Inkluzivní speciální pedagogika
Podpora žáků s na narušenou komunikační schopností
Klíčové pojmy
Komunikace
- schopnost užívat výrazové prostředky pro vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů - verbální/neverbální
Narušená komunikační schopnost (NKS)
- zastřešující pojem pro jednotlivé druhy řečových vad a další komunikační bariéry
- disciplínou je logopedie
- Logopedie se zabývá vznikem, eliminací a prevencí narušené komunikační schopnosti
- zkoumá příčiny, projevy, následky, možnosti diagnostiky, terapie a prevence
Žák s narušenou komunikační schopností
- může být zařazen do kategorie zdravotně postižených žáků na základě vyšetření v logopedickém SPC
- může mít doporučeno asistenta pedagoga
- může mít narušenou komunikační schopnost
- ve slovní i psané formě
- v porozumění čtenému slovu, tak slovní instrukci
- podpora žáka není pouze v jazykových předmětech, ale ve všech, kde je to potřeba (např. při slovních úlohách, v orientaci v prostoru, na mapě, apod.)
- Co je to logofobie?
- Obavy z neúspěchu vlastního řečového projevu
- Obavy z lidí s narušenou komunikační schopností
- Obavy z neúspěchu vlastního psaného projevu
- Jedinec s koktavostí od nás při komunikaci potřebuje
- Abychom mluvili rychle a skákali mu do řeči
- Abychom pomalu, srozumitelně a nejjednodušeji
- Abychom mluvili pomalu, srozumitelně a nezjednodušovali slovní zásobu
Literatura
- HANÁKOVÁ, A.; STEJSKALOVÁ, K. Práce s třídním kolektivem ve společném vzdělávání. Soubor pracovních listů I. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-55-2.
- VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7.
- VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatřeních. Dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4546-6.
- http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/NKS_Metodika.pdf
- BYTEŠNÍKOVÁ, I., KLENKOVÁ, J., HORÁKOVÁ, R. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007
- HORÁKOVÁ, R. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2011