Inkluzivní speciální pedagogika

Vnímání postižení a inkluze z historického hlediska, inkluzivní vzdělávání, legislativní rámec

Základní osnova


Hlavní mezinárodní dokumenty v oblasti lidských práv, inkluze a inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami:
  • Všeobecná deklarace lidských práv (1948)
  • Úmluva OSN o právech dítěte (1989)
  • Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994)
  • Prohlášení OSN o právech osob s postižením (2006)
 
Existuje samozřejmě velké množství dalších mezinárodních úmluv a prohlášení, např. Úmluva o právech osob s mentálním postižením, atd.
 
Aktuální legislativa v České republice:
  • Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů
    • důležitá novela 82/2015 Sb.
    • § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP
    • § 116 Školská poradenská zařízení
  • Vyhláška č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění
    • podpůrná opatření
    • individuální vzdělávací plán (IVP)
    • asistent pedagoga
    • doporučení (z vyšetření ze školského poradenského zařízení)
    • postup při poskytování podpůrných opatření (PO) 1. st. / 2.-5. st.
    • organizace vzdělávání žáků s přiznanými PO
    • pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona
    • nadaný a mimořádně nadaný žák
    • její přílohy – pomůcky – hlavně 1. a 2. st., IVP
 
Aktuální národní dokumenty
  • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ 
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (leden 2021)
    • část D; kapitola 8 - vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
      • vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO)
      • systém péče o žáky s přiznanými PO
      • podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO
    • část D; kapitola 9 - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných
      • definují podmínky vzdělávání
  • Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální  

Koho se inkluze týká v celosvětovém kontextu?

Groups excluded from/or marginalised within education (UNESCO, 2009, p.7)
 

Medicinský a sociální model postižení














Medicínský/Individuální model postižení - do 80. let

  • za podstatu problému považuje jedince, resp. jeho postižení. 
  • model vychází z představy, že osoby s postižením mají poruchu nebo handicap, který jim brání v tom, zapojovat se do obvyklých sociálních aktivit. Obtíže jedince tedy pramení z omezení funkčních nebo mentálních schopností způsobeného právě postižením (Oliver 1990). 
  • Pracuje s NORMOU - co je norma?

Sociální model postižení

  • model se zaměřuje na analýzu způsobů, jakými sociální prostředí, ve kterém jedinci s postižením žijí, brání jejich plnému začlenění (např. překážky v používání hromadné dopravy, možnost získání zaměstnání) (UNESCO 2005). 
  • Oliver (1990) dodává, že důsledky tohoto selhání nedopadají na jedince, ale na osoby s postižením jako na skupinu, jež je v důsledku vystavena diskriminaci zakotvené ve společnosti. 
  • model se však zaměřuje čistě na sociální bariéry a nijak nezohledňuje osobní zkušenost jedince s postižením 

Bioekologický

  • Teorie vychází z předpokladu, že 
    • (1) jedinec své okolí aktivně ovlivňuje; 
    • (2) prostředí nutí jedince přizpůsobit se jeho podmínkám a omezením a 
    • (3) prostředí se skládá z mikro-, mezo-, exo- a makrosystémů a dalších jednotek, které jsou ve vzájemné interakci (Härkönen 2007). 
  • Mikrosystém představuje nejbližší okolí dítěte, vztahy mezi jedincem a prostředím (např. jedinec a škola). Navazující mezosystém popisuje vztahy mezi více mikrosystémy, kterým je jedinec vystaven (př. rodina a škola). Další vrstvou je exosystém představující faktory prostředí, které nemá jedinec možnost ovlivnit (př. práce rodičů). Nejširší vrstvou je makrosystém zastupující kulturu, historický vývoj a nejširší společenské souvislosti (Millová 2009). 


Inkluze (UNESCO, 2005)
  • proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání
Definic inkluze je asi tolik, co pohledů na ni. Můžete se podívat také do Indexu inkluze od Bootha a Ainscowa, knih prof. Lechty, doc. Hájkové, prof. Vítkové, atd.
 
Inkluze ve školním prostředí
  • Je to snaha o co možná společnou edukaci postižených a nepostižených žáků
  • Je to snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedinců se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám

Výzkumy ukazují, že osobní postoje a přesvědčení učitelů ve značné míře ovlivňují způsob výuky, očekávání od žáků a komunikaci s nimi. Každý pedagog by si měl být vědom toho, jaké jsou jeho postoje a jakým způsobem mohou jeho pedagogickou práci ovlivňovat. Proto nabízíme několik otázek k zamyšlení.


  • Koho se týká inkluzivní vzdělávání?
  • Jaké je zastoupení lidí s postižením/znevýhodněním ve veřejném životě?
  • Jak se staví většinová populace k lidem s postižením nebo znevýhodněním (včetně etnických, kulturních, náboženských minorit? Odkud informace pro tyto postoje čerpá?
  • Jakou roli hraje homogenita české společnosti v přístupu Čechů k diverzitě?
  • Jaká je vaše osobní zkušenost? Ovlivňuje nějak vaše postoje a očekávání?

Pro zajímavost:
TED Talk Jeníka Tyla o životě s bipolární poruchou a osvětová kampaň osob s psychiatrickým onemocněním
 
Dylan Alcott – paralympijský reprezentant Austrálie s nadsázkou hovoří o svém životě s postižením a střetu s názorem „zdravé“ většiny.
 

Disability Sensitivity Training Video: https://www.youtube.com/watch?v=Gv1aDEFlXq8&t=143s

Budu chodit do stejné školy… https://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod
 
Integrace x Inkluze - https://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list=PL3Wv3QI6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=5
0:44 – 1:30