Podpora žáků s tělesným postižením a zdravotním oslabením
zdravotní oslabení, tělesné postižení, primární vs. sekundární, vrozené vs. získané tělesné postižení, bezbariérové prostředí, kompenzační pomůcky, ICT
Zdravotní oslabení
- alergická a astmatická onemocnění – astma bronchiale, cystická fibróza, alergie (celiakie)
- kožní onemocnění – psoriáza, ekzémy (atopický ekzém)
- poruchy metabolických procesů – diabetes mellitus, chronické onemocnění ledvin, infekční onemocnění jater (hepatitida), fenylketonurie
- nádorová onemocnění – nádory zhoubné/nezhoubné, leukemie
- záchvatová onemocnění – epilepsie
- onemocnění trávicího traktu – Crohnova nemoc, ulcerózní kolitida
- onemocnění krve a kardiologická onemocnění – hemofilie, vrozené srdeční vady
- psychiatrická onemocnění – schizofrenie, psychózy, dětské úzkosti, deprese, poruchy příjmu potravy
- jiná, méně častá onemocnění – Prader-Willy syndrom atp. (In Čadová a kol., 2012)
Tělesné postižení
- vrozené nebo získané (úraz nebo choroba)
- Typy:
- vadné držení těla
- obrny, amputace, malformace a deformace končetin
- degenerativní onemocnění svalstva
- stavy po úrazech s trvalými následky
- mozková obrna
- rozštěpy páteře (In Pipeková, J., 2010)
- Vrozené nebo získané vady vyznačující se nesprávným tvarem některého orgánu nebo části těla (například skolióza, kyfóza lordóza, deformity lebky…)
Malformace
- rozumíme patologické vyvinutí různých částí těla, nejčastěji končetin.
- Video: https://www.youtube.com/watch?v=DpNlvQLgsAc
Amputace
- Umělé odnětí části končetiny od trupu
- Postižení mozku v raném stadiu vývoje (v těhotenství, během porodu nebo do jednoho roku věku dítěte)
- Projevuje se poruchou hybnosti a vývojem hybnosti
- U některých forem se přidružuje snížená inteligence, smyslové vady, epilepsie
- Příčiny
- Těžký porod, komplikace během porodu
- Infekce v průběhu těhotenství
- Infekce krátce po porodu
- Nedonošenost
Literatura:
Katalog podpůrných opatření: Tělesná postižení a závažná onemocnění
Bartoňová, M., Vítková, M. (2013). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII: Education of pupils with special educational needs VII. Brno: Masarykova univerzita.
Čadová E. (2012) Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním [Online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Fialová, I., Opatřilová, D., & Procházková, L. (2012). Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
Hájková, V., Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada.
Hájková, V. (2008). Podpora speciálních vzdělávacích potřeb žáků se zdravotním znevýhodněním. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
Informace k postavení škol při zdravotnických zařízeních. In: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy [online]. [cit. 2020-03-19]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/7-informace-pro-skoly-pri-zdravotnickych-zarizenich
Pipeková a kol. (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
Plevová, M. (1997). Dítě v nemocnici. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
Vítková, M. (2007). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Education of pupils with special educational needs I. Brno: Paido.