Inkluzivní speciální pedagogika
Aktéři školní inkluze - spolupráce v multidisciplinárním týmu
Klíčové pojmy
Dle vyhlášky č. 27/2016 Sb., § 5 ve znění dalších novel
- asistent pedagoga, učitel, žáci
- školní poradenští pracovníci
- školská poradenská zařízení
- rodina, rodiče spolužáků
Rodina
Funkce rodiny- výchovná
- ekonomická
- emocionální
- biologicko-reprodukční
Škola
Učitel
- Vliv jejich kompetencí, dovedností, znalostí, postojů a přijetí filozofie inkluze
- Co ovlivňuje postoje učitelů?
Asistent pedagoga
- Pozici definuje zákon o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb.
- poslední novela č. 379/2015 Sb.
- § 20 odst. 1
- § 20 odst 2.
- poskytuje podporu jinému pedagogickému pracovníkovi v rozsahu podpůrného opatření
- pomáhá při organizaci a realizaci vzdělávání
- podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání
- pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním
- asistent pedagoga uvedený v odstavci 3 může za tím účelem zajišťovat i činnosti uvedené v odstavci 4
- může poskytovat podporu při vzdělávání žákovi nebo více žákům současně, nejvýše však 4 žákům, s ohledem na povahu speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků
- v případě škol (tříd, oddělení nebo studijních skupin) zřízených podle § 16 odst. 9 zákona může být počet žáků připadajících na asistenta pedagoga vyšší
Asistent pedagoga (dle § 20 odst. 1. zákona o peda. pracovnících) a tím dle Vyhl. č. 27/2016 Sb. ve znění dalších novel; § 5, odst. 3 vykonává
- přímou pedagogickou činnost při vzdělávání a výchově podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele
- zaměřenou na individuální podporu žáků a práce související s touto přímou pedagogickou činností,
- podporu žáka v dosahování vzdělávacích cílů při výuce a při přípravě na výuku
- žák je veden k nejvyšší možné míře samostatnosti,
- výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků a další činnosti spojené s nácvikem sociálních kompetencí
Asistent pedagoga (dle § 20 odst. 2. zákona o peda. pracovnících) a tím dle Vyhl. č. 27/2016 Sb. ve znění dalších novel; § 5, odst. 4 vykonává
- pomocné výchovné práce zaměřené na podporu pedagoga zvláště při práci se skupinou žáků se SVP,
- pomocné organizační činnosti při vzdělávání skupiny žáků se SVP,
- pomoc při adaptaci žáků se SVP na školní prostředí,
- pomoc při komunikaci se žáky, zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází;
- nezbytnou pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo školu;
- pomocné výchovné práce spojené s nácvikem sociálních kompetencí žáků se SVP.
Žáci
- Postoje třídy vůči spolužákům se SVP
- Jak seznámit žáky s diverzitou spolužáků
- Výuka příběhem – Global story lines
- Využití zpracovaných metodik – lideodvedle.cz
- Rytmus.cz http://vzdelavani.rytmus.org/kurz/dilna-pro-zaky--vasi-skoly
- Jak to vidí děti?: http://www.rytmus.org/stranka/inkluze-skola (3:54)
- Projektová výuka, seznamovací aktivity
„Školní poradenské pracoviště“ - Poradenští pracovníci ve škole
- náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění dalších novel + Příloha č. 3 - doplňte si náplň činností
- Výchovný poradce
- Školní metodik prevence
- Školní psycholog
- Školní speciální pedagog
Školská poradenská zařízení PPP, SPC
- definuje konsolidované znění školského zákona č. 82/2015 Sb.
- vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění dalších předpisů
Pedagogicko psychologická poradna
- Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. v platném znění + Příloha č. 1
- pracovníci
- psycholog
- speciální pedagog
- sociální pracovník
- metodik prevence v PPP
Speciálně pedagogické centrum
- Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. v platném znění + Příloha č. 2
- pracovníci
- psycholog
- speciální pedagog
- sociální pracovník
Zařízení preventivně výchovné - SVP
Středisko výchovné péče
- definována zákonem č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních ve znění z. č. 383/2005 Sb. a z. č. 352/2011 Sb.
- Metodický pokyn upřesňující podmínky činnosti středisek výchovné péče
- Příkaz ministryně školství, mládeže a tělovýchovy č. 21/2007 k činnosti středisek výchovné péče
Společnost
- Pozitivní postoje – jednou z determinant úspěšného inkluzivního vzdělávání
- Vliv na zapojení do života společnosti / třídy
- Vliv fyzické přítomnosti a zapojením do společenského dění
Příklad
Mám žáka… --> kdo se zapojí do řešení?
- … tzv. v riziku (krádeže, záškoláctví)
- … s autismem, zařazeného do 3. st. podpůrných opatření
- … s SPU (specifické poruchy učení)
Video
Pořad České televize - Inkluze - Jak prožívají projekt společného vzdělávání ti, jichž se bezprostředně týká? (52:02)