinované postižení) ¨Komorbidita VD a LMR je možná a je možná i společná etiologie Diagnostika grafomotorických schopností ¨Test obkreslování podle Matějčka a Strnadové ¨Kresba postavy ¨Tzv. znaky organicity: •Sklon postav •Dvojité linie •Přerušované čáry •Tremor •Nenavazující linie Neuropsychologické vyštření ¨Není nález na CT ¨50% a více abnormální nebo patologický nález na EEG ¨ ¨EEG: polysomnografie, spánková deprivace Obraz dysfatického dítěte (Kytnarová) ¨Obtíže v tvorbě vět a v gramatické stavbě řeči. ¨ nesprávné užití koncovek, spojky a předložky, ¨ nejsou používána zvratná zájmena (se, si), ¨ vynechávány přídavná jména ¨ nižší slovní zásoba ¨ narušeno vnímání a zpracování řeči. ¨ opakování je nepřesné ¨ ¨Obtíže ve sluchovém zpracování: ¨ fonematické rozlišování ¨ horšímu vnímání, rozlišování i zapamatování zvuků, rytmu či melodie ¨ je oslabena krátkodobá sluchová paměť; ¨ ¨Obtíže v porozumění: § chápání symbolů (barev, tvarů, písmen) § abstraktních pojmů (těch, na které si nelze sáhnout); § děti je někdy maskují dobrými intelektovými schopnostmi ¨ ¨Obtíže v pragmatické rovině komunikace: · mohou obtížně navazovat sociální kontakt · jsou více pasivní komunikační partneři · mohou být i agresivní, plačtivé, z důvodu neschopnosti se dorozumět; ¨Narušení motoriky: ¨ celková koordinace ¨ hrubé i jemné motoriky, grafomotoriky ¨ vizuálně prostorová koordinace ¨ ¨Narušení exekutivních funkcích: ¨ oslabení pracovní paměti a kognitivní flexibility (schopnosti rychle přepínat mezi podněty) ¨ ¨ Závěr ¨Dysfazie (pestrost a nesourodost příznaků, nemluvnost – dysfatické rysy) ¨Mezioborová spolupráce ¨Motivace rodin klientů i klientů samotných ¨Včasná diagnostika